Prodejce: Intely 13. generace odcházejí víc než 11., 14. generace je katastrofa
Byť se stížnosti v diskuzích a na některých webech (zpravidla těch, jejichž redakce se s problémem samy setkaly) objevují již od února, dočkala se situace širší mediální pozornosti až v první polovině dubna, kdy se nejprve objevily stížnosti asijských prodejců na počet reklamací a poté si média všimla nezvykle vysokého počtu negativních uživatelských recenzí na stránkách e-shopu NewEgg.
Nakonec Nvidia, kterou již přestávalo bavit reagovat na uživatelské stížnosti o stabilitě, uživatelům procesorů 13. a 14. generace vzkázala, ať si tyto problémy řeší s Intelem.
Vyjádření Nvidie odkazující uživatele k Intelu (Nvidia)
Mezitím přišlo ohlášení konce výkonných procesorů 13. generace, poslední retailové kusy bude možné u Intelu objednat následující měsíc, v květnu.
Čím dál více zpráv také naznačuje, že nejde o softwarový problém (byť by tomu boom případů na přelomu zimy a jara mohl nasvědčovat), např. chybu v BIOSu nebo aktualizaci Windows, která by za nestabilitou stála. Potíže totiž zmizí v okamžiku, kdy uživatel vymění procesor za jiný kus (byť stejného modelu). Otázkou je prvořadě to, zda jsou procesory v nějakém ohledu vadné již z výroby, nebo reklamované kusy podstoupily nějaký jasně definovatelný impulz, který poškození způsobil.
(MLID)
K situaci se nyní vyjádřil zaměstnanec jednoho z největších amerických prodejců (teoreticky může jít např. o Amazon, NewEgg, MicroCenter ap.), samozřejmě anonymně. Podle něj nebyla situace dobrá již za 11. generace (Rocket Lake), ale ten se prodával jen poměrně krátce (a relativně málo), takže se s vydáním 12. generace (Alder Lake) zdálo být vše vyřešeno. S 13. generací (Raptor Lake) však podle tohoto zdroje stoupla reklamovanost nad úroveň Rocket Lake a 14. generaci (Raptor Lake-refresh) již označuje vysloveně za katastrofu.
Podobně mají situaci hodnotit i menší prodejci, které YouTube kanál MLID oslovil.
- Záplata na nestabilní Core 13K/14K o 13 % sráží výkon
- „Pravý Raptor Lake“ končí, desktopové modely v krabičce lze objednat do května
Problémem má být i to, že vyřízení reklamací trvá Intelu čím dál tím delší dobu, což může naznačovat, že počet případů narůstá a Intel je už nestíhá tak rychle odbavovat.
Na celé situaci je nejpřekvapivější to, že se Intel zatím nijak konkrétně nevyjádřil - doposud pouze zmínil, že eviduje případy nestability v některých hrách, ale na žádné oficiální stanovisko, které by vneslo do situace jasno, nedošlo. Reklamace zatím nicméně vyřizuje, což je patrně pro uživatele nejpodstatnější.