Radeon 9600
Kapitoly článků
Radeon 9600 se však od 9500 liší podstatně více, než 9200 od 9000. Přináší totiž zcela nové jádro RV350, které je v případě ATI jako první vyráběné 0,13 mikrony. Pokud pominu fakt, že 0,13 a 0,15mikronové chipy musí mít zcela jiný layout chipu a budu se soustředit pouze na technologické záležitosti, pak je RV350 velmi podobná Radeonu 9500 v nePRO verzi. Samozřejmě podporuje DirectX 9, má 4 pixel pipeline, každou s 1 texturovací jednotkou a k tomu všemu dva 64bitové paměťové řadiče.
Ovšem oproti Radeonu 9500 se liší tím, že je jádro nyní optimalizováno na 128bitovou sběrnici. Radeon 9500 totiž sdílel stejné jádro R300 s rychlejšími verzemi, které používali 256bitovou datovou šířku při přístupi do pamětí. Chip byl proto optimalizován na tuto šířku a tak snížení sběrnice na 128bitovou přineslo Radeonu 9500 až příliš velký postih, než bylo nutné.
To ale není všechno, kde se RV350 liší, změny jsou v Hyper Z i SmoothVision. RV350 v tomto směru dostala stejná vyklepšení jako Radeon 9800, o kterém jsem se rozepsal včera. Odstavce ze včeřejšího článku o Hyper Z III+ a SmoothVision 2.1 tedy patří i k Radeonu 9600. Bohužel SmartShader zůstal ve verzi 2.0, stejně jako u R300, takže Pixel Shadery neobsahují F-Buffer a jsou schopny vykonat jen 160 instrukcí a Vertex Shadery maximálně 1024 instrukcí.
RV350 bude dostupný ve dvou modifikacích: Radeon 9600 a Radeon 9600 PRO. PRO verze bude mít grafické jádro na 400 MHz a k tomu 300MHz DDR paměti (efektivně tedy 600MHz) a nePRO poběží samozřejmě pomaleji, na 325 MHz a 200 MHz (400 MHz efektivně). Stejně jako RV280, i RV350 máme čekat v dubnu a ceny se budou pohybovat v rozmezí 149 až 169 v případě nePRO verze a 169 až 199 u PRO varianty.
I nyní toho zatím nevíme o výkonu mnoho, můžeme jen usuzovat z architektury, frekvencí a samozřejmě z faktu, že 9600 je více než 9500. ATI se nám to zase snaží ulehčit srovnáním s GeForce4 Ti4200, ale znovu varuji, abyste i tento test brali poněkud s rezervou:
A nyní už pro vás mám další neoficiální informace ohledně referenčních designů s RV350, které budou tentokráte pouze tři. ATX je klasická karta, LP je zkratka pro Low Profile a značí karty, které mají zhruba poloviční výšku oproti normálním:
- ATX Thunderhead: 64 či 128 MB paměti v BGA balení, VGA, DVI, VideoOut
- ATX Rainmaker: 64 či 128 MB paměti v TSOP balení, VGA, DVI, VideoOut
- LP Oh!Zone: 64 či 128 MB paměti v BGA balení, DMS 59 konektor + kabel s 2×DVI, či 2×VGA
A ani v tomto případě nesmí chybět odkaz na specifikaci přímo u ATI.
PS: Pokud byste se rádi podívali na zahraniční weby, které se těmito chipy zaobírali, podívejte se na odkazy, které jsem publikoval ve včerejším článku o Radeonu 9800. Většina se jich zmiňuje nejen o 9800, ale i o 9600 a 9200.