Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

OpenGL 4.3 přináší Compute Shadery

OpenGL logo velké
V posledních letech vydává Khronos Group s železnou pravidelností novou verzi OpenGL vždy v první polovině srpna. Tentokrát tu máme OpenGL 4.3, která pomůže tam, kde je třeba výpočetní nasazení…

Nejpodstatnější novinkou je bezesporu implementace compute shaderů v rámci OpenGL, takže se programátor nemusí starat o spolupráci se samostatným výpočetním API - OpenCL. To dává OpenGL nemalou výhodu - jde v podstatě o multiplatformní (× DirectX) a neproprietární (× CUDA) rozhraní použitelné od miniaturních ultramobilních čipů v telefonech až po high-endové desktop grafiky.

Právě elegantní řešení výpočetní stránky je jedním ze způsobů, kterým se Khronos snaží zaujmout a oslovit vývojáře, kteří z těchto důvodů doposud preferovali DirectX (to s OpenGL 4.3 do určité míry přichází o dosavadní náskok).

Další významnou technologií je nová forma texturové komprese, která umožňuje dosahovat variabilního kompresního poměru. Ten odpovídá rozsahu zhruba 1 až 8 bitů na pixel při podpoře alpha kanálu (průhlednosti). Khronos ji označuje jako ASTC (Adaptive Scaleable Texture Compression) a mezi její výhody patří i velice slušná kvalita. Připomeňme, že DXTC, která vychází i z S3TC, není v OpenGL podporovaná, protože je zatížena licenčními poplatky (vyvinula a implementovala ji společnost S3 koncem 90. let).

Vydání se dočkala také specifikace OpenGL ES 3.0 pro mobilní zařízení. Odpovídá požadavkům OpenGL 3.x, takže k ní vývojáři mohou přistupovat jako subsetu OpenGL 4.3.

Nvidia již vydala beta drivery s podporou OpenGL 4.3 pro Windows (305.53) i Linux (304.15.00.02), přibyly následující extenze:

pro OpenGL 3.x hardware

  • ARB_arrays_of_arrays
  • ARB_clear_buffer_object
  • ARB_copy_image
  • ARB_ES3_compatibility
  • ARB_explicit_uniform_location
  • ARB_fragment_layer_viewport
  • ARB_framebuffer_no_attachments
  • ARB_internalformat_query2
  • ARB_invalidate_subdata
  • ARB_program_interface_query
  • ARB_robust_buffer_access_behavior
  • ARB_stencil_texturing
  • ARB_texture_buffer_range
  • ARB_texture_query_levels
  • ARB_texture_storage_multisample
  • ARB_texture_view
  • ARB_vertex_attrib_binding
  • KHR_debug

pro OpenGL 4.x hardware

  • ARB_compute_shader
  • ARB_multi_draw_indirect
  • ARB_shader_image_size
  • ARB_shader_storage_buffer_object

Stahovat je můžete na následující stránce:

Zdroje: 

Diskuse ke článku OpenGL 4.3 přináší Compute Shadery

Čtvrtek, 9 Srpen 2012 - 14:01 | Izak | Asi jak kdy, podle me to jde mnohe udelat pres SW...
Čtvrtek, 9 Srpen 2012 - 13:36 | Rovano | http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL
Čtvrtek, 9 Srpen 2012 - 12:31 | Gregi Mr | V podstate znie otazka. Budu vsetky karty...
Čtvrtek, 9 Srpen 2012 - 12:28 | Gregi Mr | No ale nie je ta 4.3 viazana na HW zlozku cipu?...
Čtvrtek, 9 Srpen 2012 - 12:07 | kypec | GPU konkretneho vyrobcu AMD/NVIDIA musim dostat...
Čtvrtek, 9 Srpen 2012 - 09:01 | Gregi Mr | Dobry den, kedze najnovsia rada AMD i nV...

Zobrazit diskusi