Jak si vede otevřený ovladač pro Radeony na počátku roku 2013
Předně se podívejme na dekódování videa. K tomu lze přistupovat dvěma způsoby: silou 3D dekódovacího enginu, který to počítá na výpočetních jednotkách GPU jako takovém, nebo skrze dedikovaný video procesor UVD, který je součástí GPU. V rámci dekódování (XvMC/VDPAU/VA-API) skrze 3D se udělala spousta práce, ale zatím to s dekódováním H.264 (o které hlavně jde) nevypadá nejlépe a potřebná výpočetní infrastruktura stále chybí. V krátkodobém horizontu se bude zkoumat přístup skrze UVD, stejně jako vybudování potřebného kódu na bázi OpenCL.
Další věcí je podpora hybridní grafiky, tedy zejména běhu kombinace IGP (grafického jádra integrovaného v APU) a GPU (přídavné výkonnější grafiky). Status v tuto chvíli zní, že se na tom pracuje. Doufejme, že tomu bude věnováno dostatek úsilí, aby s tím na nových generacích notebooků nebyl problém.
Z 3D hlediska je potřeba zmínit věci jako Stippled Primitives a Smooth Primitives, kde na to zatím v podstatě niko nesáhl. Tessellation Shader Stages jsou pro změnu na dobré cestě, vývojáři se tomu - v podstatě jde o OpenGL 4 funkcionalitu - budou věnovat po dokončení podpory OpenGL 3.3. Hyper-Z není vysloveně nutná záležitost, ale implementace podpory by mohla přinést zhruba 10% nárůst výkonu ve 3D, takže se na tom za loňský rok udělalo dost práce, ale kód ještě není v takovém stádiu, aby bylo možné jej v ovladači zapnout a běžně používat.
Na CrossFire se tak tiše po očku myslí, ale s ohledem na omezené vývojářské kapacity a fakt, že v seznamu nad ní jsou daleko, daleko důležitější věci, nebude podpora hned tak implementována. Ostatně kolik lidí CrossFire používá současně s Linuxem?
Poměrně dost práce se udělalo i na podpoře OpenCL, byť se zatím stále bavíme v rovině vývoje, nikoli možnosti nasadit jej. OpenCL začíná hrát na Linuxu větší a větší roli, kupříkladu RAW developer darktable již řadu výpočtů umožňuje přes OpenCL a tak jsou majitelé Radeonů zatím odkázáni na jakous-takous podporu v uzavřeném ovladači.
A poslední věcí, kterou je třeba probrat a která hraje v desktopech důležitou a v noteboocích naprosto klíčovou roli, je správa napájení. Snad jen řekněme, že se na tom stále pracuje (je to nekonečný boj s tím, jak přicházejí každý rok nová GPU). Spolu s decodingem videa (důležité pro HTPC nasazení) a podporou OpenCL je power management klíčovou oblastí ve vývoji ovladače a bude mu letos věnováno značné úsilí, stejně jako loni, předloni atd.