Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Práce z domova a zabezpečení firemní komunikace před hackery

Práce z domova se stává novým standardem. Zaměstnavatelé zjišťují, že pracovníci jsou stejně nebo dokonce více produktivní a náklady se naopak snižují. Zamysleli jste se ale někdy, zda a jak zabezpečit firmu před kybernetickými útoky spojenými s home office?

Firmy jako cíl kybernetických útoků

Zejména v malých firmách je zabezpečení proti kybernetickým útokům často podceňováno. Majitelé malých firem mají často pocit, že pro hackery nejsou zajímavým cílem a že by investice do zabezpečení byla zbytečným výdajem.

Přesně proto jsou ale malé firmy často napadeni hackery, kteří si jednoduchý cíl uvědomují. Mezi nejčastější hrozby patří:

  • Malware, ransomware a další škodlivý software
  • Získávání cenných dat skrz phishing
  • Útoky typu man-in-the-middle
  • Napadení SQL databází
  • Útoky zahlcující server

Rizika spojená s home office

Největší rizikem firemní komunikace na dálku je právě phishing a útoky man-in-the-middle. Phishing, tedy online komunikace s útočníkem vydávajícím se za důvěryhodnou autoritu je běžný i při práci v kanceláři.

Když ale v kanceláři přijde podvodný e-mail všem pracovníkům, je velká šance, že si mezi sebou informaci sdělí a podvodníka včas odhalí. Podobně jako když přijde do e-mailu totožný spam obsahující malware.

Man-in-the-middle útoky spočívají v odposlechu komunikace mezi dvěma systémy. Největším rizikem jsou webové stránky s podvodným certifikátem a používání veřejných a nezabezpečených Wi-Fi, časté při právě při práci z domova nebo z kavárny.

Jak chránit firemní data

Stejně jako v kanceláři, i při práci na dálku je třeba firemní data řádně chránit. Nejvyššího stupně ochrany dosáhnete, když se na zabezpečení podílí jak zaměstnavatel investicí do vhodné ochrany, tak zaměstnanec svou obezřetností.

Firewall

Firewall je základní zabezpečení počítačů a sítě, bez kterého se neobejdete. Blokuje nebo naopak povolí komunikaci na základě definovaných či dynamických pravidel. Chrání vás především před neoprávněným přístupem do systému a zneužitím dat.

Spolehlivý antivirus

Moderní antivirové programy identifikují, neutralizují a odstraní i sofistikovaný malware, phishing, spam a další kybernetické útoky. Ujistěte se, že je počítač, který zaměstnanec doma používá, dostatečně chráněný.

Bezpečná VPN

Komunikace přes veřejné sítě je perfektní příležitostí pro útoky typu man-in-the-middle. Bezpečná VPN před odposloucháváním komunikace a dalšími riziky využívání veřejných sítí ochrání.

Vzdělávání zaměstnanců

Lidský faktor je vždy jedním z největších rizik a při zabezpečení dat tomu není jinak. Vzdělávejte své zaměstnance o důležitosti zabezpečení, riziku podvodných e-mailů a nebezpečných odkazů, důležitosti využívání pracovního počítače pouze pro práci atd.

Bezpečnostní postupy

Zaveďte ve firmě konkrétní postupy, které zvýší bezpečí. Jde například o přísné zásady při tvorbě hesel, omezení pokusů o přihlášení, dvoufázové ověření, možnost přístupu pouze skrz VPN, šifrování e-mailů a další.

Zálohování dat

Ani přes nejvyšší stupeň ochrany bohužel neexistuje stoprocentní jistota ochrany dat. Každý den se objevuje sto tisíc nových potencionálních hrozeb, kterými se hackeři snaží využít skulin v bezpečnosti. Buďte o krok napřed a svá data vždy zálohujte. 

Výhody home office pro zaměstnavatele

Práce z domova je obvykle brána jako benefit pro zaměstnance. Zaměstnavatelé se obávají nejen vyšší náročnosti zabezpečení, ale i snížené možnosti dozoru, nebo složitého papírování. Jaké jsou výhody zaměstnávání pracovníků na dálku?

  • Zvýšená produktivita: Z průzkumů vyplývá, že zaměstnanci na home office pracují lépe. 
  • Odolnost vůči překážkám: Se zavedeným režimem práce na dálku vás nepřekvapí překážky jako dopravní kalamita nebo pandemie.
  • Nižší náklady: Ani levná elektřina není tak úsporná, jako zhasnutá světla a topení nebo dokonce zrušení kanceláří.
  • Nižší fluktuace: Možnost práce na dálku může být pro mnoho zaměstnanců důvodem ve firmě zůstat.
  • Efektivnější komunikace: U online komunikace je nižší pravděpodobnost odbočení od tématu.
  • Širší výběr pracovníků: Můžete hledat zaměstnance po celé republice nebo dokonce ze zahraničí.