Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Který „vidí“ lépe? Olympus E-M5 II s high-res nebo 50MPix Canon EOS 5DS R?

Včera David upřesnil princip high-res snímání Olympus OM-D E-M5 II, který využívá posunu snímače. Nebude od věci, jak si po stránce detailnosti výstupu veden s „nativně 50MPix“ Canon EOS 5DS R…

I když nelze Canon EOS 5DS R a Olympus OM-D E-M5 II srovnávat jako přímé konkurenty (druhý vychází na třetinu ceny prvního), srovnání v jednom ohledu lze považovat za plně oprávněné. V souvislosti s technologií sekvenčního snímání s posunem snímače (high res) se nabízí otázka, zda je možné tímto postupem dosáhnout alespoň u statických objektů (krajina, makro, studio…) stejných či lepších výstupů. Nebudeme řešit šum, nebudeme řešit dynamický rozsah ani hloubku ostrosti - jde nám čistě o detail.

Shodou okolností redakce webu DPReview zveřejnila studiový snímek z nového Canonu, a tak můžeme srovnávat „nativních„ 50 megapixelů Canonu EOS 5DS R (vlevo) s poskládaným obrazem Olympus OM-D E-M5 II (vpravo). Obojí na ISO 200 z RAWu (tudíž není výstup Olympusu zmenšený na 40MPix jako v JPEGu, ale 64 MPix):

První série srovnání ukazuje, že i když je rozlišení výstupu z RAWu v případě Olympusu o něco vyšší, detailů obsahuje méně. V první ukázce sice Canon v centru růžice vykazuje tradiční bayerovské moire, které je v případě Olympusu méně patrné (pro část pixelů jsou nasnímána plnobarevná data), ale přechody jsou celkově méně ostré. Nižší detail je patrný i na vlasech a textuře. Pojďme na ukázky s vyšším zastoupením barvy:

V první i druhé si vede zřetelně lépe Canon, ve třetí je situace méně jednoznačná. Snímek od Canonu je detailnější. Oba výstupy trpí zubatými (dvoupixelovými) přechody mezi některými barvami. V případě Olympusu je to ale méně patrné (možná díky „částečnému plnobarevnému“ snímání, ale spíš v důsledku celkově nižší detailnosti). Prokazatelnou výhodou Olympusu je ale absence barevného moire na modro-červeném přechodu.

Celkově lze říct, že i přes vyšší rozlišení výstupu je snímek Olympusu méně detailní, rozmlžený. To je dáno tím, že (jen) část pixelů je snímána plnobarevně, část bayerovsky a část získána interpolací (prostě vymyšlena). Naproti tomu u Canonu není sice nic snímáno plnobarevně, ale také žádné pixely nejsou vytvořeny čistě interpolací.

Lze objektivně říct, že high res režim Olympusu nedosahuje takových detailů jako 50MPix Canon, takže Olympus OM-D E-M5 II  - na druhou stranu jistě obstojí vůči ~30MPix strojům, z nichž jsou některé i výrazně dražší.

Kompletní interaktivní srovnání najdete na DPReview.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Který „vidí“ lépe? Olympus E-M5 II s high-res nebo 50MPix Canon EOS 5DS R?

Úterý, 4 Srpen 2015 - 17:16 | Gath G | JPEG zde může být ostřejší pouze v případě, že se...
Úterý, 4 Srpen 2015 - 17:14 | Gath G | To není tak úplně pravda. Výpočetní metody jsou...
Pondělí, 11 Květen 2015 - 19:59 | Zdeněk Sodoma | Formát JPEG je určitě dobrý formát, když se...
Pondělí, 11 Květen 2015 - 18:33 | nameless1 | Co myslíte tím "pro přesnou reprodukci barev...
Pondělí, 11 Květen 2015 - 17:07 | ODSakEda | presne tak! Limitujicim pro jemny barevny prechod...
Pondělí, 11 Květen 2015 - 09:58 | Zdeněk Sodoma | Ale no tak.....to, že vám je k ničemu ještě...
Pondělí, 11 Květen 2015 - 09:45 | Zdeněk Sodoma | http://www.digineff.cz/art/cojeto/clanek950116928...
Pondělí, 11 Květen 2015 - 01:05 | Izak | ale je, Hasselblad ukazuje hezke rozdily ... ale...
Pondělí, 11 Květen 2015 - 01:03 | Izak | Vyrobci stredoformatu tohle nikde netvrdi, delam...
Pondělí, 11 Květen 2015 - 01:01 | Izak | Samozrejme ze ma ;-)) i Jepg muze byt ostrejsi a...

Zobrazit diskusi