Pirátské skupiny vydávající (HD)TVripy přecházejí na x264/aac
The SD x264 TV Releasing Standards 2012 (2012-02-22)
Jednoduchý název, za nímž se skrývá dokument s řadou přísných pravidel. Stojí za ním skupiny ASAP, BAJSKORV, C4TV, D2V, DiVERGE, FTP, KYR, LMAO, LOL, MOMENTUM, SYS, TLA a YesTV, z nichž minimálně některé jistě nemusíme chronickým stahovačům (nejen) seriálů představovat :-). Dokument vznikl za podpory vývojářů x264, kterým tímto i my děkujeme. Ač sice jde o dokument týkající se navenek "nelegálních TVripů" (jak by je nazvala IFPI, ČPU či jiní), jedná se o velmi dobrou kuchařku, která vás provede procesem tvorby videa v MP4 kontejneru s x264 video stopou a AAC zvukem tak, abyste jej bez problémů přehráli na co nejširším spektru obývákových multimediálních krabiček (TviX, Popcorn Hour, WDTV HD Media Player, Boxee, Xtreamer, PS3, XBOX 360, iPad či HDTV, které přehrávají multimédia samy).
Než se pustíme do vlastního popisu, tak jen zkonstatujme, že toto pochopitelně není po chuti řadě uživatelů, kteří prostě na Xvidech v AVI závisejí. Na druhou stranu, kdo kdy viděl například Big Bang Theory v 640×272 Xvidu na metrové TV, ten nám dá dozajista za pravdu, že na ty červené kostky a aliasované hrany se prostě už v roce 2012 moc koukat nechceme. Tento krok zkrátka berme jako evoluční posun kupředu, vždyť "krabička", která takový x264/aac/mp4 rip přehraje dnes může stát i pod 2 000 Kč (a kromě toho se vám postará i o fotografie, YouTube a mnoho dalšího).
Co je součástí standardu
Dnes to vezmeme letem světem a vyhneme se parametrům týkajících se právě TV show (jako je nastavení pro rozlišení, věci kolem letterboxování, fps či IVTC nebo popisy povoleného značení souborů atd).
U video stopy je v případě prokládaného zdroje požadováno odstranění prokládání nějakou chytřejší metodou jako třeba Yadif (kupříkladu VirtualDub má velmi dobrou implementaci, navíc akcelerovanou na grafice). Pro kompresi se používá x264 ne více než měsíc staré (logické, projekt je stále pod "těžkým vývojem" a opravy či aktualizace přinášející zrychlení jsou něco, z čeho je prima benefitovat), a sice 8bitová barevná hloubka a vzorkování 4:2:0. Deblocking je povinný, interval klíčových snímků je doporučen jako 10×framerate, colormatrix se doporučuje bt709 pro 1280×720 a vyšší, či bt601 pro menší videa. Jsou zde doporučené hodnoty pro Constant Rate Factor v závislosti na typu videa. Encoduje se jako Level 3.1, doporučený příkaz tedy vypadá zhruba následovně:
x264.exe --crf ## --preset slow --level 3.1 --colormatrix bt709 -o out.h264 in.avs
Datový tok je pro vaše domácí použití samozřejmě na vás, standard se snaží držet do hodnoty 1 500 kbit/s - v případě přešvihnutí to bere jako indikaci, že je třeba sáhnout po jiné hodnotě CRF.
Zvuková stopa je povolena ve formátu VBR AAC LC (Low Complexity) s průměrným datovým tokem 96 až 160 kbit/s. Zvuk musí být normalizován a v případě vícekanálového "ponížen" na stereo. Doporučené encodery jsou Apple a Nero, FFmpeg je zakázán.
Titulky jsou samozřejmě pouze volitelné, preferován je textový formát.
Přeci jen ale ještě slovo k pojmenování, protože s tím se budete na internetu setkávat. Doporučeno je několik schémat, poměrně časté asi bude toto:
Show.Name.SXXEXX.Episode.Title.HDTV.x264-GROUP
Proč MP4/AAC?
Možná se sami nyní ptáte, proč tyto skupiny zvolily kontejner MP4 a zvuk ve formátu AAC. Upřímně nevíme, pravděpodobně je tato kombinace zkrátka přehratelná na větší škále zařízení než video s Ogg Vorbis zvukem v kontejneru Matroška (tedy minimálně co se týká například televizí s USB porty a čtečkami paměťových karet) - což je ostatně metoda distribuce seriálů používaná již dlouho dobu mnoha skupinami.
Každopádně nově definovaný "standard" je zde a sluší se asi dodat: bylo na čase. Všem, kterým chybí klasické Xvid/AVI ripy nelze než říci, že nový "standard" neznamená, že je Xvid/AVI zavržen nebo že někdo jiný nemůže klasické Xvid/AVI ripy vytvářet. Nejzazší metoda reencodingu x264 ripu do Xvidu už tak příjemné pocity ale nevyvolává.
Tak co si o této novince myslíte?