Prohlédněte si detailní mikrosnímek jádra Xbox One
Xbox One už je nějaký ten rok na světě a již v roce 2013 se veřejně objevil první snímek jádra. Šlo o obrázek o poměrně nízkém rozlišení, který zveřejnila společnost ChipWorks. Jejím cílem nebylo ani tak udělat radost nadšencům, kteří se díky její práci mohli podívat do nejhlubších útrob konzole, jako spíš propagace. ChipWorks nabízí analýzy včetně realizace detailních pohledů do struktur čipů. Za snímky ve vyšším rozlišení je ovšem třeba náležitě zaplatit. Po třech letech (a dvou měsících) se o něco podobného doma na koleni pokusil fotograf Fritzchens Fritz. Není to poprvé, čas od času se nějakému čipu podívá na zoubek a nyní se mu zřejmě do rukou dostalo jádro z Xboxu.
V první řadě je třeba konstatovat, že jde o 28nm variantu. 14nm se příliš lišit nebude, byly by vidět jen drobné rozdíly v důsledku toho, že ne všechny části čipu se přechodem na nový proces zmenší a z těch, co se zmenší, se ne všechny zmenší stejnou měrou. Příkladem může být paměťové rozhraní. Jádro, jak je známo, disponuje 256bit DDR3 řadičem. Ten je v praxi rozdělen na čtyři 64bit kanály. Dva vidíte v levém horním rohu, dva v levém dolním rohu. Jsou to ony bělavé pruhy. Část mezi oběma dvojicemi paměťových kanálů je procesorová část. Základem je osm jader architektury Jaguar/Puma. Jádra jsou umístěna ve dvou skupinách po čtyřech, jsou to ty dvě řady středně modrých útvarů. V blízkosti každé čtveřice nelze přehlédnout dva tmavě modré čtverce. To jsou procesorové L2 cache. Útvar podobný L2 cache, ale větší a umístěný mezi oběma pruhy procesorových jader je rovněž cache.
Posuňme se do střední části čipu - grafického jádra. To zabírá podobnou plochou jako procesorová část s paměťovým rozhraním společně, možná trochu větší. V jeho střední části si můžete všimnout velmi pravidelných struktur, sedmi sloupců, které sahají bezmála od jednoho kraje čipu k druhému. Každý tento „sloupec“ jsou ve skutečnosti dvě CU (compute units). Jejich hranice je asi v polovině čipu, kde na sebe navazují. Sloupců je 7, každý tvoří 2 CU, každá CU obsahuje 64 stream-procesorů a 4 texturovací jednotky, to máme 896 stream-procesorů (a 56 texturovacích jednotek). Ve specifikacích Xboxu One je uvedeno 768 stream-procesorů - dvě CU jsou vždy vypnuté kvůli zvýšení výtěžnosti (zda jsou dvě CU navíc i ve 14nm verzi, není známo, ale redundantní obvody mohly být u menšího jádra vypuštěny).
Méně pravidelné bloky, které lemují pravidelné řady CU jsou ROP jednotky, L2 cache, části paměťového řadiče, multimediální obvody a další části grafického jádra. Nakonec se přesouváme do pravé části čipu. Dvě velké pravidelné struktury jsou 128MB SRAM s datovou propustností 192 GB/s, která slouží grafickému jádru tam, kde nestačí propustnost 256bit DDR3 sběrnice (68 GB/s).
Bude i jádro Xbox Scorpio vypadat podobně? Patrně ne. Není sice zatím známo, jestli procesorová část zůstane na osmi jádrech Jaguar (pokud ano, tato část by se příliš nezměnila), ale grafické jádro architektury Vega bude mít odlišně koncipovanou paměťovou infrastrukturu a společnou L2 cache, takže část kolem CU bloků (krom toho, že jejich počet výrazně stoupne), bude vypadat odlišně. Možná zmizí i integrovaná SRAM, kterou by mohl nahradit jeden blok pamětí HBM o datové propustnosti 256 GB/s. Ale raději nebudeme předjímat, možností je tentokrát celá řada.
Fritzchens Fritz @Flickr via reddit