Radeon HD 7750 „2.0“ s rychlejším GPU je konečně na světě a otestován
I když samozřejmě zvýšení výkonu v rámci stejné cenové hladiny vítáme, byli bychom raději, pokud by jej AMD provedla trochu transparentnějším způsobem - například vydáním novinky pod názvem „HD 7760“. Rozlišování mezi dvěma verzemi jenoho produktu může být pro zákazníky matoucí (byť na něm nemohou tratit) a pro nás (i vás čtenáře) zase může být únavné neustálé upřesňování, o které verzi je řeč.
Dost pláče, přejděme k hardwaru: Referenční model Radeonu HD 7750 „2.0“ můžeme v krátkosti popsat jako Radeon HD 7770, na kterém je osazeno slabší GPU. Ve srovnání s HD 7750 „1.0“ totiž přibyly napájecí obvody, napájecí 6-pin konektor, dvouslotový chladič a jeden výstupní konektor (DisplayPort) navíc.
Radeon HD 7750 | Radeon HD 7770 | ||
---|---|---|---|
původní | aktualizovaný | - | |
GPU |
AMD Cape Verde 1,5 mld. tr. |
AMD Cape Verde 1,5 mld. tr. |
|
Plocha jádra | 123 mm² | 123 mm² | |
Výrobní proces | 28nm TSMC | 28nm TSMC | |
Architektura | GCN | GCN | |
Frekvence | 800 MHz | 900 MHz | 1000 MHz |
SPs |
512 (32 × 16D) |
640 (40 × 16D) |
|
TMUs | 32 | 40 | |
ROPs | 16 | 16 | |
Výkon | 0,82 TFLOPS | 0,92 TFLOPS | 1,28 TFLOPS |
Výkon DP (64bit FP) |
0,05 TFLOPS | 0,06 TFLOPS | 0,08 TFLOPS |
Paměti |
1 GB 128bit GDDR5 |
1 GB 128bit GDDR5 |
|
Frekvence pamětí | 4,5 GHz | 4,5 GHz | |
Dat. propustnost | 72 GB/s | 72 GB/s | |
Spotřeba 2D |
<10 W 3 W (long idle) |
<10 W 3 W (long idle) |
|
Spotřeba 3D | 55 W | 80 W | |
Limit PowerTune | 75 W | 83 W | 100 W |
Napájení | - | 6-pin | 6-pin |
Výstupy |
DVI-I DisplayPort HDMI 1.4a |
DVI-I 2× miniDP HDMI 1.4a |
DVI-I 2× miniDP HDMI 1.4a |
Rozhraní | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 |
PCB je až na kosmetické drobnosti identické s Radeonem HD 7770, čemuž odpovídají i rozměry karty. Nemění se konfigurace pamětí (1 GB 4500MHz GDDR5), nemění se počet aktivních výpočetních jednotek (512), mění se frekvence GPU 800 ⇒ 900 MHz (+12 %) a výstupy. Uživatel namísto Eyefinity 3 může provozovat i Eyefinity 4. U karty mainstreamového výkonu spíš než ve hrách (pokud by nešlo o starší a nenáročné tituly) najde čtvrtý výstup potenciál ve 2D, při pracovním nasazení a podobně.
Po stránce výkonu se nekoná žádné překvapení - přetaktování GPU o 12 % a pamětí o 0 % dává potenciál výkonnostního růstu ve hrách někde mezi 8 - 12 %. Tomu odpovídají i výsledky, které naměřil server HT4U. Herní výkon oproti 800MHz verzi stoupl v průměru o 9 %:
Výkon v GPGPU aplikacích, kde hraje paměťová propustnost menší roli, pak o 11 %:
Nevýhodou oproti staršímu 800MHz modelu je samozřejmě nárůst spotřeby daný vyšší taktovací frekvencí (limit PowerTune je nastavený na 83 wattů namísto původních 75) a složitějšími napájecími obvody (které samy mají nějakou spotřebu). Výhody spočívají ve výstupu navíc, vyšším výkonu a tišším chladiči - pokud mluvíme o referenčním, řada výrobců jistě sáhne po vlastním řešení.
Kompletní recenzi najdete na HT4U (sice v němčině, ale grafy a fotografie mluví za sebe):