Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Ptali jste se: Oki Systems reaguje na dotazy čtenářů DIIT

Okiscotland
Je to pár měsíců, co jste prostřednictvím našich stránek položili řadu zajímavých dotazů společnosti OKI. Odpovědí se ujal Martin Kozdera, Channel Manager Oki Systems. Zesumírované otázky a k nim náležité odpovědi tak přinášíme dnešním článkem.

Na kterého zákazníka dnešní OKI cílí? Z uživatelského pohledu není příliš agresivní v reklamě ani v jiné prodejní formě propagace.

OKI cílí na firemního zákazníka, který potřebuje stabilní, rychlý a kvalitní tisk za rozumnou cenu. Máte pravdu, že logo OKI na vás nečíhá na každém nároží z billboardu, ale znalí IT manažeři v oboru, kteří jsou zodpovědní za tisková řešení ve firmách, naši značku většinou velmi dobře znají. Jsme specializovaná B2B značka pro zákazníky, kteří potřebují profesionální tisková řešení. Náš zákazník chce zpravidla robustní a spolehlivé řešení spolu s dlouhou zárukou, kterou u vyšších modelů poskytujeme zdarma na 3 roky se servisem přímo u zákazníka. Díky poklesu cen se ale OKI dostává i do malých a domácích kanceláří. Patří například mezi nejprodávanější modely ve své kategorii v největších IT e-shopech.

LED tiskárny byly pro OKI ve srovnání s ostatními společnostmi na trhu jedinečnou záležitostí. Platí to i dnes? Jakým směrem pokročila LED technologie?

Zpočátku se zákazníci dívali na LED technologii tisku trochu jako na Popelku. Před téměř 25 lety jsme byli s LED technologií na trhu první. Postupem času se ledy prolomily a dlouhá léta říkávalo „LED nebo laser – to máte jedno, výsledek je stejný“. Od začátku desátých let 21. století je zřejmé, že je to technologie budoucnosti. Svojí malou technologickou náročností, vyšší přesností tisku, rychlostí a také menší energetickou spotřebou. Vidíte kolem nás, jak se LED technologie prosazuje ve všech oblastech lidského života a dnes využívá ledky při tisku i naše konkurence. Spolehlivost digitální LED technologie ilustruje fakt, že na LED tiskové hlavy dáváme doživotní záruku a LED používáme i při skenování v našich multifunkcích. Technologie se stále vyvíjí, velkým skokem pro výrazné zlepšení tisku barev a škály šedé bylo zavedení víceúrovňové technologie LED, která je schopna produkovat různé úrovně intenzity tiskových bodů v rozmezí od plné po nulovou. Je to podobná změna, jako když nahradíte standardní dvoupolohový vypínač světla pokročilým digitálním stmívačem.

Dlouhou dobu používáme a ještě používat budeme jehličku OKI ML3410. Tento typ jistě zaznamenal nemalý úspěch a stále se prodává. Tato tiskárna je čistě jen na LPT port. Zajímalo by mne, zda se někdy přemýšlelo nad vylepšenou verzí s podporou USB, popřípadě sítě? (Jsem si vědom existence převodníků LPT to USB, nicméně občas s nimi bývá problém.)

Model ML3410 je skutečný držák a funguje spolehlivě již mnoho let. Právě datum jeho vzniku určilo, že nemá USB port – v té době jednoduše ještě nebylo standardem připojovat tiskárny přes USB. Síťová karta se k tomuto modelu ale dá dodatečně namontovat. Ostatní, novější modely jsou propojitelné přes USB nebo síťovou kartu. Pokud tedy zákazník požaduje USB nebo síťovou kartu, může vybírat z mnoha našich jehličkových modelů.

Zajímalo by mne, proč se obecně k jehlovým tiskárnám nepřipravují nějaké konfigurační utility, které by uměly načíst a zapsat konfiguraci právě po LPT formou escape sekvencí. U Epsonů jsem to kdysi viděl, ale nejspíš od toho také upustili: v DOSovém prostředí (spustitelné samozřejmě v okně Win) šlo vybrat všechny požadované parametry v přehledném dialogu a celé to odeslat do tiskárny. Odpadla tak známá a zdlouhavá konfigurace tiskem na traktor. Dokonce by na to stačil jeden univerzální framework a pro každou tiskárnu by mohla existovat šablonová sada, jaké všechny parametry se u ní dají nastavovat a jakých mohou nabývat hodnot. Co brání tomu, aby u tiskáren byly takové pohodlné konfigurátory přiloženy?

Nebrání tomu téměř nic, jen to v podstatě není pro OKI priorita dneška. V současné době tedy není kladen takový důraz na vývoj escape sekvencí pro poměrně malou komunitu uživatelů jehličkové technologie s těmito požadavky, jako např. na prosazení otevřené platformy sXP pro širokou masu uživatelů chytrých barevných LED multifunkcí.

Mám OKI C610 a spokojenost se spolehlivostí, kvalitou tisku i možnostmi konfigurace. Vadí mi ale dvě věci: za prvé výstupní podavač (váleček, který odebírá vytištěný papír) začal celkem brzy pištět, ten zvuk je otravný i když na funkci vliv nemá. Dodnes s pištěním vytištěno cca 25000 stran. Za druhé při vkládání obálek kratší stranou, což je pro tuto tiskárnu standard, je muchlá tak, že jsou nepoužitelné. Vyzkoušeno s různými typy a kvalitami obálek. Podle diskusí na internetu je to častý problém.

V našich tiskárnách se vyskytuje vysoký podíl kovu, a proto jsou také těžší. Kromě jiných výhod to přináší stabilitu i spolehlivost stroje a možnost nadstandardní záruky. Na druhou stranu potřebují občas některé kovové části ošetřit. Ohledně pískajícího kolečka – je to velmi snadno a dobře řešitelné jednoduchým promazáním – pomůže např. silikonový olej. Ohledně obálek je situace složitější. Obálka je vlastně dvojitý slepený papír. Lepidlo a vyšší tavicí teplota v zapékací jednotce pak často udělají u méně kvalitních levných obálek své. Je třeba najít výrobce obálek s rozumnou gramáží, který obálky vyrábí s takovým množstvím lepidla, které při projetí zapékací jednotkou nepomuchlá nebo nezvlní papír. Uznávám, že najít dobrý druh obálek za rozumné peníze není vždy snadné. Doporučujeme také podávat obálky zásadně z předního víceúčelového podavače a otevřít i zadní výstupní podavač. Pak se obálka ohýbá minimálně a snižuje se tak i možnost zmačkání. Všem zájemcům nabízíme možnost otestovat vybrané obálky v našem showroomu v Praze.

9482 A 417 De 7 F 05714007 Afdaa 07 C 0 F 74

Jaký názor má OKI na tisk fotografií na barevných laserových/LED tiskárnách. Postoj většiny výrobců je dost neurčitý, někteří o tomto mlčí, někteří tisk fotografií (nebo obecně tisk ve fotokvalitě) ve specifikacích neuvádějí. U jednoho výrobce jsem se setkal s tím, že v reklamních materiálech fototisk propagují, přesto pak na výslovný dotaz na doporučení média pro tisk fotografií uvádějí, že laserová technologie není schopna dosáhnout tisku ve fotokvalitě, a proto speciální fotopapír pro laserové tiskárny nenabízejí. Na stránkách OKI je sekce barevných laserových/LED tiskáren doplněna grafikou znázorňující fotografie, ve specifikacích je uvedena podpora pro papír - cituji "fotografie (4” x 6”, 5” x 7”)". O fototisku jako takovém jsem ale nenašel zmínku. Jaké je oficiální stanovisko?

V životě také nedostáváme vše naráz a univerzální řešení na všechny situace. Běžný kancelářský LED/laserový tisk je skutečně určen pro kvalitní tisk na běžné i hlazené papíry s vyšší gramáží, nikoliv pro fanoušky fotografického tisku. Kdo požaduje tisk na fotopapír s fotografickou kvalitou, toho skutečně odkážeme na specializované inkoustové tiskárny. Jak uvádíte „laserová technologie není schopna dosáhnout tisku ve fotokvalitě“. Fotky z dobře nastavené tiskárny OKI jsou ale velmi slušné, za sklem často nerozeznáte rozdíl od inkoustového tisku na drahý fotopapír. Pro tisk fotografií OKI nabízí i profesionální LED tiskárny s pokročilou správou barev pomocí softwarového RIPu a ICC profilů. Je to ale ryze profesionální oblast na pomezí maloprodukčního tisku s relativně vysokými náklady na pořízení. Na těchto tiskárnách se dělají i pěkné fotoknihy a občas tiskneme fotografie formátu A3 i na menší fotografické výstavy.

S tiskárnami OKI mám dobrou zkušenost (C3200, nyní C511). Co mě ale neskutečně vadí, je omezení tisku podle jakéhosi interního počitadla toneru. Jakmile počítadlo napočítá konečný počet stran, tak tiskárna přestane tisknout a dožaduje se výměny toneru. Přitom ve skutečnosti v té kazetě kolikrát toner ještě je a mohlo by se klidně tisknout dál. Proč není v menu možnost "tisknout dál" i s rizikem, že tisk bude třeba méně kvalitní? Výmluvy na přesnost počitadla neberu, pro C3200 existují fígle jak v servisním menu změnit počet najetých stránek a moje zkušenost je taková, že se dalo vytisknout klidně 2x tolik stránek, než jak tiskárna hlásila konec...

To je poněkud nepřesné – ve skutečnosti dochází v tonerové kazetě k aktivnímu měření množství zbývajícího toneru, nikoliv k odhadu podle počítadla (to platí pouze u tonerů startovacích). Tiskárny jsou navíc nastaveny tak, že avizují docházející toner s předstihem, aby si zákazník stihl zajistit toner nový. Teprve v okamžiku, kdy se tiskárna doopravdy zastaví, je čas tonerovou kazetu vyměnit. Navíc i v tom okamžiku je možné prostým otevřením víka tiskárny ji přimět k tisku dalších cca 20 stran a to lze opakovat několikrát. V té době již bude tonerová kazeta opravdu zcela prázdná. Z technického hlediska by bylo možné mít v menu možnost „Tisknout dál“, ale ruku na srdce, který výrobce by se chtěl pod nekvalitní tisk podepsat? Na tyto podmínky při tisku by se brzy pozapomnělo a zákazníci by vnímali jen to, že ke konci toneru OKI netiskne tak kvalitně jako na začátku.

467

OKI a 3D tisk: Neplánuje vstoupit i do tohoto segmentu a participovat na vývoji?

Přestože je to technologie zajímavá, v současné době se jí OKI nevěnuje. Budoucí potenciál 3D tisku není ještě zcela jasný, ale téměř jistě nedojde v blízké budoucnosti k masovému rozšíření, jak jsme na něj zvyklí například u kancelářského tisku.

V současné době je v módě různě znepříjemňovat život zákazníkům, kteří si chtějí pořídit spotřební materiál od jiné firmy. Do náplní se dávají různé čipy apod. Takováto řešení považuji za něco jako dotovaný prodej (prodám ti levněji tiskárnu, ale zavážeš se, že budeš kupovat u nás a nikde jinde). To může některým zákazníkům vyhovovat, ale některým nikoli. Co nabízíte OKI té druhé skupině zákazníků, kteří chtějí koupit tiskárnu za normální cenu (tedy takovou, aby výrobce na tom přiměřeně vydělal jako u jiných elektrospotřebičů), ale nechtějí, aby jim výrobce jakkoli stěžoval možnost používání jiného spotřebního materiálu?

Každý výrobce prodává své produkty tak, aby mu to přinášelo přiměřený zisk v kombinaci prodeje hardwaru a spotřebního materiálu. Jsou to spojené nádoby, proto volí různé obchodní modely prodeje. Někdo prodává tiskárny za výrobní náklady (nebo i za cenu výrazně nižší) a vydělává, resp. částečně dorovnává ztrátu na spotřebním materiálu, jiný prodává např. profi inkoustovou tiskárnu poměrně draho a potom má spotřební materiál levnější, nebo nabízí tiskárny k dlouhodobému pronájmu, kdy zákazníci platí podle počtu vytištěných stran. Vždy jde o takzvané celkové náklady na vlastnictví, které je třeba optimalizovat dle předpokládaného počtu vytištěných stránek. V OKI se snažíme kombinovat oba obchodní modely pro různé kategorie strojů. Obecně platí, že vyšší a dražší kancelářské modely mají výrazně levnější provoz i při používání originálního spotřebního materiálu, v této oblasti ani není velká nabídka tzv. alternativních tonerů.

Nyní např. prodáváme velmi levně barevné multifunkce MC352dn s cashbackem (po uplatnění cashbacku se zákazník vejde do 5 tis. Kč vč. DPH), přičemž cenu tonerů necháváme na stejné cenové úrovni jako před akcí. To je pro zákazníka velmi výhodné. Sice nezakazujeme našim zákazníkům používat jiný toner než náš, ale při používání cizího spotřebního materiálu neposkytujeme 3. rok záruky zdarma. Navíc pokud je závada způsobena nekvalitním tonerem, a to je velmi častý případ, pak nelze úspěšně uplatnit ani standardní záruku. Podobně jako když si do nového auta nalijete místo certifikovaného paliva u benzínové pumpy olej na smažení… Buďme i při tisku šetrní, ale nešetřeme za každou cenu.

Při nákupu tiskárny jsem vždy preferoval HP kvůli výborné podpoře Linuxu, ale všiml jsem si, že na webu OKI lze rovněž dohledat ovladače pro Linux. Můj dotaz tedy zní, proč OKI u svých tiskáren neuvádí podporu Linuxu, jsou dostupné ovladače nějak omezené proti Windows a OS X? Plánuje OKI zveřejnění ovladačů pro Linux pod free licencí, aby mohly být zahrnuty do jádra?

Ovladače na Linux samozřejmě k našim tiskárnám existují, tyto možnosti jsou uváděny v produktových listech k jednotlivým modelům. Produktové listy jsou ke stažení na našich webových stránkách.

Používám C810. Chtěl jsem se zeptat, dají se na to sehnat jednotlivé díly? Zkoušel jsem psát na mail servisu, ale nedostal jsem odpověď.

Servisní opravy (záruční i pozáruční) a náhradní díly jsou skutečně doménou naší servisní organizace. Pokud potřebujete náhradní díl do C810, kontaktujte prosím firmu Daruma systems, www.edaruma.cz. Pokud jste psal jim, mohlo dojít k nedopatření, že vám neodepsali. Z mé vlastní zkušenosti i zkušeností našich prodejců je to velmi vstřícný servis. V případě, že byste potřeboval nějakou další pomoc, napište mi přímo na adresu: martin.kozdera@oki.cz.

Tagy: 
OKI
Zdroje: 

vlastní

Redakce CDR (Google+)

Redakci CDR.cz tvoří tým mladých žurnalistů, které spojuje společná láska k moderním technologiím. Milují chytré gadgety, vylepšováky a nejnovější zařízení všeho druhu.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Ptali jste se: Oki Systems reaguje na dotazy čtenářů DIIT

Pátek, 6 Únor 2015 - 20:51 | Pan_Filuta | Děkuji za rozepsání se! Snad jsme měl jen vadný...
Pátek, 6 Únor 2015 - 15:55 | Miroslav Jasso | Tak to bohužel nevím, nezařizoval jsem to. Ale...
Pátek, 6 Únor 2015 - 14:36 | Pan_Filuta | Dotazy šli vkládat, byl na to článek. Ale už je...
Pátek, 6 Únor 2015 - 14:20 | Miroslav Jasso | Tady na DIITu šlo někdy položit OKI nějaké dotazy...
Čtvrtek, 5 Únor 2015 - 09:07 | jouda2 | "zákazník chce zpravidla robustní a...
Středa, 4 Únor 2015 - 21:26 | rheingold | Nejdůležitější informace je ten první odstavec:...
Středa, 4 Únor 2015 - 20:40 | plosnakycz | prestoze bych jako zakaznik chtel mit LED...

Zobrazit diskusi