Nvidia RTX 5090 a RTX PRO 6000 trápí bug, za vyřešení je odměna $1000
Generace Blackwell jakoby po stránce softwarové podpory byla prokletá. Od vydání na začátku roku si někteří recenzenti i četní uživatelé stěžovali na bugy, které jim působily cyklické pády her nebo celého systému, grafické artefakty a celkově nepříjemné problémy. Jejich řešení trvalo až půl roku, přesto situace není na úrovni, která byla pro Nvidii obvyklá u starších generací hardwaru. Čím dál markantnější je například overhead, který limituje výkon v procesorově náročných hrách př nižším a středním rozlišení.
Za důvod této situace je považován raketový růst AI segmentu, v jehož důsledku Nvidia přesunula velké množství softwarových sil na jeho podporu. Tyto síly zjevně nechybí jen v podpoře herního hardwaru, ale rozhodnutí si vybírá daň i v segmentu profesionální grafiky.
Bug (CloudRift)
GeForce RTX 5090 i Nvidia RTX PRO 6000 (která existuje ve verzi pro pracovní stanice i servery) trápí virtualizační bug. V systémech pro virtualizaci používajících KVM a VFIO se při odhlášení uživatele nebo přiřazení GPU novému uživateli dochází k FLR (function-level reset PCIe). Namísto toho, aby se po resetu systém vrátil do funkčního stavu, přestane GPU odpovídat a začne generovat chyby typy kernel error jako „not ready 65535ms after FLR; giving up“. V tomto stavu přestává být GPU detekovatelné a jediným řešením je reboot celého uzlu.
Společnost CloudRift, která tyto karty k virtualizaci používá, již zveřejnila chybové logy a podrobnější informace, podle kterých žádné jiné metody než restart (např. PCI rescans, driver re-binds, změny power state). Dále upřesňuje, že starší hardware Nvidie (GeForce RTX 4090, Nvidia H100, Nvidia B200) tyto problémy nemá.
Redakce webu Tom'sHardware upozornila, že problémy nemá jen CloudRift, ale stejné chování popisují členové fóra Proxmox nebo Level1Techs. Podle jednoho z uživatelů, který problém řešil, si jeho existence je Nvidia vědoma a podařilo se jí ho replikovat. Řešení je nicméně nejspíš v nedohlednu, neboť společnost CloudRift o pomoc požádala veřejnost a nabídla odměnu $1000 tomu, kdo problém vyřeší (pokud se řešení nenajde, vyplatí částku tomu, kdo odhalí alespoň příčinu).
Programátoři z řad veřejnosti nicméně nabídkou příliš nadšeni nebyli a poukazují, že výše odměny by byla adekvátní zhruba před čtvrt stoletím a nyní by měla dosahovat přinejmenším o řád vyšší úrovně.