Radeon Fury lze odemknout, při troše štěstí dosáhnete 3840 stream-procesorů
Zatímco v dřívějších dobách byla opětovná aktivace vypnutých výpočetních jednotek vcelku běžnou praxí, později výrobci odemykání zatrhli. Hlavní díl vlivu mohlo mít nasazení grafických karet v profesionální sféře a velký cenový rozdíl mezi herními a výpočetními kartami, který výrobce motivoval ke spolehlivějším metodám deaktivace určitých vlastností (nejen tedy počtu stream-procesorů, ale i rychlosti výpočtů v double-precision, ECC apod.). Zdá se však, že v případě Radeonů řady Fury AMD takto restriktivní nebyla - objevují se první zmínky o úspěšném odemčení GPU Fiji PRO alias Radeonu Fury:
Radeon R9 290X | Radeon Fury Nano | Radeon Fury | Radeon Fury X | Radeon Fury X2 | |
---|---|---|---|---|---|
GPU | Hawaii 6,2 mld. tr. | Fiji 8,9 mld. tr. | Fiji 8,9 mld. tr. | Fiji 8,9 mld. tr. | 2× Fiji 8,9 mld. tr. |
Plocha jádra | 438 mm² | 596 mm² | 596 mm² | 596 mm² | 596 mm² |
Výrobní proces | 28nm TSMC | 28nm TSMC | 28nm TSMC | 28nm TSMC | 28nm TSMC |
Architektura | GCN | GCN | GCN | GCN | GCN |
Frekvence | ≤1000 MHz | ? | ≤1000 MHz | ≤1050 MHz | ? |
SPs | 2816 | 4096 | 3584 | 4096 | 2× 4096 |
TMUs | 176 | 256 | 224 | 256 | 2× 256 |
ROPs | 64 | 64 | 64 | 64 | 2× 64 |
Výkon | 5,63 TFLOPS | ? | 7,17 TFLOPS | 8,60 TFLOPS | >15 TFLOPS |
Výkon DP (64bit FP) | 0,70 TFLOPS | ? | 0,45 TFLOPS | 0,54 TFLOPS | ? |
Paměti | 4 GB 512bit GDDR5 | 4 GB | 4 GB 4096bit HBM | 4 GB 4096bit HBM | 2× 4 GB 2× 4096bit HBM |
Frekvence pamětí | 5,0 GHz | 1,0 GHz | 1,0 GHz | 1,0 GHz | 1,0 GHz |
Dat. propustnost | 320 GB/s | 512 GB/s | 512 GB/s | 512 GB/s | 2× 512 GB/s |
Spotřeba 2D | 15 W 3W long idle | ? 3W long idle | ~15 W | ? | ? |
Spotřeba 3D | 250/294 W | 175 W | 275 W | 275 W | ? |
Napájení | 6+8-pin | 8-pin | 8+8-pin | 8+8-pin | ? |
Výstupy | 2× DVI-D HDMI, DP | ? | HDMI 3× DP | HDMI 3× DP | ? |
TrueAudio | |||||
XDMA CF | |||||
Rozhraní | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 |
API | DirectX 11.2 DirectX 12 Mantle | DirectX 11.2 DirectX 12 Mantle Vulkan | DirectX 11.2 DirectX 12 Mantle Vulkan | DirectX 11.2 DirectX 12 Mantle Vulkan | DirectX 11.2 DirectX 12 Mantle Vulkan |
Délka | 10,5″ PCB 10,8″ komplet | 6″ (152 mm) | podle modelu | 7,5″ (190 mm) | ? |
Vydání | - | léto (srpen?) | 10. července | 24. června | podzim |
Cena | - | ? | $549 | $649 | ? |
Ten se oproti top modelu liší nižším počtem aktivních stream-procesorů: 3584 namísto 4096. Stream-procesory jsou v případě GCN architektury uspořádány ve skupinách po 64 (= CU, GCN blok), takže je lze aktivovat (či deaktivovat) právě v těchto násobcích. Je však logické, že když AMD jádro určila pro nižší model karty, bude velmi pravděpodobně alespoň jeden z bloků defektní a tedy nepoužitelný.
V případě jednoho vadného bloku (4096 mínus 64) by připadalo v potaz 4032 aktivních stream-procesorů, jak indikuje screenshot GPU-Z vpravo. V praxi má ale smysl z vypnutých 512 aktivovat pouze 256 stream-procesorů na celkových 3840, jak ukazuje screenshot vlevo. Důvod vás možná napadne už při pohledu na schéma GPU Fiji:
Bloky stream procesorů (CU) jsou uspořádané ve čtyřech polích (Shader Engine). Protože fungují paralelně, je žádoucí, aby každý Shader Engine nesl stejný počet CU (a měl tedy stejný výkon jako ostatní). Pokud by některý měl např. jeden CU navíc (oproti ostatním), nepřinášelo by to výkon, protože by stejně musel čekat na ostatní. Tudíž je v případě Fiji smysluplné aktivovat / deaktivovat stream-procesory v násobcích 256 (64 stream-procesorů × 4). To ostatně potvrdily i experimenty uživatelů fóra Overclock.net, kteří na možnost odemykání poukázali.
Celá záležitost je zatím poměrně čerstvá. Není jasné, zda bude možné odemykat Radeony Fury od všech výrobců. Zatím se zdá, že úspěšnost může být vysoká (pravděpodobnost, že by byly vadné více než 4 CU není velká). V diskusi se nicméně objevuje řada připomínek, která poukazuje na problém s flashováním - uživatelé varují, aby experimentátoři v žádném případě nepoužívali ATIWinflash, který (zatím?) nové karty korektně nepodporuje. Pro případné zájemce asi bude jistější prozatím diskusi na Overclock.net nějakou dobu sledovat a teprve, až situace trochu usadí a bude jasné, zda (a jaká) jsou rizika, přistoupit k experimentování.