Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k NVIDIA ukončí podporu ovladačů pro 32-bit operační systémy

hmm boli časy max 3.5GB Ram funkčných, vtedy som ešte používal jednoradrového Athlona, za ten čas som už trocha pohol ďalej :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To teda nevím, pokud jste měl v té době alespoň Pentium Pro, už váš procesor uměl PAE a adresovat až 36 bitů. Pokud jste k tomu měl Windows XP, ty to uměly taky, stačilo to zapnout.
Tohle je mýtus, který nikdy nebyl pravda... ano, je tam omezení 2GB na aplikaci, to zůstává, a 8GB VRAM by se tak asi využívalo těžko. Ale to omezeni na 3,5GB vzniklo jako urban legend, a stalo se realitou českých fór, návodů a poraden.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Sám si pamätám, že keď som kúpil v tej dobe 4GB RAM adresovateľných som mal na 32bit OS iba 3.5GB (aspoň OS mi to takto prezentoval v informáciách o HW). Keď som vymenil 32bit OS za 64bit, adresovateľná bola celá RAM. To ešte nevylučuje to, čo si napísal, ale rád by som počul vysvetlenie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V Linuxu musíte přidat boot parametr PAE, pokud není defaultně. U Windows ho musíte přidat vždycky:
https://msdn.microsoft.com/cs-cz/library/windows/desktop/aa366796(v=vs.85).aspx

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

OK. Dík za info. Síce to už nie je aktuálne, ale vždy je lepšie sa naučiť niečo nové.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

btw: v Linuxu se nepouziva PAE parametr, ale jadro bud PAE ma implementovane(=nastavene pri kompilaci) nebo nema...
neplest s parametrem "forcepae", to NEni zapnuti PAE, ale obejiti detekce zda CPU podporuje PAE pri startu PAE jadra, pouzitelne zejmena pro PentiumM ktere PAE podporuje, ale diky HW bugu neobsahuje nastavenej Flag kterym by to o sobe oznamoval, takze pri startu PAE jadra by to napsalo neni podporovane CPU, s pouzitim forcepae se ale "riskne" start...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jako s PAE máš pravdu, ale neuvědomil sis, že až do posledních pár generací to nezáviselo na procesoru, ale řadiči RAM. Ještě můj i945GM čipset (core/core2) má jen 32 bitů (teda 29 bitů IMO, protože se adresujou 64bit slova) pro adresaci jakékoliv externí paměti. Takže je tam maximálně 4GiB RAM, ale část sežerou SMI handlery (ta paměť reálně zmizí z adresace), část si alokujou tabulky a data pro ACPI, BIOS shadow a tak. No a na takovémto čipsetu se ti na část paměťovýho prostoru aliasujou PCI zařízení, který si ukusujou 2^n bloky bajtů. Integrovaná grafika (GMA950) si ukousne 256MiB adresního prostoru a co se koukám, tak externí GPU RX460 si ukousla stejně velkej blok. Takže jsem hnedka na 3.5GiB a to jsem ještě ani nezapočítal ty tabulky a zbylé PCI zařízení.

P.S. Teprve až i965 čipset dokáže ty přesahující adresní prostory namapovat do 64bit prostoru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zaslechl jsem, že nVidia v nové verzi ovladačů zakazuje použití herních grafik pro výpočetní úlohy, bude taky na toto téma článek? Prej že drahé Tesly vyrovnávají grafickým kartám.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Logické. Na 64bit systému funguju asi 12 let od koupení Athlon 64. Podle mě logické.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Logické to není, neboť 32bit OS se stále prodává.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Microsoft tam svoje drivery mít bude, takže to nějak fungovat bude. A že se prodává neznamená, že se za chvíli prodávat nebude.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nějak fungovat ve VESA režimu :-)
Obvykle to, co se prodává, mívá ještě aspoň pár let podporu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Není vyjímkou, že výrobce HW vybere systém či jeho verzi, který podporuje. Vídáme to celá dlouhá léta. Ať se nám to líbí nebo ne, je to realita a výrobce na to právo má. My, uživatelé, o tom můžeme diskutovat, podle přístupu výrobců volit HW, ale to je asi tak všechno.

V tomto případě přístup Nvidie chápu, protože podpora herních grafik v 32bit systémech je zbytečná práce. Pokud někdo používá v PC s 32bit CPU diskrétní grafiku na přehrávání filmů, postačí mu ovladače, které má. Ať má Nvidia praktiky jaké má (poslední dobou podobné Intelu nebo Applu), podporu pro systémy má myslím velmi dobrou.

Nemíchal bych podporu systému a podporu výrobce HW. Podle mě hrušky a jablka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Logicke to je, kdyz dnesni bezna herni grafika obsahuje vic pameti nez je 32bit system schopny adresovat. Nema smysl podporovat neco, jen proto ze se to prodava. Protoze ten hw nikdo rozumny s takovym os uz dneska stejne kombinovat nebude.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže ne všechny počítače se používají na gamesení, že... Nvidia má kromě herních modelů i modely základní, ovšem odvozené ze stejných čipů jako ty herní a ty se často používají právě jako náhrady nebo rozšíření ve starších strojích. Bez driverů na tom ovšem nebude fungovat ani přehrávání videa.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je načase ty sestavy nahradit ;-) Mimochodem ty ovladače staré vždy budou fungovat a tak máš nějakých 5 let čas. Tak neplaš

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Budu predpokladat, ze mluvime o provozu pod windows. Desktopove 32bit windows umi podle hw adresovat realne od 3.2 do 3.6 GB pameti. Nejzakladnejsi model nvidie pro desktop v aktualni serii je 1050 a ta ma minimalne 2 GB pameti. K tomu dam do pocitace 2 GB ram a uz sem pres to co umi windows adresovat. Nemluve o tom jak moc jsou windows nepouzitelny s tak malym mnozstvim ram.
Proste to nedava smysl dneska pouzivat nvidii na 32 bit os. To dava dneska smysl jen na nejakym lowendu co ma grafiku v cpu... a to neni pripad cehokoliv od nvidie.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud používáš 32bit operační systém, asi máš k tomu důvod a těžko využiješ potenciál třeba Geforce 1060 ;-) Už dnes neseženeš ovladače na některý Intel GPU pro 32 bit prostředí.
Navíc to, že někdo nabízí 32 bit OS ještě neznamená, aby to někdo jiný podporoval ;-) Reálně dostupná 64 bit CPU jsou tady od roku 2006. Operační sytém (windows) reálně použitelný pro 64 bit prostředí také od roku 2006. Po 12 letech je to tedy za mne logické a rozumné. Mimochodem přechod z 16 bit na 32 bit byl mnohem rychlejší. cca 6 let ?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

A prodávat pěkně dlouho ještě bude. Protože s tím, jak Microsoft i Linux 32bit pomalu zavírají dveře, přichází komerční specializovaná řešení, která jsou o to dražší, a potřebná budou stále.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nvidia dokaze udelat z nouze ctnost a vsichni tleskaji . Proc taky ne , HW maji vic nez dostacujici a ten zbytek do ktereho kafra marketing , a co musi vsem normalnim lest na nervy jako freesync ; AndroidTV ;a nepodpora 32bitu typicky nove majetne konzumenty nepali .`

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Fakt neviem čo ti vlastne na tomto vadí. Ešte chápem ak niekto vyčíta NV nepodporu FreeSync, ale toto je predsa len normálny krok. Myslím, že som dokonca aj na Steame videl hry, ktoré tiež 32bit OS nepodporujú a veľa je takých ktoré odporúčajú 64bit OS (a to už trvá nejaký čas). A nie je mi ani jasné prečo spomínaš Android TV, čo NV predáva ako Shield. Vlastním túto "konzolu" a pokiaľ viem neexistuje nič lepšie na multimédiá a gamestream v jednom (fakt nemá zmysel mi sem vypisovať zariadenia, ktoré každé je dobré v jednom a druhé nepodporuje).

"a nepodpora 32bitu typicky nove majetne konzumenty nepali"

Má toto znamenať, že 64bit je iba pre bohatších? To si určite nemyslím.A ak máš doma 32bit CPU, tak akýkoľvek lacnejší PC v dnešnej dobe s 64bit CPU by ťa výkonovo posunul úplne niekde inde. A to ani nehovorím o tom, že pre tak starý PC ani nemá zmysel kupovať moderné GPU na ktoré nové ovládače cielia.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

:) Snad jen toliko ... Už dlouho jsem, neviděl produkt Nvidie , u kterého bych nemusel obracet oči v sloup díky šikovnému kontroverznímu rozhodnutí markeťáků (Ano Shield je výkon skrytý v naprosto odfláknutém OS s kterým skončil i samotný Google , ano Freesync sice podporují výrobci ale my jsme Nvidia a my licencujeme náš G-Sync :/ ) .
Kauza 32bit vyšumí , protože hráči rozhodně nejsou ti , kdo by záměrně provozovali cokoli staršího a nedej bože vlastní programy.....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Interne do AndroidTV nevidím. Keď sa ale pozerám na zariadenie ako Shield, tak z pohľadu ponúkaných služieb nemám problém. S ovládaním aj interakciou s poskytovanými službami som spokojný. Tým ale nerozporujem, čo si písal. Do interného fungovania tohto OS a jeho realizácie nevidím vôbec.
Čo sa týka Freesync, tiež si myslím, že aktuálny stav nie je dobrý. Ja by som si kľudne vedel predstaviť podporu Freesync aj Gsync naraz s tým, že GSync by ponúkal nejakú jasnú pridanú hodnotu, za ktorú by si boli ľudia ochotní priplatiť. Boo by to určite lepšie ako teraz.

"Kauza 32bit vyšumí , protože hráči rozhodně nejsou ti , kdo by záměrně provozovali cokoli staršího a nedej bože vlastní programy....."

Máš nejaký starší program, ktorý nespustíš na 64bit OS? Prípadne, ktorý by si nemohol prevádzkovať vo virtuálke? Ak áno, tak to úplne chápem. Každopádne by som ja osobne radšej v prvom rade hľadal spôsob, ako fungovať na modernom systéme.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V celku logický krok, 32bit programy mizí, myslím že drivery nikoho moc trápit nebudou, protože HW, který by měl smysl provozovat pod 32bit železem bude notně starý a jakýkoli novější kousek by byl silně limitován (VRAM+RAM= veškerá adresovatelná paměť!). Tedy starý driver bude pro tak starý HW i v prehistorické verzi stále dobrý a inovace po těch letech bude nulová.

V podstatě posledním pjur 32bit OS byly WinXP, novější nemá moc velký smysl provozovat ve 32bit variantě (náročnost OS samotného, browseru, ... je to značně nepohodlné).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Další, co podlehl legendě.
Pentium Pro a novější umí adresovat 36bit, tedy 64 GB RAM, jmenuje se to PAE (physical address extension?). Windows XP to umí taky, akorát to není defaultně zapnuté. Ubuntu Server 32bit to má zapnuté, takže není problém provozovat 32GB RAM na 32bit systému, aniž byste si čehokoli všiml.

Omezení na 2GB na proces tam zůstává, takže pro internetový prohlížeč je to limit stále...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

PAE ve Windows XP nikdy poradne nefungoval.

A proc pouzivat nejaky hack, kdyz muzes mit 64bit OS.

Chapu, ze urcite specificke pripady mohou nastat, ale na tech se daji provozovat stavajici ovladace a ze na 32bit nepujde dalsi generace grafik vazne neni problem.

Vsechno zastarava a stejne jako v jinych pripadech ma vsechno sva reseni. Proto povazuju za spravne, ze potom co 32bit podporu zrusili Intel a AMD ji rusi i NVidia a tim jasne ukazuje, ze budoucnost je pro vsechny uz jen v 64bit OS.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co to znamená, že nefungovalo? Co to jako dělalo? Není to hack (ani omylem), protože potřeba mít jak 4GB RAM byla už dávno před tím, než byly 64bit CPU, a to i na Windows NT. Na Windows XP jsem ho pravda nepoužíval, ale na Linuxu ano, a tam s ním nebyl a není jediný problém?

Se zbytkem souhlasím. PAE je pro mě podivná technologie, kterou normálně používám, a přitom všichni tvrdí, že neexistuje nebo nefunguje. Uznávám, že není nijak běžně potřeba, a nezachrání všechno, ale k dispozici tu je.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problemem na Windows s PAE mohou byt drivery, ktere musi pocitat s adresnim prostorem vetsim jak 4GB. PAE se pouzivalo na serverech, ale na desktopu se moc neujalo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

PAE se na desktopu nemohlo ujmout, protože byly desktopové verze omezeny na 4GB. Tedy PAE bylo k ničemu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak vidíte, hlavně že se muselo rejpat (není myšleno na vás, na celé vlákno). Je to nestandardní řešení, které BFU snadno neaktivuje a stejně je k ničemu. Podpora 32bit driveru je k ničemu z toho pohledu, že v současné době (jak jsem uváděl) je zcela mimo používat GK s dnešními 1-2GB v low-endu v systému, který dokáže adresovat jen 4GB (v lepším případě si OS uzme 1GB s tím, že 1GB je tedy pro programy a disk bude swapovat s každým klikem).

Staré drivery nemizí, jejich funkcionalita se snad nemění a nějaká optimalizace u vousatého HW, který ještě měl smysl pod 32bit železem (dejme tomu rok 2007 - HD2000), se opravdu nekonají. Tedy mnoho povyku pro nic. Je tedy logické, že nové verze driveru tedy budou čistě 64bit.

Pokud staré drivery existují, nejsou nějakým způsobem omezeny, deaktivovány, já nevím co, tak mi to přijde naprosto v pořádku (ono by to ani moc technicky nešlo omezit). Jiná situace nastává v čisté spotřebce - telefony, televize a podobně. Tam je všechno služba a nepodpora staré verze znamená obvykle zaříznutí veškeré komunikace a tedy i nejzákladnější funkcionality. Ovšem to není tento případ.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takovy drobny technicky detail. Desktopove verze windows s PAE jsou umele limitovane na 4 GB pameti. Ano teoreticky si clovek o par set MB pameti pomuze.. ale zase s tim bylo spojeno nemalo problemu. Napriklad, ze vetsina ovladacu s tim v dobe kdy to davalo smysl mela problem. Omezeni 2 GB na process ve 32bit windows je dany neznalosti programatoru, kteri neznaji patricnou volbu linkeru https://msdn.microsoft.com/cs-cz/library/wz223b1z.aspx
Realne pak 32bit process na 32bit win umi az 3 GB pameti a na 64bit win az 4 GB.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja uz nevidel smysl ve 32-bitovych Windows 10, k cemu? jedine pro pitomou "bezplatni" migraci, i pitomy Atomy preznacene na Celeron N a Pentium N daji 64-bit, dale dnes mame bezne operacni pamet ve velikosti 4 - 16GB, k tomu onBoard 2-4GB graficke pameti, velke 3 - 12TB pevne disky, je proto logicke ze minimalne v hernim svete pujde x86 stranou a prevladne x64 tak jako prevladli Windows 7 nad XP. 2% 32-bitovych hracu ve Steamu? to neni konkurence jenom prezitek lidi co hraji z Windows XP + par specializovanych uzivatelu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.