Paušál za Internet, proč se nelíbí Tiscali i Contactelu?
Nejedná se o omezení paušálu pouze na období mimo špičku, ani o odpojování po určitém čase, ale právě o účtování mezi operátory a dominantním poskytovatelem Internetu Českým Telecomem. Jestli je nová nabídka paušálů postavená tak, že jednotlivý uživatelé platí za své připojení paušálně, ale společnost GTS musí platit za skutečně provolané minuty, tak je odhodlání společnosti GTS provozovat takto rizikovou službu téměř nepochopitelné. Proč do toho GTS šla, zatím co ostatní operátoři protestují? Jedno možné vysvětlení nabízí pan Jiří Peterka v závěru svého článku na Lupě. Druhé vysvětlení které se přímo nabízí, je takové, že společnost GTS je z větší části zaměřená na firemní klientelu a domácí uživatelé do dnešních dní netvořili významnou část příjmů této společnosti. Zavedením paušálu by se pak GTS snažila zvýšit procento svých domácích uživatelů a první dny nasvědčují, že zvolená strategie je úspěšná. K dnešnímu dni totiž společnost GTS má již víc než 500 uzavřených kontraktů na službu GTS Pohoda Doma a toto číslo každým dnem roste ( Český Telecom za první dva dny zaznamenal již 700 zájemců o svůj pilotní projekt).
Jestli u Telecomu projevilo o nejlevnější variantu "Víkend" zájem zhruba 11% uživatelů, o variantu "víkend+noc" dalších 11% a zbytek si objednává nejdražší variantu zahrnující také období mimo špičku u společnosti GTS je situace jasná. Všichni zájemci mají totiž na výběr pouze z jedné varianty. Dá se tedy předpokládat, že zájem projevili především ti, kteří měsíčně "prosurfovali" víc než 600 Kč a zřejmě by se chtěli rozšoupnout víc. Otázka je tedy jasná odhadnula společnost GTS chování svých budoucích zákazníků a jejich odhodlání "rozšoupnout se" a co nejvíc si tento nový paušál užít?
Ostatní alternativní operátoři při svých výpočtech zřejmě dospěli k jiným závěrům než GTS. Při takto "vražedně" nastavených podmínkách totiž rozhodují totiž opravdu maličkosti. Není tedy divu, když další velcí hráči na trhu jako Tiscali, Contactel a Czech On Line nehodlají podstupovat tak velké riziko ve chvíli, kdy existují přehnaná řešení založené na modelu "FRIACO" a které s úspěchem používají v několika státech Evropy (Anglie, Itálie, Španělsko, Portugalsko). Na druhou stranu je dobré, že se alespoň nějaký Intervalový paušál na trhu objevil. Fakticky tak padá poslední argument Telecomu proč by se i u nás nemohlo "FRIACO" zavést. Telecom totiž po celou dobu jednání Internetového Fóra tvrdil, že Intervalové paušály jsou pro něj nepřijatelné, protože síť ČTc by neunesla nápor uživatelů. Dnes už zřejmě podobné obavy nesdílí. Dřív než vám předložíme argumenty společnosti Tiscali a Contactel si dovolím upozornit na jednu maličkost na kterou se v souvislosti s paušály na Dial-up trochu pozapomnělo. Již na jednáních Internetového Fóra totiž ZUI upozorňovalo na fakt, že je třeba zohlednit také odliv nejaktivnějších uživatelů ke službě ADSL (a dnes i k paušálnímu GPRS). Je totiž dost malá pravděpodobnost, že by se těch zhruba 15 000 uživatelů ADSL a 32 000 uživatelů Data Nonstop chtělo někdy v budoucnu vrátit k Dial-upu. A teď se pojďme podívat na argumenty společnosti Tiscali, které shrnul ve svém dopise adresovaném generálnímu řediteli ČTc šéf Tiscali Naveed Gill (dopis uvádíme v plném znění):