Ponese Sony PlayStation 4 low-endovou grafiku?
Jakkoli to vyznívá bizarně (a především asi jinak, než by si řada uživatelů přála), není samotný scénář, se kterým přišlo IGN, ani nelogický, ani nemožný. Jeho podstatou je, že PlayStation 4 ponese procesor (respektive APU) a k tomu ještě grafický čip od AMD. Samotné APU má parametrově odpovídat čipu Llano A8-3850, tedy čtyřjádrovému procesoru generace K10.5 na 2,9 GHz, který integruje grafický čip Radeon HD 6550D (400 stream-procesorů na 600 MHz).
Roli grafického jádra by podle IGN měl zastávat Radeon HD 7670. Takový produkt nám je v podstatě cizí, AMD jej v oficiální nabídce nemá: Prý ale půjde o přejmenovaný Radeon HD 6670, tedy čip Turks se 480 stream-procesory, který konkrétně v podobě Radeonu HD 6670 běží na 800 MHz.
Ne že bychom snad měli něco konkrétně proti Radeonu HD 6670, je to slušná low-endová grafika s dobrým poměrem cena/výkon a výbornou podporou pro video (UVD 3.0), ale je low-endová. To znamená, že na hraní v nativním (neinterpolovaném) 4K rozlišení u drtivé většiny her nemůže stačit. Na druhou stranu samotný čip 4K výstup podporuje, takže specifikacím, o nichž jsme si psali v pondělí, odpovídá.
Ponese Sony PlayStation 4 upravenou verzi Radeonu HD 6670?
Jediná nesrovnalost spočívá v taktovací frekvenci 1 GHz, která se ke 40nm čipu Turks příliš nehodí. Indikovalo by to spíš 32nm nebo 28nm zmenšeninu (teoreticky by pak mohlo jít i o jeden kus křemíku, který by nesl GPU i čipset - případně je Radeon HD 7670 něco víc než jen přejmenovaný 6670 - ale nepředbíhejme).
Obě GPU teoreticky mohou fungovat v režimu dual-graphics (obdoba CrossFire), ale i když vezmeme v potaz vyšší taktovací frekvenci Radeonu HD 7670, nebude výsledný výkon vyšší, než u karet jako GeForce GTX 550 Ti nebo Radeon HD 5770. Pokud budeme předpokládat, že popsaná konfigurace odpovídá realitě, pak je pravděpodobné, že Sony zkrátka nechce (nebo si nemůže dovolit) problémy, které ji potkaly s PlayStation 3. Konkrétně mluvíme o počáteční prodejní ceně pod výrobními náklady, vysokém zahřívání vlivem high-end komponent a složitějším vývoji her vlivem procesorové architektury velmi vzdálené soudobému desktopu.
Největší výhrou by kombinace x86 procesoru s běžným GPU byla pro uživatel PC sestav - portování her by bylo velice prosté a herní studia by při nižších nákladech mohla rychle nabídnout hru širokému spektru zákazníků. Kuriozita na závěr: Podle IGN bude grafický čip PlayStation 4 identický s tím, který najdeme v novém Xboxu.
Slovům IGN samozřejmě můžeme i nemusíme věřit. Vzhledem k tomu, že asi nejde informaci, která by potenciální zájemce o novou konzoli vysloveně nadchla, jistě řada čtenářů využije práva o neoficiální informaci pochybovat :-). Rozhodně ale nejde o typickou kachnu: Typické smyšlené specifikace se vyznačují tím, že přestřelují reálné parametry, což tento případ jistě nebude.