Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Překvapení roku

ATI FireGL + nVidia Quadro
Na Silvestra jsme si u nás tradičně shrnuli dění a odhady budoucího vývoje procesorů a základních desek, grafických karet a nakonec pevných disků, SSD a flash pamětí. Nyní je čas na slibovaný další pohled do světa letošního hardware, a to očima dvanácti českých a slovenských osobností ze světa psaní a diskutování o hardwaru. Protože to bude opravdu hodně dlouhé, rozhodli jsme se, že vás dnes ničím dalším zatěžovat nebudeme, takže máte na čtení celý den, nikam nespěchejte, udělejte si pohodlí, společný projekt mnoha z nás čeká na přečtení…

Jiří Souček: Týká se (kupodivu) Radeonu HD 2900XT, resp. samotného čipu R600. V době vydání RV770 (HD 4800) jsem se dozvěděl pár zajímavých informací, které se dosud nedostaly na světlo. Při přípravě článku o architektuře RV770 si nebylo možné nevšimnout několika rozdílů v architektuře ROPs jednotek oproti původní R600. Ohledně této problematiky jsem tehdy posílal svým kolegům e-mail (zkráceno):

Nevím, jestli jste se snažili zjistit, co se stalo s alpha/fog unit, která byla ve schématech ROPs R6xx vyznačená, ale v RV7xx už chyběla, ale mně se to snad konečně podařilo a myslím, že by vás to mohlo zajímat:

V diagramu R600 byla přítomna alpha/fog unit a blending unit. Blending unit je plněna fog/alpha/Z-/stencil-daty a MSAA resolved daty. Je to tedy víceúčelová jednotka, která spíš než blending provádí obecně různé typy modifikací dat (načte-upraví-zapíše).

Naproti tomu alpha/fog unit byla určena převážně pro alpha-blending. Funkce fog unit byla zřejmě jen atavismem, neboť od SM3.0 nemá valné využití.

RV770 podle diagramu vynechává celou alpha/fog unit. Zároveň ale má kompletní resolve unit, což je v podstatě jednotka, která je výčtem svých schopností kompatibilní s požadavky pro alpha-blending. Alpha unit R600 pracovala s přesností FP32, ale nezvládala pracovat s množstvím vstupních hodnot dostatečným pro realizaci resolve. Podle všeho to vypadá, že nová resolve unit není nic jiného, než rozšířená alpha unit z R600.

Takhle to vypadá, že implementace resolve na úroveň ROPs vyšla v případě RV770 poměrně lacino, protože část potřebných obvodů už přítomna byla. Ale pak je mi záhadou, proč to tak neimplementovali už na R600…

Tehdy mi to téměř nedalo spát, takže jsem pátral dál a problematiku přetlumočil osobě, která by si nepřála být jmenována. Výměnou za mlčení se mi dostalo odpovědi. Jelikož už v současné době všechny produkty řady HD 2000 vymizely z prodejů a zveřejnění této informace nikomu neublíží (ani nepomůže), není důvod se o ni nepodělit:

Čip R600 ve skutečnosti plnohodnotně podporoval hardwarový MSAA resolve, stejně jako RV770 nebo starší R580. Krom toho (stejně jako RV770) byl optimalizovaný pro shader (DX10) resolve, aby mohl korektně provádět MSAA i v situacích, kde to fixně nejde. Problém byl v tom, že ačkoli se v samotném návrhu čipu zdálo být vše v pořádku, nefungovalo po hardwarové stránce vše, jak mělo a resolve unit se nepodařilo plnohodnotně rozchodit. Resolve unit při MSAA 8× nefungovala vůbec, při MSAA 2× a 4× ano, ale zřejmě ne tak, jak se očekávalo, takže nakonec došlo k její kompletní deaktivaci.

Protože byl návrh ROP jednotek R600 použit i pro RV630 (HD 2600) a RV610 (HD 2400), dotýkal se problém i těchto čipů. R600 z tohoto důvodu doznala odkladu, inženýři zřejmě stále doufali, že problém vyřeší pomocí ovladačů, ale to se bohužel nepodařilo (tím se vysvětluje, proč finální verze čipu R600 pochází již ze začátku roku 2007, zatímco k vydání došlo až v květnu).

Radeon HD 2900 byl tedy vydán jako produkt, který spoléhal pouze na pomalejší univerzální programovatelný resolve přes unifikované jádro. Problém měl být vyřešen při vývoji RV670 (Radeonu HD 3800). Nakonec se ale zjistilo, že je situace mnohem komplikovanější, než se zprvu zdálo. Také uživatelé kritizovali spíš vysokou spotřebu R600, než výkon při FSAA, kterému alespoň odpovídala cena. Cíl byl tedy jasný: co nejrychleji vydat čip, který bude primárně řešit spotřebu a výrobní náklady: RV670.

Při vývoji RV770 byly ROPs redesignovány. Resolve unit, která v R600 vinou poruchy mohla provádět pouze MUL operaci pro alpha blending unit, byla přepracována a rozšířena, takže nyní krom těchto funkcí zastává úlohu i původní fog-unit (low-precision MUL).

Dnes již jen těžko odhadneme, kde by byl Radeon HD 2900, pokud by vše fungovalo, jak bylo od začátku plánováno.

David Ježek: Největším překvapením pro mě byl poměr výkon/cena Radeonu HD 4850 a razance jeho vstupu na trh. Nejenže si najednou každý mohl koupit velice výkonnou a levnou kartu, ale současně se AMD ze dne na den vyšvihla a nVidii nezbylo nic jiného, než rychle začít výrazně zlevňovat řadu GTX 200 a model 9800 GTX. Radeony HD 4870 a HD 4870 X2 a pozdější 4830 tento vývoj trhu definitivně upevnily a přestože jsme se v cenách modelů HD 4800 nijak zvlášť od závěru léta neposunuli (část bude jistě padat na bedra horské dráhy, kterou letos sjížděl americký dolar), vděčíme jim za výrazné oživení konkurenčního prostředí na trhu herních grafik.

Mirek Jahoda: Hardware u S3/VIA. Nadějné úsporné procesory (Nano), k nim adekvátní čipové sady a dokonce grafické karty (Chrome GT) technologicky nijak nezaostávající za zavedenou konkurencí. Bohužel zatím společný podnik S3 a VIA nepřekvapil softwarem (ovladače), ani svým slabým tahem na branku (prosazování a rozšiřování svých produktů).

Lukáš Fiala: Hodně lidí překvapily Radeony HD 4800, ale když to vezmeme kolem a kolem, takové převraty se čas od času stávají. Zatímco ale všechny reflektory mířily na nově uvedené grafické karty od obou táborů, trochu stranou zájmu se stalo něco, co bylo ještě několik měsíců předtím nemyslitelné. Nebylo by to poprvé, co bylo SLI zprovozněno na jiném čipsetu než nForce, ale poprvé se tak stalo s oficiálním posvěcením nVidie. Je Intel X58 jen prvním z mnoha, nebo zůstane raritkou? To nám řekne až čas.

Adam Vágner: Letos mne překvapilo více věcí. Co mi ale určitě utkvělo v paměti, jsou dvě grafické karty - vysoký výkon „papírově“ slabé GeForce 9600 GT a menší šok v podobě výkonu HD 4850 a 4870 - po R600 a RV670 jsem čekal spíše konkurenci pro 8800 GT a 9800 GTX, nikoliv čip schopný konkurovat slabší verzi GT200. Udivilo mne i to, že se Nvidia vzdala exkluzivity spojené s podporou SLI na čipsetech nForce a stejně tak odkoupení PhysX a společnosti Ageia.

Vašek Vlček: Zcela bez debat to je to nástup nových grafik od ATI, které opravdu solidně zamíchaly s do té doby už pěkně nazelenalým trhem a přinesly svěží konkurenční vítr do stojatých vod. Díky konkurenčnímu boji je dnes 3D výkon v podstatě nejlevnější v historii a opravdu pevně doufám, že se bude ATI nadále dařit podobně překvapovat. Konkurence je dobrá, m'kay?

ps47: Tu som nemal nad čím rozmýšľať - najväčším prekvapením bolo uvedenie Radeonov HD 4800, resp. ani nie tak to uvedenie ako skôr ich výkon a cena, čo si budeme hovoriť, červená banda z ATi tento rok vypiekla s úplne každým, pochybujem ze po fiasku s R600 (a po celkom slušnom, ale predsa len nie úplne presvedčivom RV670) niekto ešte očakával taký obrat. Holt, život je plný prekvapení.

Matej Koleják: Predpokladám, že väčšina kolegov bude písať o RV770, ktorý bol pre verejnosť určite veľkým prekvapením. Mňa však tento rok prekvapili dve iné veci, medzi ktorými som sa nevedel rozhodnúť. Uvediem teda obe.

Prvé prekvapenie je spojené s S3 Graphics. Podarilo sa im vydať čip Destination 3 vo forme low-end grafických kariet Chrome 400. Tie sú po výkonnostnej stránke, pokiaľ nie je zapnuté AA/AF, naozaj konkurencieschopné. To je úspech a slabšia verzia - 430 GT je dokonca dostupná vo viacerých Európskych e-shopoch. Po technickej stránke podporujú Direct3D 10.1 a prekvapivá je aj oveľa vyššie pracovná frekvencia ALUs , teda prítomnosť shader-domény ako ju poznáme od G80.

Na druhé minuloročné prekvapenie som prišiel len pred mesiacom, keď som testoval prepad výkonu RV770 s novými ovládačmi. Vo viacerých testoch/hrách bol výkon s EDCFAA rovnaký, alebo dokonca vyšší, ako s Wide/Narrow-Tent filtrom. Taký výrazne dobrý výkon RV770 s Edge Detect CFAA som teda nečakal. Wide/Narrow-tent filtre strácajú zároveň svoje opodstatnenie.

Dušan Šimonovič: Dlhé roky so zúfalými integrovanými grafikami Intelu ma naučili opatrnosti k integrovaným riešeniam. Tento rok ma v tomto smere zároveň prekvapil aj potešil. Najprv prišla Puma a pred nedávnom prišla na scénu nVidia GeForce 9400M. V prvom prípade ide o jednu z významných konkurenčných výhod AMD platformy a v druhom o najlepší mobilnú čipovú sadu pre univerzálne notebooky. Intel X4500 nie je „zlý“, ale v porovnaní s GeForce 9400 pôsobí ako chudobný príbuzný a Puma sa bohužiaľ nedočkala žiadnej mobilnej implementácie, ktorá by sa dala považovať za výbornú.

Peter Hucík: Radek Hulán zrušil svoj web. Wowgh!

Matúš Paculík: Bezpochyby cenová politika noviniek ATI Radeon HD 4850 a 4870. Výkonné modely sa priblížili na dosah väčšiemu množstvu hráčov a NVIDIA musela pristúpiť k razantnému zníženiu cien, z čoho sme sa samozrejme všetci okrem Igora radovali.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku VIP o roce 2008: grafická inkvizice

Úterý, 6 Leden 2009 - 15:38 | Anonym | Heroes of Might and Magick of CDR server. Mission...
Pondělí, 5 Leden 2009 - 16:03 | Zahno | nebit: Gratuluju, takova kombinace sebestrednosti...
Pondělí, 5 Leden 2009 - 15:51 | Anonym | Nebit: 78.98.89.182... to je IP Olympu, ze? ;)
Pondělí, 5 Leden 2009 - 07:28 | Anonym | cece, ze by som neodinstalil ovladace(?) och mama...
Pondělí, 5 Leden 2009 - 06:24 | Bohumil Federmann | nebit: Trvale jedu na nejnovějších ovlačích a...
Pondělí, 5 Leden 2009 - 00:31 | Jan Ukulele | nebit: Souhlasím pouze s jedinou věcí a sice že...
Neděle, 4 Leden 2009 - 19:43 | Anonym | Nebite, argumentací připomínáš jednoho lehce...
Neděle, 4 Leden 2009 - 19:11 | Anonym | za vsetko spomeniem len to, ze na mojej...
Neděle, 4 Leden 2009 - 18:52 | Anonym | borowitz, to nebude rukama, ale nevsimavosti...
Neděle, 4 Leden 2009 - 10:34 | TyNyT | borowitz: on má ale pravdu, idiota poznáš na...

Zobrazit diskusi