Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: ASUS Dual Radeon RX 6500 XT OC Edition 4GB, aneb čtyři PCIe linky stačí

Radeon RX 6500 XT je poněkud méně obvyklá grafická karta, která původně neměla vůbec existovat v desktopové variantě.

V této kapitole se podíváme na propustnost PCIe, jelikož se jedná o celkem žhavé téma a ve SPECviewperf 13, který testuje mnoho profesionálního CAD/CAM software.

 

Propustnost PCIe rozhraní

Většina moderních grafických karet disponuje PCIe 4.0 rozhraním, některé karty ale mají celkový počet linek nižší, osm linek čtvrté generace víceméně odpovídá šestnáci linkám třetí generace a všeobecně je možné říct, že i osm linek třetí generace je dostatečných. Čtyři PCIe linky třetí generace už mohou ubrat více výkonu, nicméně již od roku 2019 má většina nových základních desek k dispozici PCIe čtvrté generace a to i v low-endu. Nepředpokládám tak, že někdo bude osazovat velmi nové karty do velmi starého železa a pokud ano, úzké hrdlo bude zcela jistě procesor a operační paměť. Pokud budete mít k dispozici alespoň osm linek třetí generace, mělo by být vše v pořádku.

ASUS DUAL Radeon RX 6500 XT OC 4GB má k dispozici čtyři PCIe linky čtvrté generace, propustnost je tak na úrovni karet s osmi Gen3 linkami, proto se karta drží celkem nízko.

graph-1

V AIDA64 testu můžeme vidět propustnost bez nějaké extra 3D zátěže, jedná se o celkem rychlý test v čtení a zápisu do VRAM, kopírování se pak provádí v rámci paměti grafické karty, proto jsou zde vysoké hodnoty.

Všechny karty v testu mají rozumnou propustnost s výjimkou Radeonů RX 6500 XT a RX 460.

graph-2

Pro zajímavost jsem oddělil test propustnosti v rámci VRAM, kdy se provádí kopírovací operace jen ve VRAM samotné karty. Může to být relevantní pro nějaké specifické případy. Povšimněte si vysoké propustnosti u Radeonu R9 Fury Nano. ASUS DUAL Radeon RX 6500 XT OC 4GB má k dispozici celých 16MB Infinity Cache, ale i tak není výkon velmi vysoký.

graph-3

 

 

SPECviewperf 13.0 - 1920x1080

SPECviewperf 13 je užitečný nástroj, pokud chcete zjistit jak si nějaký hardware povede v profesionálních aplikací. Většina těchto aplikací využívá OpenGL a občas jsou optimalizované pro profi varianty grafických karet. Samozřejmě tento benchmark nenasimuluje veškeré možné situace, ale pro zběžný přehled celkem stačí. Nově měřím i v UHD rozlišení, jelikož to program podporuje, pro zajímavost jsem přidal i screenshoty z testovaných aplikací s nějakým krátkým popiskem, mnoho scén se velmi akčně hýbe, což na statickém obrázku není vidět.

Výkon ve SPECviewperf 13 je překvapivě dobrý, ASUS DUAL Radeon RX 6500 XT OC 4GB zde nabízí celkem slušný výkon, občas překonává i profesionální Radeon Pro W5500.

 

3dsmax-06 obsahuje několik testovacích scén vygenerovaných za pomoci programu 3ds Max 2016, přičemž se jedná o DirectX 11 renderer. Původní sada testů byla vyrobena pro 3ds Max 2015, testů je zde několik, na screenshotu je architektonický, dále je zde několik akčně hýbajících se viewesetů, které obsahují i děsivou obří rybu.

graph-9

 

Catia-05 viewset je vygenerovaný za pomoci programu CATIA V6 R2012, testy obsahují rendering letadel, aut a to včetně rastrového pohledu, bez stínů a tak podobně.

 
graph-10

 

Creo-02 viewset používá modely vygenerované v programech Creo 3 a Creo 4, opět zde máme různé veselé automobily ve vysoké kvalitně.

graph-11

 

Energy-02 viewset využívá open-source OpendTect sesmické vizualizační programy, jedná se o podobné techniky jako při MRI či CT, "plátky" seismických dat se převádí do 3D prostředí. Vše generované je značně tesselováno a používají se zde voxely. Tento viewset je velmi náročný a mnoho karet se zde pořádně zapotí.

graph-12

 

Maya-05 viewset je založený na programu Autodesk Maya 2017, přičemž je zde několik testů, které využívají drátěný model s 4x AA a další efekty.

graph-13

 

Medical-02 viewset reprezentuje ImageVis3D program využívající Tuvok renderer, podobně jako energy-02 se zde skládají nasnímané plátky z CT či MRI. Tento test je i celkem náročný na výkon procesoru.

graph-14

 

Showcase-02 využívá DirectX rendering a je založen na Autodesk Showcase 2013 aplikaci. Renderovaná Formule obsahuje prý osm milionů vertexů.

graph-15

 

snx-03 viewset je založen na programu Siemens PLM NX 8.0, velikost modelů je v rozpětí 7,15-8,45 milionů vertexů, přičemž se jedná primárně o rendering automobilů a některých jejich součástí, střídá se drátěný model s plně vystínovaným.

graph-16

 

sw-04 viewset reprezentuje program SolidWorks 2013 SP1, modely mají 2,1 až 21 milionů vertexů.

graph-17

 

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: ASUS Dual Radeon RX 6500 XT OC Edition 4GB, aneb čtyři PCIe linky stačí

Středa, 10 Srpen 2022 - 23:34 | DDR0 | o tom už byla debata a vylezl z toho nakonec...
Středa, 10 Srpen 2022 - 23:31 | DDR0 | tak neříkám že by to bylo špatné být ve stejné...
Středa, 10 Srpen 2022 - 18:32 | FrankHorigan | 6500XT rozhodně není jen na hraní 5let starých...
Středa, 10 Srpen 2022 - 14:32 | hajčus | Takže to chápu správně, že v těchto případech to...
Středa, 10 Srpen 2022 - 14:31 | hajčus | Na to stačí i to geologické... :)
Středa, 10 Srpen 2022 - 13:01 | Karáš Svorka | Před RX 6600 XT je ještě velmi dobrá RX 6600, ta...
Středa, 10 Srpen 2022 - 12:59 | Karáš Svorka | Viz. začátek článku, podle mně to prostě měla být...
Středa, 10 Srpen 2022 - 12:57 | Karáš Svorka | I člověk má krátkou dobu expirace v astronomickém...
Středa, 10 Srpen 2022 - 07:32 | zoki | "A za ty peníze je 6500XT karta s hodně...
Středa, 10 Srpen 2022 - 03:23 | DDR0 | pointa je že pokud kupuji kartu za pět tisíc tak...

Zobrazit diskusi