Procesory Intel Lunar Lake ponesou 64 EU architektury Battlemage
Procesory Lunar Lake by se měly specializovat na mobilní „ultra-low-power“ segment. Prozatím to vypadá na TDP v rozmezí 9-15 wattů, ale do vydání se může ještě leccos změnit. Nejde totiž o příliš blízkou budoucnost, ale zhruba o přelom roku 2024 / 2025, půjde-li vše hladce. Zatímco nyní nabídce Intelu vévodí Raptor Lake, který na podzim nahradí Raptor Lake-refresh a části mobilního segmentu nový Meteor Lake, v příštím roce na podzim dorazí Arrow Lake a někdy po něm, jakožto produkt navržený speciálně pro mobilní nasazení, Lunar Lake.
O Lunar Lake se proslýchá leccos, mimo jiné že v nejvyšší konfiguraci bude disponovat osmi jádry. Mělo by jít o Lion Cove+ a Skymont (ale to berte raději s rezervou). K dosavadním dílkům skládačky doplnil leaker Bionic_Squash, že integrované GPU bude vybaveno 64 EU druhé generace Xe, tedy Battlemage.
Intel původně o Lunar Lake mluvil v kontextu roku 2024 (Intel)
Na této informaci jsou zajímavé dvě věci. V první řadě samotný počet - 64 - EU. Dnešní Raptor Lake totiž disponuje až 96 EU, takže by to na první pohled mohlo vypadat na krok zpět. Či spíše dva, když mezi Raptor Lake a Lunar Lake projde ještě několik generací. Důvody může vysvětlovat ta druhá zajímavost: Architektura Battlemage. Zatímco EU současné architektury staví na konfiguraci SIMD8, o Battlemage se proslýchá, že změní konfigurace na SIMD16 po vzoru výpočetních GPU Ponte Vecchio. Což by znamenalo, že počet FP32 ALU ze současných 768 stoupne na 1024,
Je vůbec zajímavé, jak Intel v poslední době strukturu EU bloků mění. Před nástupem grafik Xe obsahovala každá EU dvě SIMD4, z nichž primární uměla FP+Int a sekundární FP+Special Function (SF). To bylo zjevně příliš mnoho křemíku vyhrazeného pro SF, takže grafiky Xe přišly se změnou: Dvě SIMD4 se sloučily do jedné SIMD8 (FP+Int) a k nim přibyla SIMD2 podporující SF. Tím vzrostl poměr ve prospěch Int a samotné provádění SF neblokuje provádění FP a Int operací.
S Battlemage se očekává zvětšení na SIMD16, ovšem jak konkrétně budou řešeny SF (zda samostatnou SIMD2 nebo v rámci SIMD16) zatím není jisté.