Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RDNA 3 vznikne na dvou procesech: 5nm a 6nm, obojí od TSMC

Čipletová GPU z generace Navi 30 budou využívat kombinaci 5nm a 6nm procesu. Což mimo jiné znamená, že jednotlivé čiplety nejspíš ani nepoběží na stejných taktech…

Již nějakou dobu víme, že Navi 31 (top model) a Navi 32 (druhý nejvýkonnější model) budou postavené na čipletech, zatímco Navi 33 bude monolitická. Dále s proslýchá, že Navi 31 dosáhne až 2,7× výkonu na Radeonem RX 6900 XT a Navi 32 asi 1,4-1,5× vyššího výkonu než současný jmenovaný high-end.

Nyní leaker Bondrewd značně upřesnil podobu toho, jak budou jednotlivá GPU vypadat. Navi 31 i Navi 32 se budou skládat z MCD (Memory Complex Die) vyrobeného 6nm procesem a GCD (Graphics Complex Die) vyrobeného 5nm procesem. V obou případech jde o procesy TSMC, přičemž 5nm nebude standardní N5, ale rovnou výkonnější N5P (P=performance). Proces N5P se nicméně od N5 neliší nijak zásadně, jde o 5 % výkonu (taktů) navíc, nebo 10 % spotřeby dolů. Za pozornost stojí, že monolitická Navi 33 vznikne na 6nm procesu.

Jak je patrné, žádná část těchto GPU by neměla využívat 7nm proces, což skýtá jistou naději: Pokud kryptománie do cca pěti kvartálů neskončí, zvýší se alespoň výrobní kapacity nasazením 5nm a 6nm linek k současným 7nm.

Jedním z nejnáročnějších prvků na výrobě Navi 31 má být pouzdření, což bude kapitola sama pro sebe. Zatímco u procesorů nejde o nic víc než kousky křemíku sedící vedle sebe a propojené skrze substrát (relativně) pomalou sběrnicí o (relativně) nízkém počtu spojů, k propojení grafických čipletů je zapotřebí o více než řád vyšší přenosová rychlost, takže se s ohledem na jeden z patentů předpokládá, že půjde o propojení křemík na křemík, přičemž (pokud skutečně dojde na patent), nebude křemíkový interposer pouze propojovat čiplety, ale ještě bude vybaven pamětí Infinity Cache.

Prozatím není jasné, jak přesně to bude s GCD (Graphics Complex Die) - podle některých zdrojů měly být přítomné dva čiplety s 80 CU (5120 SP) každý, ale jiné zdroje toto vůbec nespecifikují. Rovněž není zcela zjevné, zda MCD (Memory Complex Die) je čiplet ležící vedle GCD, nebo je touto zkratkou míněn samotný interposer integrující Infinity Cache. Přestože jsou dosavadní informace příliš útržkovité na to, abychom si mohli udělat definitivní představu o podobě Navi 31, s každou další informací se toto řešení jeví jako ambicióznější projekt.

Zdroje: 

Diskuse ke článku RDNA 3 vznikne na dvou procesech: 5nm a 6nm, obojí od TSMC

Čtvrtek, 27 Květen 2021 - 12:13 | JirkaK | AA? Jde o velikost pixelu. Pokud budu hrát na 24...
Čtvrtek, 27 Květen 2021 - 11:09 | rathanuviel | Zvolil jsem přesně stejnou strategii. 3440x1440...
Středa, 26 Květen 2021 - 19:24 | RedMaX | Omlouvam se, mam hrozne prace, vubec nestiham,...
Středa, 26 Květen 2021 - 18:22 | melkor | 1080p na 2160p monitoru si většinou nevšimnete (...
Středa, 26 Květen 2021 - 18:17 | melkor | A když ani to nestíhá, tak lze využít "...
Středa, 26 Květen 2021 - 17:47 | Pajka | jak funguje škalovani ze 4k na fullhd monitoru?...
Středa, 26 Květen 2021 - 16:23 | Mali | Ja mam 4k a GTX 1080 krmenou Ryzenem 5800X a v...
Středa, 26 Květen 2021 - 16:10 | mittar | 48 fps je Cyberpunk ... ostatni drzi minima na...
Středa, 26 Květen 2021 - 15:52 | AndreasCZ | Ano, je to tak. V mem pripade jsem presel na UHD...
Středa, 26 Květen 2021 - 15:27 | Pajka | i singl rpg bych nechtěl hrát na 45 fps, ale...

Zobrazit diskusi