Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Jaký bude hardware v roce 2009?

ATI FireGL + nVidia Quadro
Na Silvestra jsme si u nás tradičně shrnuli dění a odhady budoucího vývoje procesorů a základních desek, grafických karet a nakonec pevných disků, SSD a flash pamětí. Nyní je čas na slibovaný další pohled do světa letošního hardware, a to očima dvanácti českých a slovenských osobností ze světa psaní a diskutování o hardwaru. Protože to bude opravdu hodně dlouhé, rozhodli jsme se, že vás dnes ničím dalším zatěžovat nebudeme, takže máte na čtení celý den, nikam nespěchejte, udělejte si pohodlí, společný projekt mnoha z nás čeká na přečtení…

Loni budoucnost věštil Jirka Souček, a jak to dopadlo? Her s podporou DirectX 10 se objevila celá řada, s výjimkou Far Cry 2 však žádná větší svižnost v DX10 nenabídla, přišla ale i hra umožňující v DirectX 10 režimu docílit výrazně vyšší kvality obrazu (S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky). Ceny DDR2 byly opravdu lepší a lepší a rozšíření nenažrané Visty to určitě pomáhá. O nějakém hromadném příchodu nativních DX10 se bohužel stále mluvit nedalo.

AMD se s problémy pomocí revize B3 u Phenomů vyrovnala, ATI i nVidia začátkem roku skutečně vydaly svůj dvoučipový highend, G100 (později GT200 či G200) byla opravdu už záležitostí léta. Snad jen rozdílů mezi RV670 a RV770 bylo více, než by kdo očekával. Přát Intelu štěstí s Larrabee bude možná předčasné dokonce i pro tento rok.

Evoluce v první půli

Začátkem roku 2009 nás v případě nVidie čeká pouze oficiální vypuštění dvoučipové GeForce GTX 295, tedy karty s jediným hlavním úkolem: obsadit první místa v grafech výkonu. Nenápadně bude probíhat přechod G200, posledního současného 65nm čipu (nepočítáme-li nabídku S3) na modernější 55nm výrobu. Z pohledu obou výrobců zřejmě bude důležitější změna výroby na 40nm velikost tranzistorů, v první polovině roku očekáváme vydání hned několika čipů používajících nový proces.

Ještě v zimě snad AMD stihne udělat podobně zdravé konkurenční prostředí, jako panuje díky Radeonům HD 4800 v grafických kartách, i v procesorech. Od Phenomu II s vyššími frekvencemi a dalšími vylepšení ve spojení s už teď dobrými čipsety se čeká daleko vyrovnanější souboj s čtyřjádry Intelu.

Určitě budeme držet palce také S3 s grafikami Chrome a VIA s procesorem Nano. Budeme také doufat, že do spotřeby Atomu se Intel vejde s výkonostně použitelnějším procesorem. Bohužel to ale v tomto směru vypadá spíše na pokrok v integraci a další snižování spotřeby.

Během roku 2009 se zcela jistě objeví už více her s nVidia PhysX. Ty budou mít šanci nás přesvědčit, že pokročilá fyzika je jednak něco, bez čeho se moderní hra už neobejde a také něco, co procesor opravdu v takové komplexnosti nezvládne.

Stejně pomalu jako PhysX se rozšiřuje GPGPU počítání, pár aplikací s podporou nVidia CUDA si už uživatelé mohou zkoušet, možná skutečně výrobci softwaru čekají až na univerzální standard v podobě OpenCL. Ten hodlá podporovat jak nVidia, tak AMD, můžeme být tedy právem zvědavi, jak se často nevyužitý výkon ne zrovna úsporných GPU pořádně využije i pro něco jiného než hry.

Revoluce v půli druhé

Netrpělivě budeme očekávat podzim, kdy by se měly začít dít věci. Možná se dozvíme nejen více o zatím ne zcela jasných částech rozhraní DirectX 11 a jejich dopadu na hardware (ano, mluvím o GPGPU/compute shaders a fyzice). S DirectX 11 souvisí také vydání grafických akcelerátorů nové generace od ATI i nVidie. ATI se s jádrem RV870 pravděpodobně bude snažit navázat na strategii důrazu na poměr cena/výkon v dostupné cenové hladině, kódové označení čipu nVidia GT300 napovídá, že Kaliforňané chystají nekompromisní jednočipové řešení pro high-end.

Mnohem zvědavější však všichni budou na Larrabee, tedy takový vpád x86 na pole 3D grafiky a návrat Intelu mezi výrobce dedikovaných grafických karet. Larrabee už teď rozdělil zájemce o IT na dva tábory: jedni jsou velmi skeptičtí, druzí Intelu věří.

Před časem to vypadalo, že budeme na začátku roku moci spekulovat o Fusion, integraci CPU a GPU na jediný čip od AMD, nakonec se však od věčně druhé takového řešení letos nedočkáme. Sandy Bridge od Intelu může přijít teprve po Westmere (Nehalem-C). 32nm výrobní proces ale v letošním roce zřejmě jen lehounce ochutnáme.

A na úplný závěr už jen jedna s grafickými kartami také spjatá otázka: Dočkáme se letos hry Alan Wake, nebo se z něj stane druhý Duke Nukem Forever?

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku VIP o roce 2008: grafická inkvizice

Úterý, 6 Leden 2009 - 15:38 | Anonym | Heroes of Might and Magick of CDR server. Mission...
Pondělí, 5 Leden 2009 - 16:03 | Zahno | nebit: Gratuluju, takova kombinace sebestrednosti...
Pondělí, 5 Leden 2009 - 15:51 | Anonym | Nebit: 78.98.89.182... to je IP Olympu, ze? ;)
Pondělí, 5 Leden 2009 - 07:28 | Anonym | cece, ze by som neodinstalil ovladace(?) och mama...
Pondělí, 5 Leden 2009 - 06:24 | Bohumil Federmann | nebit: Trvale jedu na nejnovějších ovlačích a...
Pondělí, 5 Leden 2009 - 00:31 | Jan Ukulele | nebit: Souhlasím pouze s jedinou věcí a sice že...
Neděle, 4 Leden 2009 - 19:43 | Anonym | Nebite, argumentací připomínáš jednoho lehce...
Neděle, 4 Leden 2009 - 19:11 | Anonym | za vsetko spomeniem len to, ze na mojej...
Neděle, 4 Leden 2009 - 18:52 | Anonym | borowitz, to nebude rukama, ale nevsimavosti...
Neděle, 4 Leden 2009 - 10:34 | TyNyT | borowitz: on má ale pravdu, idiota poznáš na...

Zobrazit diskusi