PCIe 4.0 může zvýšit FPS až o 4 %. V průměru však přidá 1 %
PCIe 4.0 zvyšuje přenosovou rychlost dat na dvojnásobek oproti PCIe 3.0, což znamená na až 32 GB/s. 8GB tak může být přeneseno za čtvrtinu sekundy. Jenže během hry se obvykle přenášejí průběžně nižší objemy dat a pokud paměť grafické karty svým objemem stačí, tak se tyto přenosy dějí téměř bez dopadu na výkon. Ten obvykle nastává až v okamžiku, kdy paměť dojde. To se dnes může dít spíše u karet s menší kapacitou paměti, ale ty zatím v PCIe 4.0 provedení nejsou k dispozici, takže prozatím nelze otestovat, kolik by jim to pomohlo.
×1 | ×2 | ×4 | ×8 | ×16 | |
---|---|---|---|---|---|
PCIe 1.0 | 0,3 GB/s | 0,5 GB/s | 1 GB/s | 2 GB/s | 4 GB/s |
PCIe 2.0 | 0,5 GB/s | 1 GB/s | 2 GB/s | 4 GB/s | 8 GB/s |
PCIe 3.0 | 1 GB/s | 2 GB/s | 4 GB/s | 8 GB/s | 16 GB/s |
PCIe 4.0 | 2 GB/s | 4 GB/s | 8 GB/s | 16 GB/s | 32 GB/s |
K dispozici v tuto chvíli jsou Radeony RX 5700 a RX 5700 XT s 8GB, které otestovala redakce webu TechPowerUp. Předem je nutné avizovat, že výsledky testu jsou relevantní s ohledem na:
- konkrétní testované grafické karty
- konkrétní testované hry
- a možná i konkrétní použité ovladače
Nelze tedy výsledky zobecňovat a předpokládat, že až se za X let objeví hry s vyššími požadavky na kapacitu paměti, bude dopad PCIe 4.0 oproti PCIe 3.0 stále stejný jako nyní.
Nemá smysl prezentovat všechny výsledky jednotlivých her - na ty se podívejte do recenze sami - ale spíše pár zajímavostí. Jsou totiž hry, kde rychlost PCIe nemá vliv ani co do zmíněného 1 %:
Stejně tak existují hry, kde není prakticky rozdíl mezi PCIe 2.0 a 3.0, ale mezi PCIe 3.0 a 4.0 se několik procent rozdílu naměří:
A pak jsou hry, kde lze naměřit rozdíl mezi PCIe 2.0 a 3.0, ale prakticky již ne mezi PCIe 3.0 a 4.0:
PCIe 4.0 tedy v žádném případě není nutnost, ale jde o příjemný bonus, který zadarmo* přinese drobný výkon navíc.
*třeba oproti pamětem, kde 1 % herního výkonu navíc bude stát nějakou tu stovku navíc na nižší latenci