V první řadě je dobré vědět, že se to týká pouze prvku <video>, tedy jedné části rodícího se standardu HTML5. Přehrávání H.264 videí přes Flash nebo Silverlight a jiné pluginy tímto není nikterak dotčeno a tudíž v současné době postihuje minoritní skupinu uživatelů (i s ohledem na to, kolik lidí používá prohlížeč Chrome).
Prvním důvodem, proč se Google obrátil k H.264 zády, jsou pochopitelně licenční podmínky. Kvůli nim nelze H.264 udělat součástí standardu HTML5. Nyní je sice možné používat H.264 pro internetová videa bezplatně, organizace MPEG LA, která za licencováním H.264 stojí, dala vědět, že ani po roce 2015 poplatky pro tyto účely nezavede, ale Google jí prostě nevěří, nemá žádnou záruku, že ke zpoplatnění jednoho dne nedojde. Navíc poplatky musí platit jiní (výrobci hardwaru, který bude ta videa online přehrávat) a opět není záruka, že se nemohou zvýšit. Jedinou možností by bylo, kdyby peklo znovu zmrzlo a MPEG LA by udělala z H.264 zcela otevřenou záležitost tak, jako to udělal Google s VP8 poté, co jej koupil spolu s On2 Technologies. V Google totiž zastávají názor, že základy webových standardů by měly být postavené na otevřených technologiích, aby zkrátka nemohl někdo přijít s tvrzením, že by měli všichni, co takové standardy používají, platit patenty, což by nejen podle Google zbrzdilo v dané oblasti pokrok (v Google uznávají prezentaci umění na trhu a nikoli v soudní síni).
Vývojáři webů se pak ale bojí, že bude podpora kodeků v prvku <video> roztříštěná a oni budou muset pro každý prohlížeč dělat zvlášť verzi konkrétního videa v daném kódování. Na to Jazayeri odpovídá, že ani Firefox, ani Opera nepodporovaly H.264, a to právě kvůli licenčním podmínkám, jejich tvůrci se přiklonili WebM a Ogg Theora. Vývojáři webů tedy beztak musí počítat s něčím jiným, než je H.264, pokud budou pomýšlet na HTML5. Další možností je samozřejmě podpora H.264 skrze pluginy, což by mělo být však řešení dočasné, než bude rozšířen právě standard HTML5. A do něj by Google chtěl propasírovat „svůj“ WebM a udělat z něj základní standardní kodek pro <video>.
Na toto téma mají zase někteří obavy, že by chtěl mít Google kontrolu nad formátem webového videa. Jazayeri oponuje, že WebM spravuje komunita a Google je jen její součástí. Google by pouze rád, aby se prvek <video> stal prvotřídní platformou pro videa na internetu, neboť vidí, že ten potenciál tu rozhodně je. Poukazuje také na skutečnost, že vývojáři už přišli s velmi kvalitní a přitom kompatibilní implementací WebM (měl na mysli implementaci WebM v rámci projektu ffmpeg) a považuje tuto možnost výběru za přínosnou.
Jakkoli jsou tedy videa v H.264 skvělá, zdá se, že Google si bude stát za svým a v Chrome jej v rámci prvku <video> v HTML5 podporovat nebude. Zda tím přispěje k roztříštěnosti, nebo naopak přiměje zbytek akceptovat něco otevřeného (třeba zrovna WebM), to ukáže až čas. Do karet Googlu nikdo nevidí, takže pochopitelně není jasné, zda Google o něco hraje, nebo opravdu jen hodlá HTML5 ochránit před problémy s patenty a licencemi. Konec konců jak to celé dopadne, pochopitelně zdaleka nezávisí jen na Google, i když Google se jistě bude sám hodně snažit. Například je v tomto kontextu zajímavé (Jazayeri to zmínil až na samotný závěr svého zápisku jako doplnění), že tým kolem projektu WebM chystá plug-in podporující přehrávání WebM videí skrze prvek <video> pro prohlížeče Internet Explorer 9 a Safari.