OpenGL 4.3 přináší Compute Shadery
Nejpodstatnější novinkou je bezesporu implementace compute shaderů v rámci OpenGL, takže se programátor nemusí starat o spolupráci se samostatným výpočetním API - OpenCL. To dává OpenGL nemalou výhodu - jde v podstatě o multiplatformní (× DirectX) a neproprietární (× CUDA) rozhraní použitelné od miniaturních ultramobilních čipů v telefonech až po high-endové desktop grafiky.
Právě elegantní řešení výpočetní stránky je jedním ze způsobů, kterým se Khronos snaží zaujmout a oslovit vývojáře, kteří z těchto důvodů doposud preferovali DirectX (to s OpenGL 4.3 do určité míry přichází o dosavadní náskok).
Další významnou technologií je nová forma texturové komprese, která umožňuje dosahovat variabilního kompresního poměru. Ten odpovídá rozsahu zhruba 1 až 8 bitů na pixel při podpoře alpha kanálu (průhlednosti). Khronos ji označuje jako ASTC (Adaptive Scaleable Texture Compression) a mezi její výhody patří i velice slušná kvalita. Připomeňme, že DXTC, která vychází i z S3TC, není v OpenGL podporovaná, protože je zatížena licenčními poplatky (vyvinula a implementovala ji společnost S3 koncem 90. let).
Vydání se dočkala také specifikace OpenGL ES 3.0 pro mobilní zařízení. Odpovídá požadavkům OpenGL 3.x, takže k ní vývojáři mohou přistupovat jako subsetu OpenGL 4.3.
Nvidia již vydala beta drivery s podporou OpenGL 4.3 pro Windows (305.53) i Linux (304.15.00.02), přibyly následující extenze:
pro OpenGL 3.x hardware
- ARB_arrays_of_arrays
- ARB_clear_buffer_object
- ARB_copy_image
- ARB_ES3_compatibility
- ARB_explicit_uniform_location
- ARB_fragment_layer_viewport
- ARB_framebuffer_no_attachments
- ARB_internalformat_query2
- ARB_invalidate_subdata
- ARB_program_interface_query
- ARB_robust_buffer_access_behavior
- ARB_stencil_texturing
- ARB_texture_buffer_range
- ARB_texture_query_levels
- ARB_texture_storage_multisample
- ARB_texture_view
- ARB_vertex_attrib_binding
- KHR_debug
pro OpenGL 4.x hardware
- ARB_compute_shader
- ARB_multi_draw_indirect
- ARB_shader_image_size
- ARB_shader_storage_buffer_object
Stahovat je můžete na následující stránce: