Komentář: Návrat PowerVR do desktopu nevidíme optimisticky
Většina uživatelů, která měla možnost vyzkoušet Kyro II od PowerVR / Imagination, na tuto grafickou kartu nedala dopustit. Samozřejmě lze vzpomenout i na nějaký ten zádrhel s ovladači, ale softwarové nedokonalosti se nevyhýbaly žádné firmě. Ať už byli majitelé Kyro II spokojeni více či méně, jedno jim všem zůstalo společné: Když přestal výkon této grafické karty stačit, museli se poohlédnout po produktu jiné značky - nástupce totiž nikdy nedorazil.
Následovat měla řada Series 4 (Kyro I a II spadalo do Series 3) s podporou TnL, ale ta se nikdy v desktopové verzi do prodeje nedostala - pod názvem MBX vydala společnost mobilní čipy vycházející z mixu architektury Series 3 a 4. Můžeme tedy mluvit o prvním marném pokusu o návrat na PC trhy.
- PowerVR se možná vrátí na desktopy 26. 7. 2006
Druhý příslib se objevil v roce 2006, kdy se v roadmapě společnosti vyskytly kódové názvy Muse a Athena. Měly následovat řadu čipů SGX (mobilní Series 5) a obsadit mobilní počítače (Muse) a desktopové herní sestavy (Athena). Objevily se i informace, že Athena nabízí výkon o 50 % nad grafickými jádry s osmicí pixel pipeline - jenže v té době již byly na trhu produkty jako Nvidia G71 (24 pixel pipeline) nebo AMD R580 (48 pixel shader jednotek + 16 texturovacích jednotek), které analogicky nabízely až 2× víc.
Ještě jednou se v oficiálních materiálech společnosti objevila zmínka, že firemní architektura umožňuje škálování výkonu na úroveň desktopových grafik a je tedy vhodná i herní GPU - přesnou souvislost si ale nevybavuju (pokud si na konkrétní událost vzpomenete, ozvěte se klidně v diskusi).
Sečteno - podtrženo, od roku 2001 došlo přinejmenším na tři situace, které dávaly příslib návratu PowerVR do herního světa. Rekapitulujeme je proto, že aktuálním rozhovoru uvedl John Metcalfe, výkonný vice-prezident společnosti, následující: „Zaznamenali jsme trend hybridních tableto-počítačů. Pozorně sledujeme trend narůstajícího výkonu a to nejen v rámci hybridů, ale i v rámci plnohodnotných PC. Museli bychom posunout výkon na vyšší úroveň, než jakou disponují čipy, které jsme právě uvedli. Ale nemuseli bychom v žádném ohledu výrazněji zasahovat do architektury. … Grafické čipy lze snadno škálovat, jinými slovy máte k dispozici jednotku výkonu, kterou pouze replikujete.“
Právě tato slova lze vykládat jako další příslib návratu do sféry desktopové grafiky a nejeden subjekt si je tak i vykládá. Domníváme se však, že jsou příliš vágní na to, abychom za nimi mohli spatřovat něco konkrétního (kdyby chtěl Metcalfe dát konkrétní signál, nic by mu nebránilo hovořit jasně). Naopak si myslíme, že záměrně volil opatrná slova, aby po předchozích nevydařených návratech (dá-li se to tak nazvat) nevytvářel plané naděje a pouze nastínil, že z hlediska architektury tato možnost existuje - nic více, nic méně.
C|News, foto: iXBT