Fotky nemaji úplně vysoké rozlišení, ale z detailů bych spíše řek, že to je ve vniteř plastové.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Fotky nemaji úplně vysoké
r23 https://diit.cz/profil/r23
16. 10. 2024 - 17:32https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseFotky nemaji úplně vysoké rozlišení, ale z detailů bych spíše řek, že to je ve vniteř plastové.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475970
+
Ono jde o to, v čem drží panty.
Já jeden takový "kovový" asus měl. Reálně plast polepený alobalem, samozřejmě se ty panty vyrvali.
Referenci beru Apple, kde to je opravdu selé v kovu. Nebo staré thinpady (jako T61) kde byla kovová kostra.
Určitě to není "aby nedošlo k dotyku či zkratu". To by designer té desky muset být idiot.
+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
Ono jde o to, v čem drží
r23 https://diit.cz/profil/r23
17. 10. 2024 - 00:11https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseOno jde o to, v čem drží panty.
Já jeden takový "kovový" asus měl. Reálně plast polepený alobalem, samozřejmě se ty panty vyrvali.
Referenci beru Apple, kde to je opravdu selé v kovu. Nebo staré thinpady (jako T61) kde byla kovová kostra.
Určitě to není "aby nedošlo k dotyku či zkratu". To by designer té desky muset být idiot. https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475999
+
Takhle, ty plastové díly proti dotyku/zkratu jsou hlavně na tom spodním víku, na mnoho místech se to dotýká desky a různě okrajů a asi tam ty plasty lépe zapadají.
Co se týče uchycení do palmrestu, asi to schválně otevřu ještě jednou a podívám se, přišlo mi, že je to fakt kovové, ale super detailně jsem to nezkoumal.
A ano, ztrátu rollcage v komunitě oplakáváme všichni.
Takhle, ty plastové díly proti dotyku/zkratu jsou hlavně na tom spodním víku, na mnoho místech se to dotýká desky a různě okrajů a asi tam ty plasty lépe zapadají.
Co se týče uchycení do palmrestu, asi to schválně otevřu ještě jednou a podívám se, přišlo mi, že je to fakt kovové, ale super detailně jsem to nezkoumal.
A ano, ztrátu rollcage v komunitě oplakáváme všichni.
16. 10. 2024 - 17:54https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseNešlo by do testů dostat pro srovnání něco s 8845HS? To bych dnes považoval "mírou muziky" za nejbližší alternativu při omezeném budgetu. Ideálně s podobným paměťmi (7500MHz).
Například
https://www.alza.cz/asus-vivobook-s-16-oled-s5606-m5606?dq=12357478&o=3#parametershttps://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475971
+
Driv jsem povazoval pajenou pamet kvuli nerozsiritelnosti za nevyhodu. Ale realne jsem nemel potrebu vic nez 16gb ani ve stolnim pocitaci. Kvuli obcasnemu hrani na igpu mne spis zajima prenosova rychlost pameti a ta byva u lpddr vyrazne vyssi. Tak bych dnes do sodimm asi ani nesel. Teoreticky to sice dava moznost vymeny za nejske rychlejsi, ale protoze biosy noutbuku nemaji moznost taktovani pameti ani zvyseni jejiho napeti, nena vymena stejne smysl.
Jeste k taktovani. Nemohl byste nekdo, kdo mate amd noutbuk (nebo v dalsim testu), zkusit, jak se na nem chova Ryzen Master ? Jestli pres nej nejde poladit aspone neco z toho, co ryzeny umi ? Ono to omezeni zmen rychlosti, nebo casovani pameti muze byt nedostupne jen proto, ze to vyrobce nezobrazi v biosu.
Mam totiz doma malou stolni skatulku deskmeet x300 od asroku, ktera nema zadny chipset, ale umi poladit temer vsecho az na curve optimizer CO, coz je za mne nejlepsi zpusob zvyseni vykonu i ucinnosti procesoru. A ukazalo se, ze presp Ryzen Master to jde. Dokonce se pres nej daji snadneji a lepe ladit pameti. Stary a celkem levny HyperX 3200 16-18-18 s pametmi od Hynixu jsem s 5600g dostal stabilne na 4533.
A jeste k tomu testovani tanku WoT. Tam neni problem, ze by si ten jejich benchmark nerozumel s igpu 590m. Problem je v biosu a v tom, ze autori tanku nemaji podporu igpu dotazenou. Pri prvnim spusteni si ten benchmark osaha zelezo a velikost vram. A kdyz bios pro igpu rezervuje pameti malo a nehlasi treba jen 256mb, tak neni ochoten spusti test ve vyssi kvalite. Takhle to funguje asi u vsech amd igpu (testovano 2400g a 5600g). Da se to v biosu vyresit zvysenim rezervovane pameti. Jenze pak se musi jeste prepsat velikost vram pameti v konfiguracnim souboru benchmarku, ktera se nacetla pri prvnim spusteni s malou velikosti vram.
Ve vetsine noutbuku asi velikost rezervovane vram zadat nepujde, ale pro spusteni testu ve vyssi kvalite by melo stacit zadat dostatecnou velikost do toho konfiguracniho souboru.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Driv jsem povazoval pajenou
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
17. 10. 2024 - 15:17https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseDriv jsem povazoval pajenou pamet kvuli nerozsiritelnosti za nevyhodu. Ale realne jsem nemel potrebu vic nez 16gb ani ve stolnim pocitaci. Kvuli obcasnemu hrani na igpu mne spis zajima prenosova rychlost pameti a ta byva u lpddr vyrazne vyssi. Tak bych dnes do sodimm asi ani nesel. Teoreticky to sice dava moznost vymeny za nejske rychlejsi, ale protoze biosy noutbuku nemaji moznost taktovani pameti ani zvyseni jejiho napeti, nena vymena stejne smysl.
Jeste k taktovani. Nemohl byste nekdo, kdo mate amd noutbuk (nebo v dalsim testu), zkusit, jak se na nem chova Ryzen Master ? Jestli pres nej nejde poladit aspone neco z toho, co ryzeny umi ? Ono to omezeni zmen rychlosti, nebo casovani pameti muze byt nedostupne jen proto, ze to vyrobce nezobrazi v biosu.
Mam totiz doma malou stolni skatulku deskmeet x300 od asroku, ktera nema zadny chipset, ale umi poladit temer vsecho az na curve optimizer CO, coz je za mne nejlepsi zpusob zvyseni vykonu i ucinnosti procesoru. A ukazalo se, ze presp Ryzen Master to jde. Dokonce se pres nej daji snadneji a lepe ladit pameti. Stary a celkem levny HyperX 3200 16-18-18 s pametmi od Hynixu jsem s 5600g dostal stabilne na 4533.
A jeste k tomu testovani tanku WoT. Tam neni problem, ze by si ten jejich benchmark nerozumel s igpu 590m. Problem je v biosu a v tom, ze autori tanku nemaji podporu igpu dotazenou. Pri prvnim spusteni si ten benchmark osaha zelezo a velikost vram. A kdyz bios pro igpu rezervuje pameti malo a nehlasi treba jen 256mb, tak neni ochoten spusti test ve vyssi kvalite. Takhle to funguje asi u vsech amd igpu (testovano 2400g a 5600g). Da se to v biosu vyresit zvysenim rezervovane pameti. Jenze pak se musi jeste prepsat velikost vram pameti v konfiguracnim souboru benchmarku, ktera se nacetla pri prvnim spusteni s malou velikosti vram.
Ve vetsine noutbuku asi velikost rezervovane vram zadat nepujde, ale pro spusteni testu ve vyssi kvalite by melo stacit zadat dostatecnou velikost do toho konfiguracniho souboru.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476078
+
17. 10. 2024 - 20:09https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseVíte, že místo SO-DIMM již existuje nový standard pamětí LPCAMM2, který umožňuje v dnešních notebocích využívat pamět o rychlostech dříve vyhrazených pouze pájeným LPDDR5X?
https://semiconductor.samsung.com/dram/module/lpcamm2/
https://www.crucial.com/memory/ddr5/ct64g75c2lp5xg
Bohužel zatím si to našlo cestu pouze do jedné řady notebooků.
https://www.alza.cz/search.htm?exps=Lenovo+ThinkPad+P1+Gen+7+
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476118
+
ano, to je hezka inovace vymennych pameti. dokonce ma jedno pouzdro 2 kanaly = 2x64 bitu a tak se da snadno udelat se 2 moduly 2x sirsi pameti, nez maji dnes pc. to zvysi mozny vykon igpu, proto tohle reseni bude zrejme pouzivat ten chystany ryzen hallo s hodne velkou igpu.
ma to jedinou vadu. noutbuky osazezene timhle budou spickove modely, ktere budou stat vic, nez jsem ochoten zaplatit.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
ano, to je hezka inovace
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
19. 10. 2024 - 10:41https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseano, to je hezka inovace vymennych pameti. dokonce ma jedno pouzdro 2 kanaly = 2x64 bitu a tak se da snadno udelat se 2 moduly 2x sirsi pameti, nez maji dnes pc. to zvysi mozny vykon igpu, proto tohle reseni bude zrejme pouzivat ten chystany ryzen hallo s hodne velkou igpu.
ma to jedinou vadu. noutbuky osazezene timhle budou spickove modely, ktere budou stat vic, nez jsem ochoten zaplatit.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476269
+
Já být manažer Asusu, tak ten podraz s SSD někoho stojí místo. Stroj za 60 litrů už buduje image značky a oni tam dají něco, co bych dal do stroje tak za 15 litrů max. Přitom to uživatel během 3 let ucítí mnohem víc, než jestli to má 12 nebo 6 jader a určitě začne oprávněně brblat "aušus asus už nikdy" v tom lepším případě a "pomalé AMD" v tom horším. Nepochopitelná ignorance a potvrzení toho, že většina manažerů jsou přeplácení idioti.
No a k tomu zbytku - another brick in the wall. Chce to něco bez větráku, tohle má jen jiné logo než konkurence.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Já být manažer Asusu, tak ten
Mirda Červíček https://diit.cz/profil/mirek11
16. 10. 2024 - 19:35https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseJá být manažer Asusu, tak ten podraz s SSD někoho stojí místo. Stroj za 60 litrů už buduje image značky a oni tam dají něco, co bych dal do stroje tak za 15 litrů max. Přitom to uživatel během 3 let ucítí mnohem víc, než jestli to má 12 nebo 6 jader a určitě začne oprávněně brblat "aušus asus už nikdy" v tom lepším případě a "pomalé AMD" v tom horším. Nepochopitelná ignorance a potvrzení toho, že většina manažerů jsou přeplácení idioti.
No a k tomu zbytku - another brick in the wall. Chce to něco bez větráku, tohle má jen jiné logo než konkurence.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475974
+
Je na vyber i s 2GB M.2 za priplatok 2500Kc. Ale ten vykon je blby no.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Je na vyber i s 2GB M.2 za
bulldozer https://diit.cz/profil/ghwjrw6ufm
16. 10. 2024 - 21:16https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseJe na vyber i s 2GB M.2 za priplatok 2500Kc. Ale ten vykon je blby no.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475980
+
16. 10. 2024 - 23:28https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseKolik by asi byl příplatek na 2TB? ;-)https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475987
+
Já ještě čekám na info, zda se ví, co se dává v české distribuci, tenhle testovaný kus je z US a má trochu jiné PN oproti tomu, co se prodává v ČR. Ale řekl bych, že se tam prostě osadí cokoliv co je 1TB a PCIe Gen4, je to něco co dělá hodně dalších výrobců.
Já ještě čekám na info, zda se ví, co se dává v české distribuci, tenhle testovaný kus je z US a má trochu jiné PN oproti tomu, co se prodává v ČR. Ale řekl bych, že se tam prostě osadí cokoliv co je 1TB a PCIe Gen4, je to něco co dělá hodně dalších výrobců.
V praxi rozdíl mezi pomalým SSD Micron 2400E a nějakým rychlejším stejně nepoznáte, teda aspoň ne bez benchmarku. Pomalý zápis na QLC SSD je velmi úspěšně maskován nejen SLC keší, nýbrž také tím, že ntb je osazen 32GB RAM, která taktéž slouží pro zrychlení zápisu na disk.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
V praxi rozdíl mezi pomalým
Jack FX https://diit.cz/profil/jackfx
16. 10. 2024 - 23:58https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseV praxi rozdíl mezi pomalým SSD Micron 2400E a nějakým rychlejším stejně nepoznáte, teda aspoň ne bez benchmarku. Pomalý zápis na QLC SSD je velmi úspěšně maskován nejen SLC keší, nýbrž také tím, že ntb je osazen 32GB RAM, která taktéž slouží pro zrychlení zápisu na disk.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475996
+
Poznáte, když instalujete nějaký software, nebo kopírujete větší množství dat. Při nějakém používání prohlížeče to nepoznáte, to ano. Více je to znát, když se to SSD zaplní, to tak SLC cache téměř přestane existovat.
Poznáte, když instalujete nějaký software, nebo kopírujete větší množství dat. Při nějakém používání prohlížeče to nepoznáte, to ano. Více je to znát, když se to SSD zaplní, to tak SLC cache téměř přestane existovat.
Hele a neni problém spíše v tom, že se SSD přehřívá? Orientačně jsem skouknul recenzi 2TB verze tohoto SSD a v ní žádné extrémní propady výkonu nezjistili. Sekvenční rychlost zápisu vždy vyšší než 1GBps.
Kapitola 15 této recenze je poněkud nedostatečná. Proč měříte teplotu SSD v idle tomu moc nerozumím. Nevím o žádném SSD, které by v idle topilo tak, že by se přehřívalo. Co by ovšem bylo potřeba je změřit teplotu SSD v zátěži. Tohle měření bohužel v recenzi chybí.
Ve starém ntb. MSI GL63 se mi kvůli špatně navrženému chlazení ohříval disk od procesoru. Při zátěži CPU delší než pár minut se zvedly i teploty SSD nad 60 stupňů. Netrpí náhodou recenzovaný Zenbook stejným neduhem?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Hele a neni problém spíše v
Jack FX https://diit.cz/profil/jackfx
17. 10. 2024 - 09:39https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseHele a neni problém spíše v tom, že se SSD přehřívá? Orientačně jsem skouknul recenzi 2TB verze tohoto SSD a v ní žádné extrémní propady výkonu nezjistili. Sekvenční rychlost zápisu vždy vyšší než 1GBps.
Kapitola 15 této recenze je poněkud nedostatečná. Proč měříte teplotu SSD v idle tomu moc nerozumím. Nevím o žádném SSD, které by v idle topilo tak, že by se přehřívalo. Co by ovšem bylo potřeba je změřit teplotu SSD v zátěži. Tohle měření bohužel v recenzi chybí.
Ve starém ntb. MSI GL63 se mi kvůli špatně navrženému chlazení ohříval disk od procesoru. Při zátěži CPU delší než pár minut se zvedly i teploty SSD nad 60 stupňů. Netrpí náhodou recenzovaný Zenbook stejným neduhem?https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476019
+
Teplo se odvádí do spodního kovového víka, SSD se nepřehřívá, prostě se vysype SLC cache a QLC SSD jsou by default pomalá, zvlášť když se zapisuje hodně dat.
Jak testovali tu 2TB verzi? Krátké benchmarky jsou typicky v pohodě, ale zápis 500GB+ dat je drsnější, navíc 2TB SSD má k dispozici více NAND čipů, tím pádem má více SLC cache k dispozici a NAND samotná má vyšší výkon.
Teplotu SSD v zátěži zmiňuji v kapitole výkonu úložiště, ale jen pokud narazím právě na ono přehřívání, pokud se to chová jak má, tak to neřeším. Ta teplota v idle je tam spíš pro zajímavost, ale je pravda, že to není nějak super důležité.
Teplo se odvádí do spodního kovového víka, SSD se nepřehřívá, prostě se vysype SLC cache a QLC SSD jsou by default pomalá, zvlášť když se zapisuje hodně dat.
Jak testovali tu 2TB verzi? Krátké benchmarky jsou typicky v pohodě, ale zápis 500GB+ dat je drsnější, navíc 2TB SSD má k dispozici více NAND čipů, tím pádem má více SLC cache k dispozici a NAND samotná má vyšší výkon.
Teplotu SSD v zátěži zmiňuji v kapitole výkonu úložiště, ale jen pokud narazím právě na ono přehřívání, pokud se to chová jak má, tak to neřeším. Ta teplota v idle je tam spíš pro zajímavost, ale je pravda, že to není nějak super důležité.
Testovali všechno možné včetně přepisu celého SSD s průměrnou rychlostí 2,3GBps. Což na NVMe PCIe 4.0 SSD není žádnej zázrak, ale pro běžnou práci je to zcela dostačující.
17. 10. 2024 - 12:58https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseTestovali všechno možné včetně přepisu celého SSD s průměrnou rychlostí 2,3GBps. Což na NVMe PCIe 4.0 SSD není žádnej zázrak, ale pro běžnou práci je to zcela dostačující.
https://www.funkykit.com/reviews/storage/micron-2400-2tb-nvme-m-2-2230-pcie-4-0-ssd-review/4/https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476046
+
Velikost SLC mezipamet (cache) by mela byt omezena jen volnym mistem na disku a pocet cipu pameti s tim nema co delat.
Pocet cipu ovlivnuje sekvencni rychlosti obecne, protoze je mozne delat vice zapisu/cteni soucasne. S velikosti disku, a tedy i poctem cipu, by mela rust nejen rychlost zapisu s slc mezipameti (cache), ale i rychlost zapisu po jejim vycerpani. Tedy pokud to zvlada rychlost radice a vyrobce nema ve firmware nejaka omezeni kvuli cenove segmentaci trhu.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Velikost SLC cache by mela
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
17. 10. 2024 - 15:29https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseVelikost SLC mezipamet (cache) by mela byt omezena jen volnym mistem na disku a pocet cipu pameti s tim nema co delat.
Pocet cipu ovlivnuje sekvencni rychlosti obecne, protoze je mozne delat vice zapisu/cteni soucasne. S velikosti disku, a tedy i poctem cipu, by mela rust nejen rychlost zapisu s slc mezipameti (cache), ale i rychlost zapisu po jejim vycerpani. Tedy pokud to zvlada rychlost radice a vyrobce nema ve firmware nejaka omezeni kvuli cenove segmentaci trhu.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476080
+
No nejspíš Karáš chudáka SSDčko trápil tak dlouho, až ho skoro utrápil. Totiž k tomu, aby SSDčka podávaly rozumný výkon si musí čas od času chvilku odpočinout a udělat pořádek. Odborně se tomu říká wear leveling. Jeho účelem je srovnat počet zápisů v jednotlivých buňkách a zhruba stejnou úroveň, tak aby nějaká část chipu se předčasně neodporoučela do křemíkového nebe. No a pokud SSDko je trápeno furt dokola bez toho, aby si mohlo provést úklid, tak mu nezbyde nic jiného než ho provádět souběžně se zápisem, což přirozeně povede k velkému propadu ve výkonu.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
No nejspíš Karáš chudáka
Jack FX https://diit.cz/profil/jackfx
17. 10. 2024 - 17:50https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseNo nejspíš Karáš chudáka SSDčko trápil tak dlouho, až ho skoro utrápil. Totiž k tomu, aby SSDčka podávaly rozumný výkon si musí čas od času chvilku odpočinout a udělat pořádek. Odborně se tomu říká wear leveling. Jeho účelem je srovnat počet zápisů v jednotlivých buňkách a zhruba stejnou úroveň, tak aby nějaká část chipu se předčasně neodporoučela do křemíkového nebe. No a pokud SSDko je trápeno furt dokola bez toho, aby si mohlo provést úklid, tak mu nezbyde nic jiného než ho provádět souběžně se zápisem, což přirozeně povede k velkému propadu ve výkonu.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476104
+
Souhlas. Ale karas v tom muze byt i nevinne. kazdy recenzent nedostane novy noutbuk a je otazka, jak ho trapili ti predchozi. a ono uklidit cely disk asi nejaky cas potrebuje. i proto, ze se uvolnene bloky prepisuji samymi nulami. je to potreba pro zrychleni dalsich zapisu, ale je to hrozne nebezpecne.
kdyz clovek omylem smaze dulezity soubor na ssd, tak o nej nenavratne prijde. na rotacnim disku nebyl problem omylem dmazany soubor sikovnymi programky obnovit, ale na ssd neni sance. soubor debsice zdannlive obnovi, ale onsahuje same nuly.
rikal jsem si jestli duvodem zpomalovani starsich ssd disku neni prave ro rozkladani douborubna bloky podle poctu zapisu. ono se totiz velmi zpomaluje i cteni. pokud se ma disk tvarit jako souvisly retezec bloku, i kdyz je ve skutecnosti velmi rozhazeny, musi se asi adresace resit nejakou mapovaci funkci, pres pole ukazatelu. a to muze delat slusnou rezii, zvladt na hodne pouzivanem a plnem disku. navic to asi snizuje sanci na nacteni vetsich souvislych bloku na jednu adresaci.
kazdopadne doporucuji zpomalene ssd preformatovat a obnovit, jak jsem psal vyse.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Souhlas. Ale karas v tom muze
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
17. 10. 2024 - 20:00https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseSouhlas. Ale karas v tom muze byt i nevinne. kazdy recenzent nedostane novy noutbuk a je otazka, jak ho trapili ti predchozi. a ono uklidit cely disk asi nejaky cas potrebuje. i proto, ze se uvolnene bloky prepisuji samymi nulami. je to potreba pro zrychleni dalsich zapisu, ale je to hrozne nebezpecne.
kdyz clovek omylem smaze dulezity soubor na ssd, tak o nej nenavratne prijde. na rotacnim disku nebyl problem omylem dmazany soubor sikovnymi programky obnovit, ale na ssd neni sance. soubor debsice zdannlive obnovi, ale onsahuje same nuly.
rikal jsem si jestli duvodem zpomalovani starsich ssd disku neni prave ro rozkladani douborubna bloky podle poctu zapisu. ono se totiz velmi zpomaluje i cteni. pokud se ma disk tvarit jako souvisly retezec bloku, i kdyz je ve skutecnosti velmi rozhazeny, musi se asi adresace resit nejakou mapovaci funkci, pres pole ukazatelu. a to muze delat slusnou rezii, zvladt na hodne pouzivanem a plnem disku. navic to asi snizuje sanci na nacteni vetsich souvislych bloku na jednu adresaci.
kazdopadne doporucuji zpomalene ssd preformatovat a obnovit, jak jsem psal vyse.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476117
+
Když mi začal po dvou letech blbnout NVMe SSD od Samsungu (žádný Evo, ale cosi s HAJD na konci), koupil jsem nejlacinější cosi stejné kapacity se "značkou" Gigabyte - a zíral jsem. Třeba ukončení Windows místo 28 sec najednou 6 sec. Ano, zatraceně jsem to poznal.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Když mi začal po dvou letech
Pety https://diit.cz/profil/petyy
17. 10. 2024 - 07:41https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseKdyž mi začal po dvou letech blbnout NVMe SSD od Samsungu (žádný Evo, ale cosi s HAJD na konci), koupil jsem nejlacinější cosi stejné kapacity se "značkou" Gigabyte - a zíral jsem. Třeba ukončení Windows místo 28 sec najednou 6 sec. Ano, zatraceně jsem to poznal.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476008
+
To nejspis nesouvisi se znackou, ale s dobou pouzivani ssd disku. Nevim jestli za to muzou lini popelari (garbage collection), nebo je to snaha vyrobce donutit lidi koupit novy disk. Kazdopadne po nejake dobe pouzivani byl muj stary samsung evo taky prekvapive pomaly. Kdyz jsem ho nechal naformatovat tak svistel jak zamlada. Asi to bude problem obecne, ale nemel jsem moc prilezitost to otestovat.
Takze doporucuji udelat na jiny disk obraz toho starsiho ssd, preformatovat (nejlepe asi programkem od vyrobce) a z obrazu obsah ssd obnovit.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To nesouvisi se znackou, ale
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
17. 10. 2024 - 15:42https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseTo nejspis nesouvisi se znackou, ale s dobou pouzivani ssd disku. Nevim jestli za to muzou lini popelari (garbage collection), nebo je to snaha vyrobce donutit lidi koupit novy disk. Kazdopadne po nejake dobe pouzivani byl muj stary samsung evo taky prekvapive pomaly. Kdyz jsem ho nechal naformatovat tak svistel jak zamlada. Asi to bude problem obecne, ale nemel jsem moc prilezitost to otestovat.
Takze doporucuji udelat na jiny disk obraz toho starsiho ssd, preformatovat (nejlepe asi programkem od vyrobce) a z obrazu obsah ssd obnovit.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476083
+
Když začne ztrácet data, tak to není dobrá cesta. Rozhodně má být na SSD pořád alespoň 20% volného místa, což jsem bohatě splňoval, byl obsazený asi ze 40%.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Když začne ztrácet data, tak
Pety https://diit.cz/profil/petyy
17. 10. 2024 - 19:48https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseKdyž začne ztrácet data, tak to není dobrá cesta. Rozhodně má být na SSD pořád alespoň 20% volného místa, což jsem bohatě splňoval, byl obsazený asi ze 40%.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476114
+
Anžto je ten noteboook designově tak hnusnej, tak se ani nebudu zaobírat hardwarovým obsahem a dalšími věcmi. Šestnáctipalec bez numpadu a s touchpadem jak kráááááááááááva, to někdo vymejšlel, až to vymyslel.
Jinak koukal jsem ze zvědavosti na kapitolu AI výkon a potřeboval bych vysvětlit jednu věc: jak moc se v tom projevuje vliv NPU, když to podle popisu vypadá, že největší podíl práce na tom má grafika? (pomíjím, že z toho padají renaultoviny)
Anžto je ten noteboook designově tak hnusnej, tak se ani nebudu zaobírat hardwarovým obsahem a dalšími věcmi. Šestnáctipalec bez numpadu a s touchpadem jak kráááááááááááva, to někdo vymejšlel, až to vymyslel.
Jinak koukal jsem ze zvědavosti na kapitolu AI výkon a potřeboval bych vysvětlit jednu věc: jak moc se v tom projevuje vliv NPU, když to podle popisu vypadá, že největší podíl práce na tom má grafika? (pomíjím, že z toho padají renaultoviny)
No vidis, ja absenci numpadu vnimam jako jednoznacnou ergonomickou vyhodu... Halt ne kazdej porad exceluje v excelu...
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
No vidis, ja absenci numpadu
ondran https://diit.cz/profil/f3j7kl5hqa
16. 10. 2024 - 21:20https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseNo vidis, ja absenci numpadu vnimam jako jednoznacnou ergonomickou vyhodu... Halt ne kazdej porad exceluje v excelu...https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475981
+
Tohle je nepochopitelné. S numpadem seš při psaní všemi deseti trochu víc nalevo od zobrazovadla než je osově-symetrický ideál, ale vzhledem k ostatním ergonomickým zrůdnostem notebooků je to nepodstatné.
Numpad není luxus jen pro excel, ale máš celkově víc možností i v jiných programech a třeba i hrách. Kromě toho jestli sedíš u noťase spoustu hodin denně, že jsi tak přecitlivělý na sebemenší nedokonalost, tak stejně musíš používat dokinu-desktopovou klávesnici.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tohle je nepochopitelné. S
Mirda Červíček https://diit.cz/profil/mirek11
16. 10. 2024 - 21:33https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseTohle je nepochopitelné. S numpadem seš při psaní všemi deseti trochu víc nalevo od zobrazovadla než je osově-symetrický ideál, ale vzhledem k ostatním ergonomickým zrůdnostem notebooků je to nepodstatné.
Numpad není luxus jen pro excel, ale máš celkově víc možností i v jiných programech a třeba i hrách. Kromě toho jestli sedíš u noťase spoustu hodin denně, že jsi tak přecitlivělý na sebemenší nedokonalost, tak stejně musíš používat dokinu-desktopovou klávesnici.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475982
+
No pokud sedíš celý čas u toho jednoho, tak i bez se dá, nejhorší je když ty stroje střídáš, nebo to od té dockiny musíš odpojit, když jdeš do "terénu" několikrát za den... Trackpoint jsem nejvíce ocenil ve chvíli kdy mi odešel trackpad (u novějších ThinkPadů už jsem ho moc nepoužíval) dockinu jsem ocenil až teď když mi prasknul displej a v celé místní opičárně našli navíc jen DP kabel... A čínský Lenovo servis k tomu pustit nechtěli kvůli datům, nově do určitých zemí s kompem nesmím, měl bych nafasovat nějaký střep s extrémním zabezpečením...
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
No pokud sedíš celý čas u
Akulacz https://diit.cz/profil/denny-kane
16. 10. 2024 - 23:25https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseNo pokud sedíš celý čas u toho jednoho, tak i bez se dá, nejhorší je když ty stroje střídáš, nebo to od té dockiny musíš odpojit, když jdeš do "terénu" několikrát za den... Trackpoint jsem nejvíce ocenil ve chvíli kdy mi odešel trackpad (u novějších ThinkPadů už jsem ho moc nepoužíval) dockinu jsem ocenil až teď když mi prasknul displej a v celé místní opičárně našli navíc jen DP kabel... A čínský Lenovo servis k tomu pustit nechtěli kvůli datům, nově do určitých zemí s kompem nesmím, měl bych nafasovat nějaký střep s extrémním zabezpečením...https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475986
+
Tak souhlasím, že je to fakt "divný design" a už na první pohled na "klávesnici" mně chytá artritida.
Ale numpad by mě nechyběl. Leda by ho umístili vedle touchpadu. ;-)
RJ45 je ale vážné mínus. A to opomíjím nepřítomnost trackpointu. ;-)
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Tak souhlasím, že je to fakt
johny 5 https://diit.cz/profil/johny5
16. 10. 2024 - 22:12https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseTak souhlasím, že je to fakt "divný design" a už na první pohled na "klávesnici" mně chytá artritida.
Ale numpad by mě nechyběl. Leda by ho umístili vedle touchpadu. ;-)
RJ45 je ale vážné mínus. A to opomíjím nepřítomnost trackpointu. ;-)https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475984
+
Dřív jsem RJ45 taky vyžadoval. Pak jsem zjistil, že je uplně fuk, jestli do notebooku strčím RJčko, nebo síťovku na USB-A/C. Běžně mám v batohu kabel s nacvaklou síťovkou. A 2,5Gb+ v notebooku taky nenajdeš. Co se týče spolehlivosti USB síťovek, nevidím v nich problém. Mám na tom postavený i Proxmox server (doma) a jede to měsíce v kuse.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Dřív jsem RJ45 taky vyžadoval
Libor Míšek https://diit.cz/profil/cursedslayer
17. 10. 2024 - 08:37https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseDřív jsem RJ45 taky vyžadoval. Pak jsem zjistil, že je uplně fuk, jestli do notebooku strčím RJčko, nebo síťovku na USB-A/C. Běžně mám v batohu kabel s nacvaklou síťovkou. A 2,5Gb+ v notebooku taky nenajdeš. Co se týče spolehlivosti USB síťovek, nevidím v nich problém. Mám na tom postavený i Proxmox server (doma) a jede to měsíce v kuse.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476010
+
Ta spolehlivost může být hoší, zvlášť když se s tím hýbe, nicméně u takto tenkých žiletek RJ45 neočekávám. Občas se najde výjimka, kdy třeba ASUS používal microHDMI konektor, do kterého přivedl RJ45 a k notebooku přidal redukci.
Ta spolehlivost může být hoší, zvlášť když se s tím hýbe, nicméně u takto tenkých žiletek RJ45 neočekávám. Občas se najde výjimka, kdy třeba ASUS používal microHDMI konektor, do kterého přivedl RJ45 a k notebooku přidal redukci.
V tom Amuse se NPU neprojevuje, pokud se nezapne to XDNA zvětšování obrázků, pokud se to zapne, tak to třeba 512x512 obrázek přechroupe přes NPU na 1024x1024, jinak to běží na GPU.
Já zatím vyčkávám, jak moc se někde reálně začnou ta NPUčka používat, ta podpora nebude úplně okamžitá a nějaké věci jako filtry ve videohovorech v Zoomu mi nepřijdou super zajímavé.
Idea je hlavně taková, že to nějaké operace zvládá s velmi nízkou spotřebou oproti CPU/GPU.
V tom Amuse se NPU neprojevuje, pokud se nezapne to XDNA zvětšování obrázků, pokud se to zapne, tak to třeba 512x512 obrázek přechroupe přes NPU na 1024x1024, jinak to běží na GPU.
Já zatím vyčkávám, jak moc se někde reálně začnou ta NPUčka používat, ta podpora nebude úplně okamžitá a nějaké věci jako filtry ve videohovorech v Zoomu mi nepřijdou super zajímavé.
Idea je hlavně taková, že to nějaké operace zvládá s velmi nízkou spotřebou oproti CPU/GPU.
Pro mě jsou nejhorší ty mrňavý kurzorový šipky a dnes typicky chybějící možnost simulovat num-pad na té malé klávesnici přes "Fn-něco". =Uplně jsem čuměl, že Frame.work nabízí volitelně klávesnici z QMK firmware. To musí být úplná krása, mít něco takového.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Pro mě jsou nejhorší ty
peca https://diit.cz/profil/peca007
17. 10. 2024 - 14:19https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskusePro mě jsou nejhorší ty mrňavý kurzorový šipky a dnes typicky chybějící možnost simulovat num-pad na té malé klávesnici přes "Fn-něco". =Uplně jsem čuměl, že Frame.work nabízí volitelně klávesnici z QMK firmware. To musí být úplná krása, mít něco takového.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476070
+
17. 10. 2024 - 11:50https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseJe to dalsi ASUS šunt...!
Pockam si na Lenovo Legion Pro.
Tečka.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476034
+
17. 10. 2024 - 11:59https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseTy jsou snad zatím všechny pouze s IPS panelem?https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476035
+
V čem jsou Lenovo Legion Pro lepší než Asusy, teda kromě ceny? Srovnávat prosím s řadou TUF, což jsou taktéž herní stroje, stejně jako Legion Pro.
Jeden TUF mám teď na práci a v zásadě si nemám na co stěžovat. Zejména díky tomu, že pro ASUSy existuje appka G-Helper pro jednoduchou konfiguraci otáček větráku a výkonostních limitů procesoru. Nechápu, proč výrobci ntb. nutí uživatelům šílenej bloatware o velikosti několika GB, když tu samou funkčnost může i jednoduchá a přehledná aplikace. Jak je na tom Lenovo v tomto ohledu?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
V čem jsou Lenovo Legion Pro
Jack FX https://diit.cz/profil/jackfx
17. 10. 2024 - 12:53https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseV čem jsou Lenovo Legion Pro lepší než Asusy, teda kromě ceny? Srovnávat prosím s řadou TUF, což jsou taktéž herní stroje, stejně jako Legion Pro.
Jeden TUF mám teď na práci a v zásadě si nemám na co stěžovat. Zejména díky tomu, že pro ASUSy existuje appka G-Helper pro jednoduchou konfiguraci otáček větráku a výkonostních limitů procesoru. Nechápu, proč výrobci ntb. nutí uživatelům šílenej bloatware o velikosti několika GB, když tu samou funkčnost může i jednoduchá a přehledná aplikace. Jak je na tom Lenovo v tomto ohledu?https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476045
+
Z negativ: AC/DC 300W adapter o hmotnosti 1kg+ jsem si pořídil druhý, abych ho nemusel transportovat mezi lokacemi.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Já používám pár let Legion
Lazar https://diit.cz/profil/lazar
17. 10. 2024 - 20:14https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseJá používám pár let Legion Pro 5 (5800H/RTX3070M 140W/RAM 64GB) a oceňuji na něm mj. dostatek portů vzadu, takže je možné si nechat obě strany volné bez kabelů.
https://www.lenovoblog.cz/2021/04/lenovo-legion-5-pro-prvni-pohled-na-hrace.html#gallery-1
Z negativ: AC/DC 300W adapter o hmotnosti 1kg+ jsem si pořídil druhý, abych ho nemusel transportovat mezi lokacemi.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476120
+
Mám Legion 5 Pro 16ACH6H v původní konfiguraci jen se 16 GB RAM. Rovněž říkám, že napájecí 300W cihla je šílená, ale na cesty na práci jsem si pořídil 112W napájecí adaptér i-tec (CHARGER-C112W | i-tec Universal Charger USB-C PD 3.0 + 1x USB 3.0, 112 W | i-tec), který dá notebooku max. 100 W (dalších 12 W umí do USB-A portu). Notebook sice řve, že napájení je slabé, ale funguje to, stíhá živit notebook (mám ho trvale v modrém tichém režimu) i nabíjet baterku, akorát dementní Lenovo nemá nikde možnost vypnout varovnou hlášku z BIOSu při startu, že adaptér neživí notebook dostatečně a musí se to ručně odbouchnout Escapem. A ve hrách jsou vidět jednou za pár sekund záškuby, zjevně nějaký bug (při hraní jen na baterku se záškuby nekonají).
Zkusil jsem k němu dát i Dokovací stanici HP USB-C G5 a výsledek byl ten, že napoprvé se to chytlo bez nadávání na napájení, ale pak už nikdy, nadává to jako u toho i-tecu. Jinak to s tím (až na nemožnost zapnout notebook tlačítkem na dockině) funguje bez dalších výhrad.
Mám Legion 5 Pro 16ACH6H v původní konfiguraci jen se 16 GB RAM. Rovněž říkám, že napájecí 300W cihla je šílená, ale na cesty na práci jsem si pořídil 112W napájecí adaptér i-tec (CHARGER-C112W | i-tec Universal Charger USB-C PD 3.0 + 1x USB 3.0, 112 W | i-tec), který dá notebooku max. 100 W (dalších 12 W umí do USB-A portu). Notebook sice řve, že napájení je slabé, ale funguje to, stíhá živit notebook (mám ho trvale v modrém tichém režimu) i nabíjet baterku, akorát dementní Lenovo nemá nikde možnost vypnout varovnou hlášku z BIOSu při startu, že adaptér neživí notebook dostatečně a musí se to ručně odbouchnout Escapem. A ve hrách jsou vidět jednou za pár sekund záškuby, zjevně nějaký bug (při hraní jen na baterku se záškuby nekonají).
Zkusil jsem k němu dát i Dokovací stanici HP USB-C G5 a výsledek byl ten, že napoprvé se to chytlo bez nadávání na napájení, ale pak už nikdy, nadává to jako u toho i-tecu. Jinak to s tím (až na nemožnost zapnout notebook tlačítkem na dockině) funguje bez dalších výhrad.
Nechcete pánové radši přejít k Asusu? K TUF F15 2023 jsem dostal adaptér o standardních rozměrech, hmotnost 540gramů, výkon 240W. Žádnými hláškami o slabém napájení mně ntb. netrápí ani když ho napájím přes 65W USB-C adaptér.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nechcete pánové radši přejít
Jack FX https://diit.cz/profil/jackfx
17. 10. 2024 - 22:17https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseNechcete pánové radši přejít k Asusu? K TUF F15 2023 jsem dostal adaptér o standardních rozměrech, hmotnost 540gramů, výkon 240W. Žádnými hláškami o slabém napájení mně ntb. netrápí ani když ho napájím přes 65W USB-C adaptér.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476129
+
Jasně, peníze tisknu, tak proč ne ;) TUF v době, kdy vyšlo tohle Lenovo, nebyl a navíc, jestli dobře koukám, má to Lenovo lepší displej. 16:10 a 2560×1600 je dost zásadní rozdíl :). To mě přesvědčilo koupit hned dva.
Jasně, peníze tisknu, tak proč ne ;) TUF v době, kdy vyšlo tohle Lenovo, nebyl a navíc, jestli dobře koukám, má to Lenovo lepší displej. 16:10 a 2560×1600 je dost zásadní rozdíl :). To mě přesvědčilo koupit hned dva.
Já ho provozuji prakticky trvale na AC, od 2/2021 má dle Lenovo Vantage akumulátor pouze 25 cyklů, to když notebook zapnu dříve než napájení celého stolu. Akumulátor v rámci zachování životnosti se udržuje nabitý mezi 55% a 60%. Wear level ukazuje zatím 0%.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Já ho provozuji prakticky
Lazar https://diit.cz/profil/lazar
19. 10. 2024 - 19:16https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseJá ho provozuji prakticky trvale na AC, od 2/2021 má dle Lenovo Vantage akumulátor pouze 25 cyklů, to když notebook zapnu dříve než napájení celého stolu. Akumulátor v rámci zachování životnosti se udržuje nabitý mezi 55% a 60%. Wear level ukazuje zatím 0%.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476293
+
Na mne příliš velké, přes 14” a víc je u mobilního zařízení pro mne nepřijatelné, takže mi to nic neříká, ale za tu bílou bíle svítící klávesnici by měl někdo dostat pořádně přes držku, aby to už nikdy neudělal.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Na mne příliš velké, přes 14”
maruširi https://diit.cz/profil/marusiri
17. 10. 2024 - 22:51https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseNa mne příliš velké, přes 14” a víc je u mobilního zařízení pro mne nepřijatelné, takže mi to nic neříká, ale za tu bílou bíle svítící klávesnici by měl někdo dostat pořádně přes držku, aby to už nikdy neudělal.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476131
+
Klavesnica - power button v klavesnici je velke minus, navigacne klavesy samostatne su velke plus atd - to vidim z obrazkov
Ventilator - pri malej zatazi, Visual Studio bez kompilacie alebo web browsing nech nepusta ventilator - to som sa v recenzii nedocital. Viz Macbook, vo verzii Air ventilator ani nema
Vykon - tu je cpu vykon super. GPU vykon ma vobec nezaujima, staci ak ide dobre youtube video
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Pre mna je pri notebooku
mixal 11 https://diit.cz/profil/mixal
18. 10. 2024 - 09:06https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskusePre mna je pri notebooku dolezite:
Klavesnica - power button v klavesnici je velke minus, navigacne klavesy samostatne su velke plus atd - to vidim z obrazkov
Ventilator - pri malej zatazi, Visual Studio bez kompilacie alebo web browsing nech nepusta ventilator - to som sa v recenzii nedocital. Viz Macbook, vo verzii Air ventilator ani nema
Vykon - tu je cpu vykon super. GPU vykon ma vobec nezaujima, staci ak ide dobre youtube videohttps://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476175
+
Vypnutí ventilátoru nejspíš možné bude díky appce G-Helper, která umožňuje jednoduché nakonfigurování profilů se spotřebou procesoru, grafiky a otáčkami větráků podle teploty pro většinu ntb. od Asusu. Je škoda, že Karáš neotestoval, jestli G-Helper podporuje i tento nový ntb.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Vypnutí ventilátoru nejspíš
Jack FX https://diit.cz/profil/jackfx
18. 10. 2024 - 11:44https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseVypnutí ventilátoru nejspíš možné bude díky appce G-Helper, která umožňuje jednoduché nakonfigurování profilů se spotřebou procesoru, grafiky a otáčkami větráků podle teploty pro většinu ntb. od Asusu. Je škoda, že Karáš neotestoval, jestli G-Helper podporuje i tento nový ntb. https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476214
+
wow, velmi pekne nastavenia. Tieto veci ma zaujimaju ovela viac (fanless laptop) ako vykon v hrach
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
wow, velmi pekne nastavenia.
mixal 11 https://diit.cz/profil/mixal
18. 10. 2024 - 12:22https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskusewow, velmi pekne nastavenia. Tieto veci ma zaujimaju ovela viac (fanless laptop) ako vykon v hrachhttps://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476216
+
G-Helper tam funguje, dokonce lze měnit napájecí limity, ale trochu mě děsí, že tam jde nastavit 80W :D
Zkusil jsem 45W a v Cinebench R15 mi MT skóre poskočilo na 3005 bodů, dál to raději zkoušet nebudu. Dále mi to nadává, že není podporovaná změna otáček ventilátorů a undervolt zdá se nefunguje.
Nicméně asi to nebude 45W, je tam zdá se nějaký hard-limit na 35W, minimálně by šlo vylepšit výkon, že by se z 28W dlouhodobého limitu udělal 35W, což by mělo pomoct iGPU, otázka je, co na to VRM.
G-Helper tam funguje, dokonce lze měnit napájecí limity, ale trochu mě děsí, že tam jde nastavit 80W :D
Zkusil jsem 45W a v Cinebench R15 mi MT skóre poskočilo na 3005 bodů, dál to raději zkoušet nebudu. Dále mi to nadává, že není podporovaná změna otáček ventilátorů a undervolt zdá se nefunguje.
Nicméně asi to nebude 45W, je tam zdá se nějaký hard-limit na 35W, minimálně by šlo vylepšit výkon, že by se z 28W dlouhodobého limitu udělal 35W, což by mělo pomoct iGPU, otázka je, co na to VRM.
29. 10. 2024 - 08:07https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuseNotebook bez numpadu je k ničemu.https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1477892
+
Fotky nemaji úplně vysoké rozlišení, ale z detailů bych spíše řek, že to je ve vniteř plastové.
Typicky tam jsou plastové díly na vnitřku, aby nedošlo k nějakému nechtěnému dotyku či zkratu.
Typicky tam jsou plastové díly na vnitřku, aby nedošlo k nějakému nechtěnému dotyku či zkratu.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475992 +Ono jde o to, v čem drží panty.
Já jeden takový "kovový" asus měl. Reálně plast polepený alobalem, samozřejmě se ty panty vyrvali.
Referenci beru Apple, kde to je opravdu selé v kovu. Nebo staré thinpady (jako T61) kde byla kovová kostra.
Určitě to není "aby nedošlo k dotyku či zkratu". To by designer té desky muset být idiot.
Takhle, ty plastové díly proti dotyku/zkratu jsou hlavně na tom spodním víku, na mnoho místech se to dotýká desky a různě okrajů a asi tam ty plasty lépe zapadají.
Co se týče uchycení do palmrestu, asi to schválně otevřu ještě jednou a podívám se, přišlo mi, že je to fakt kovové, ale super detailně jsem to nezkoumal.
A ano, ztrátu rollcage v komunitě oplakáváme všichni.
Takhle, ty plastové díly proti dotyku/zkratu jsou hlavně na tom spodním víku, na mnoho místech se to dotýká desky a různě okrajů a asi tam ty plasty lépe zapadají.
Co se týče uchycení do palmrestu, asi to schválně otevřu ještě jednou a podívám se, přišlo mi, že je to fakt kovové, ale super detailně jsem to nezkoumal.
A ano, ztrátu rollcage v komunitě oplakáváme všichni.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476002 +Nešlo by do testů dostat pro srovnání něco s 8845HS? To bych dnes považoval "mírou muziky" za nejbližší alternativu při omezeném budgetu. Ideálně s podobným paměťmi (7500MHz).
Například
https://www.alza.cz/asus-vivobook-s-16-oled-s5606-m5606?dq=12357478&o=3#...
Shodou okolností něco s R7 8845HS testuji, ale má to normální DDR5-5600 SODIMM moduly :)
Shodou okolností něco s R7 8845HS testuji, ale má to normální DDR5-5600 SODIMM moduly :)
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475993 +Driv jsem povazoval pajenou pamet kvuli nerozsiritelnosti za nevyhodu. Ale realne jsem nemel potrebu vic nez 16gb ani ve stolnim pocitaci. Kvuli obcasnemu hrani na igpu mne spis zajima prenosova rychlost pameti a ta byva u lpddr vyrazne vyssi. Tak bych dnes do sodimm asi ani nesel. Teoreticky to sice dava moznost vymeny za nejske rychlejsi, ale protoze biosy noutbuku nemaji moznost taktovani pameti ani zvyseni jejiho napeti, nena vymena stejne smysl.
Jeste k taktovani. Nemohl byste nekdo, kdo mate amd noutbuk (nebo v dalsim testu), zkusit, jak se na nem chova Ryzen Master ? Jestli pres nej nejde poladit aspone neco z toho, co ryzeny umi ? Ono to omezeni zmen rychlosti, nebo casovani pameti muze byt nedostupne jen proto, ze to vyrobce nezobrazi v biosu.
Mam totiz doma malou stolni skatulku deskmeet x300 od asroku, ktera nema zadny chipset, ale umi poladit temer vsecho az na curve optimizer CO, coz je za mne nejlepsi zpusob zvyseni vykonu i ucinnosti procesoru. A ukazalo se, ze presp Ryzen Master to jde. Dokonce se pres nej daji snadneji a lepe ladit pameti. Stary a celkem levny HyperX 3200 16-18-18 s pametmi od Hynixu jsem s 5600g dostal stabilne na 4533.
A jeste k tomu testovani tanku WoT. Tam neni problem, ze by si ten jejich benchmark nerozumel s igpu 590m. Problem je v biosu a v tom, ze autori tanku nemaji podporu igpu dotazenou. Pri prvnim spusteni si ten benchmark osaha zelezo a velikost vram. A kdyz bios pro igpu rezervuje pameti malo a nehlasi treba jen 256mb, tak neni ochoten spusti test ve vyssi kvalite. Takhle to funguje asi u vsech amd igpu (testovano 2400g a 5600g). Da se to v biosu vyresit zvysenim rezervovane pameti. Jenze pak se musi jeste prepsat velikost vram pameti v konfiguracnim souboru benchmarku, ktera se nacetla pri prvnim spusteni s malou velikosti vram.
Ve vetsine noutbuku asi velikost rezervovane vram zadat nepujde, ale pro spusteni testu ve vyssi kvalite by melo stacit zadat dostatecnou velikost do toho konfiguracniho souboru.
Víte, že místo SO-DIMM již existuje nový standard pamětí LPCAMM2, který umožňuje v dnešních notebocích využívat pamět o rychlostech dříve vyhrazených pouze pájeným LPDDR5X?
https://semiconductor.samsung.com/dram/module/lpcamm2/
https://www.crucial.com/memory/ddr5/ct64g75c2lp5xg
Bohužel zatím si to našlo cestu pouze do jedné řady notebooků.
https://www.alza.cz/search.htm?exps=Lenovo+ThinkPad+P1+Gen+7+
ano, to je hezka inovace vymennych pameti. dokonce ma jedno pouzdro 2 kanaly = 2x64 bitu a tak se da snadno udelat se 2 moduly 2x sirsi pameti, nez maji dnes pc. to zvysi mozny vykon igpu, proto tohle reseni bude zrejme pouzivat ten chystany ryzen hallo s hodne velkou igpu.
ma to jedinou vadu. noutbuky osazezene timhle budou spickove modely, ktere budou stat vic, nez jsem ochoten zaplatit.
Já být manažer Asusu, tak ten podraz s SSD někoho stojí místo. Stroj za 60 litrů už buduje image značky a oni tam dají něco, co bych dal do stroje tak za 15 litrů max. Přitom to uživatel během 3 let ucítí mnohem víc, než jestli to má 12 nebo 6 jader a určitě začne oprávněně brblat "aušus asus už nikdy" v tom lepším případě a "pomalé AMD" v tom horším. Nepochopitelná ignorance a potvrzení toho, že většina manažerů jsou přeplácení idioti.
No a k tomu zbytku - another brick in the wall. Chce to něco bez větráku, tohle má jen jiné logo než konkurence.
Je na vyber i s 2GB M.2 za priplatok 2500Kc. Ale ten vykon je blby no.
Kolik by asi byl příplatek na 2TB? ;-)
:))
Já ještě čekám na info, zda se ví, co se dává v české distribuci, tenhle testovaný kus je z US a má trochu jiné PN oproti tomu, co se prodává v ČR. Ale řekl bych, že se tam prostě osadí cokoliv co je 1TB a PCIe Gen4, je to něco co dělá hodně dalších výrobců.
Já ještě čekám na info, zda se ví, co se dává v české distribuci, tenhle testovaný kus je z US a má trochu jiné PN oproti tomu, co se prodává v ČR. Ale řekl bych, že se tam prostě osadí cokoliv co je 1TB a PCIe Gen4, je to něco co dělá hodně dalších výrobců.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475995 +V praxi rozdíl mezi pomalým SSD Micron 2400E a nějakým rychlejším stejně nepoznáte, teda aspoň ne bez benchmarku. Pomalý zápis na QLC SSD je velmi úspěšně maskován nejen SLC keší, nýbrž také tím, že ntb je osazen 32GB RAM, která taktéž slouží pro zrychlení zápisu na disk.
Poznáte, když instalujete nějaký software, nebo kopírujete větší množství dat. Při nějakém používání prohlížeče to nepoznáte, to ano. Více je to znát, když se to SSD zaplní, to tak SLC cache téměř přestane existovat.
Poznáte, když instalujete nějaký software, nebo kopírujete větší množství dat. Při nějakém používání prohlížeče to nepoznáte, to ano. Více je to znát, když se to SSD zaplní, to tak SLC cache téměř přestane existovat.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476003 +Hele a neni problém spíše v tom, že se SSD přehřívá? Orientačně jsem skouknul recenzi 2TB verze tohoto SSD a v ní žádné extrémní propady výkonu nezjistili. Sekvenční rychlost zápisu vždy vyšší než 1GBps.
Kapitola 15 této recenze je poněkud nedostatečná. Proč měříte teplotu SSD v idle tomu moc nerozumím. Nevím o žádném SSD, které by v idle topilo tak, že by se přehřívalo. Co by ovšem bylo potřeba je změřit teplotu SSD v zátěži. Tohle měření bohužel v recenzi chybí.
Ve starém ntb. MSI GL63 se mi kvůli špatně navrženému chlazení ohříval disk od procesoru. Při zátěži CPU delší než pár minut se zvedly i teploty SSD nad 60 stupňů. Netrpí náhodou recenzovaný Zenbook stejným neduhem?
Teplo se odvádí do spodního kovového víka, SSD se nepřehřívá, prostě se vysype SLC cache a QLC SSD jsou by default pomalá, zvlášť když se zapisuje hodně dat.
Jak testovali tu 2TB verzi? Krátké benchmarky jsou typicky v pohodě, ale zápis 500GB+ dat je drsnější, navíc 2TB SSD má k dispozici více NAND čipů, tím pádem má více SLC cache k dispozici a NAND samotná má vyšší výkon.
Teplotu SSD v zátěži zmiňuji v kapitole výkonu úložiště, ale jen pokud narazím právě na ono přehřívání, pokud se to chová jak má, tak to neřeším. Ta teplota v idle je tam spíš pro zajímavost, ale je pravda, že to není nějak super důležité.
Teplo se odvádí do spodního kovového víka, SSD se nepřehřívá, prostě se vysype SLC cache a QLC SSD jsou by default pomalá, zvlášť když se zapisuje hodně dat.
Jak testovali tu 2TB verzi? Krátké benchmarky jsou typicky v pohodě, ale zápis 500GB+ dat je drsnější, navíc 2TB SSD má k dispozici více NAND čipů, tím pádem má více SLC cache k dispozici a NAND samotná má vyšší výkon.
Teplotu SSD v zátěži zmiňuji v kapitole výkonu úložiště, ale jen pokud narazím právě na ono přehřívání, pokud se to chová jak má, tak to neřeším. Ta teplota v idle je tam spíš pro zajímavost, ale je pravda, že to není nějak super důležité.
Testovali všechno možné včetně přepisu celého SSD s průměrnou rychlostí 2,3GBps. Což na NVMe PCIe 4.0 SSD není žádnej zázrak, ale pro běžnou práci je to zcela dostačující.
https://www.funkykit.com/reviews/storage/micron-2400-2tb-nvme-m-2-2230-p...
Velikost SLC mezipamet (cache) by mela byt omezena jen volnym mistem na disku a pocet cipu pameti s tim nema co delat.
Pocet cipu ovlivnuje sekvencni rychlosti obecne, protoze je mozne delat vice zapisu/cteni soucasne. S velikosti disku, a tedy i poctem cipu, by mela rust nejen rychlost zapisu s slc mezipameti (cache), ale i rychlost zapisu po jejim vycerpani. Tedy pokud to zvlada rychlost radice a vyrobce nema ve firmware nejaka omezeni kvuli cenove segmentaci trhu.
No nejspíš Karáš chudáka SSDčko trápil tak dlouho, až ho skoro utrápil. Totiž k tomu, aby SSDčka podávaly rozumný výkon si musí čas od času chvilku odpočinout a udělat pořádek. Odborně se tomu říká wear leveling. Jeho účelem je srovnat počet zápisů v jednotlivých buňkách a zhruba stejnou úroveň, tak aby nějaká část chipu se předčasně neodporoučela do křemíkového nebe. No a pokud SSDko je trápeno furt dokola bez toho, aby si mohlo provést úklid, tak mu nezbyde nic jiného než ho provádět souběžně se zápisem, což přirozeně povede k velkému propadu ve výkonu.
Souhlas. Ale karas v tom muze byt i nevinne. kazdy recenzent nedostane novy noutbuk a je otazka, jak ho trapili ti predchozi. a ono uklidit cely disk asi nejaky cas potrebuje. i proto, ze se uvolnene bloky prepisuji samymi nulami. je to potreba pro zrychleni dalsich zapisu, ale je to hrozne nebezpecne.
kdyz clovek omylem smaze dulezity soubor na ssd, tak o nej nenavratne prijde. na rotacnim disku nebyl problem omylem dmazany soubor sikovnymi programky obnovit, ale na ssd neni sance. soubor debsice zdannlive obnovi, ale onsahuje same nuly.
rikal jsem si jestli duvodem zpomalovani starsich ssd disku neni prave ro rozkladani douborubna bloky podle poctu zapisu. ono se totiz velmi zpomaluje i cteni. pokud se ma disk tvarit jako souvisly retezec bloku, i kdyz je ve skutecnosti velmi rozhazeny, musi se asi adresace resit nejakou mapovaci funkci, pres pole ukazatelu. a to muze delat slusnou rezii, zvladt na hodne pouzivanem a plnem disku. navic to asi snizuje sanci na nacteni vetsich souvislych bloku na jednu adresaci.
kazdopadne doporucuji zpomalene ssd preformatovat a obnovit, jak jsem psal vyse.
Když mi začal po dvou letech blbnout NVMe SSD od Samsungu (žádný Evo, ale cosi s HAJD na konci), koupil jsem nejlacinější cosi stejné kapacity se "značkou" Gigabyte - a zíral jsem. Třeba ukončení Windows místo 28 sec najednou 6 sec. Ano, zatraceně jsem to poznal.
To nejspis nesouvisi se znackou, ale s dobou pouzivani ssd disku. Nevim jestli za to muzou lini popelari (garbage collection), nebo je to snaha vyrobce donutit lidi koupit novy disk. Kazdopadne po nejake dobe pouzivani byl muj stary samsung evo taky prekvapive pomaly. Kdyz jsem ho nechal naformatovat tak svistel jak zamlada. Asi to bude problem obecne, ale nemel jsem moc prilezitost to otestovat.
Takze doporucuji udelat na jiny disk obraz toho starsiho ssd, preformatovat (nejlepe asi programkem od vyrobce) a z obrazu obsah ssd obnovit.
Když začne ztrácet data, tak to není dobrá cesta. Rozhodně má být na SSD pořád alespoň 20% volného místa, což jsem bohatě splňoval, byl obsazený asi ze 40%.
Anžto je ten noteboook designově tak hnusnej, tak se ani nebudu zaobírat hardwarovým obsahem a dalšími věcmi. Šestnáctipalec bez numpadu a s touchpadem jak kráááááááááááva, to někdo vymejšlel, až to vymyslel.
Jinak koukal jsem ze zvědavosti na kapitolu AI výkon a potřeboval bych vysvětlit jednu věc: jak moc se v tom projevuje vliv NPU, když to podle popisu vypadá, že největší podíl práce na tom má grafika? (pomíjím, že z toho padají renaultoviny)
Anžto je ten noteboook designově tak hnusnej, tak se ani nebudu zaobírat hardwarovým obsahem a dalšími věcmi. Šestnáctipalec bez numpadu a s touchpadem jak kráááááááááááva, to někdo vymejšlel, až to vymyslel.
Jinak koukal jsem ze zvědavosti na kapitolu AI výkon a potřeboval bych vysvětlit jednu věc: jak moc se v tom projevuje vliv NPU, když to podle popisu vypadá, že největší podíl práce na tom má grafika? (pomíjím, že z toho padají renaultoviny)
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475977 +No vidis, ja absenci numpadu vnimam jako jednoznacnou ergonomickou vyhodu... Halt ne kazdej porad exceluje v excelu...
Tohle je nepochopitelné. S numpadem seš při psaní všemi deseti trochu víc nalevo od zobrazovadla než je osově-symetrický ideál, ale vzhledem k ostatním ergonomickým zrůdnostem notebooků je to nepodstatné.
Numpad není luxus jen pro excel, ale máš celkově víc možností i v jiných programech a třeba i hrách. Kromě toho jestli sedíš u noťase spoustu hodin denně, že jsi tak přecitlivělý na sebemenší nedokonalost, tak stejně musíš používat dokinu-desktopovou klávesnici.
No pokud sedíš celý čas u toho jednoho, tak i bez se dá, nejhorší je když ty stroje střídáš, nebo to od té dockiny musíš odpojit, když jdeš do "terénu" několikrát za den... Trackpoint jsem nejvíce ocenil ve chvíli kdy mi odešel trackpad (u novějších ThinkPadů už jsem ho moc nepoužíval) dockinu jsem ocenil až teď když mi prasknul displej a v celé místní opičárně našli navíc jen DP kabel... A čínský Lenovo servis k tomu pustit nechtěli kvůli datům, nově do určitých zemí s kompem nesmím, měl bych nafasovat nějaký střep s extrémním zabezpečením...
Tak souhlasím, že je to fakt "divný design" a už na první pohled na "klávesnici" mně chytá artritida.
Ale numpad by mě nechyběl. Leda by ho umístili vedle touchpadu. ;-)
RJ45 je ale vážné mínus. A to opomíjím nepřítomnost trackpointu. ;-)
Dřív jsem RJ45 taky vyžadoval. Pak jsem zjistil, že je uplně fuk, jestli do notebooku strčím RJčko, nebo síťovku na USB-A/C. Běžně mám v batohu kabel s nacvaklou síťovkou. A 2,5Gb+ v notebooku taky nenajdeš. Co se týče spolehlivosti USB síťovek, nevidím v nich problém. Mám na tom postavený i Proxmox server (doma) a jede to měsíce v kuse.
Ta spolehlivost může být hoší, zvlášť když se s tím hýbe, nicméně u takto tenkých žiletek RJ45 neočekávám. Občas se najde výjimka, kdy třeba ASUS používal microHDMI konektor, do kterého přivedl RJ45 a k notebooku přidal redukci.
Ta spolehlivost může být hoší, zvlášť když se s tím hýbe, nicméně u takto tenkých žiletek RJ45 neočekávám. Občas se najde výjimka, kdy třeba ASUS používal microHDMI konektor, do kterého přivedl RJ45 a k notebooku přidal redukci.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476038 +V tom Amuse se NPU neprojevuje, pokud se nezapne to XDNA zvětšování obrázků, pokud se to zapne, tak to třeba 512x512 obrázek přechroupe přes NPU na 1024x1024, jinak to běží na GPU.
Já zatím vyčkávám, jak moc se někde reálně začnou ta NPUčka používat, ta podpora nebude úplně okamžitá a nějaké věci jako filtry ve videohovorech v Zoomu mi nepřijdou super zajímavé.
Idea je hlavně taková, že to nějaké operace zvládá s velmi nízkou spotřebou oproti CPU/GPU.
V tom Amuse se NPU neprojevuje, pokud se nezapne to XDNA zvětšování obrázků, pokud se to zapne, tak to třeba 512x512 obrázek přechroupe přes NPU na 1024x1024, jinak to běží na GPU.
Já zatím vyčkávám, jak moc se někde reálně začnou ta NPUčka používat, ta podpora nebude úplně okamžitá a nějaké věci jako filtry ve videohovorech v Zoomu mi nepřijdou super zajímavé.
Idea je hlavně taková, že to nějaké operace zvládá s velmi nízkou spotřebou oproti CPU/GPU.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1475997 +Pro mě jsou nejhorší ty mrňavý kurzorový šipky a dnes typicky chybějící možnost simulovat num-pad na té malé klávesnici přes "Fn-něco". =Uplně jsem čuměl, že Frame.work nabízí volitelně klávesnici z QMK firmware. To musí být úplná krása, mít něco takového.
Je to dalsi ASUS šunt...!
Pockam si na Lenovo Legion Pro.
Tečka.
Ty jsou snad zatím všechny pouze s IPS panelem?
V čem jsou Lenovo Legion Pro lepší než Asusy, teda kromě ceny? Srovnávat prosím s řadou TUF, což jsou taktéž herní stroje, stejně jako Legion Pro.
Jeden TUF mám teď na práci a v zásadě si nemám na co stěžovat. Zejména díky tomu, že pro ASUSy existuje appka G-Helper pro jednoduchou konfiguraci otáček větráku a výkonostních limitů procesoru. Nechápu, proč výrobci ntb. nutí uživatelům šílenej bloatware o velikosti několika GB, když tu samou funkčnost může i jednoduchá a přehledná aplikace. Jak je na tom Lenovo v tomto ohledu?
Já používám pár let Legion Pro 5 (5800H/RTX3070M 140W/RAM 64GB) a oceňuji na něm mj. dostatek portů vzadu, takže je možné si nechat obě strany volné bez kabelů.
https://www.lenovoblog.cz/2021/04/lenovo-legion-5-pro-prvni-pohled-na-hr...
Z negativ: AC/DC 300W adapter o hmotnosti 1kg+ jsem si pořídil druhý, abych ho nemusel transportovat mezi lokacemi.
Mám Legion 5 Pro 16ACH6H v původní konfiguraci jen se 16 GB RAM. Rovněž říkám, že napájecí 300W cihla je šílená, ale na cesty na práci jsem si pořídil 112W napájecí adaptér i-tec (CHARGER-C112W | i-tec Universal Charger USB-C PD 3.0 + 1x USB 3.0, 112 W | i-tec), který dá notebooku max. 100 W (dalších 12 W umí do USB-A portu). Notebook sice řve, že napájení je slabé, ale funguje to, stíhá živit notebook (mám ho trvale v modrém tichém režimu) i nabíjet baterku, akorát dementní Lenovo nemá nikde možnost vypnout varovnou hlášku z BIOSu při startu, že adaptér neživí notebook dostatečně a musí se to ručně odbouchnout Escapem. A ve hrách jsou vidět jednou za pár sekund záškuby, zjevně nějaký bug (při hraní jen na baterku se záškuby nekonají).
Zkusil jsem k němu dát i Dokovací stanici HP USB-C G5 a výsledek byl ten, že napoprvé se to chytlo bez nadávání na napájení, ale pak už nikdy, nadává to jako u toho i-tecu. Jinak to s tím (až na nemožnost zapnout notebook tlačítkem na dockině) funguje bez dalších výhrad.
Mám Legion 5 Pro 16ACH6H v původní konfiguraci jen se 16 GB RAM. Rovněž říkám, že napájecí 300W cihla je šílená, ale na cesty na práci jsem si pořídil 112W napájecí adaptér i-tec (CHARGER-C112W | i-tec Universal Charger USB-C PD 3.0 + 1x USB 3.0, 112 W | i-tec), který dá notebooku max. 100 W (dalších 12 W umí do USB-A portu). Notebook sice řve, že napájení je slabé, ale funguje to, stíhá živit notebook (mám ho trvale v modrém tichém režimu) i nabíjet baterku, akorát dementní Lenovo nemá nikde možnost vypnout varovnou hlášku z BIOSu při startu, že adaptér neživí notebook dostatečně a musí se to ručně odbouchnout Escapem. A ve hrách jsou vidět jednou za pár sekund záškuby, zjevně nějaký bug (při hraní jen na baterku se záškuby nekonají).
Zkusil jsem k němu dát i Dokovací stanici HP USB-C G5 a výsledek byl ten, že napoprvé se to chytlo bez nadávání na napájení, ale pak už nikdy, nadává to jako u toho i-tecu. Jinak to s tím (až na nemožnost zapnout notebook tlačítkem na dockině) funguje bez dalších výhrad.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476127 +Nechcete pánové radši přejít k Asusu? K TUF F15 2023 jsem dostal adaptér o standardních rozměrech, hmotnost 540gramů, výkon 240W. Žádnými hláškami o slabém napájení mně ntb. netrápí ani když ho napájím přes 65W USB-C adaptér.
Jasně, peníze tisknu, tak proč ne ;) TUF v době, kdy vyšlo tohle Lenovo, nebyl a navíc, jestli dobře koukám, má to Lenovo lepší displej. 16:10 a 2560×1600 je dost zásadní rozdíl :). To mě přesvědčilo koupit hned dva.
Jasně, peníze tisknu, tak proč ne ;) TUF v době, kdy vyšlo tohle Lenovo, nebyl a navíc, jestli dobře koukám, má to Lenovo lepší displej. 16:10 a 2560×1600 je dost zásadní rozdíl :). To mě přesvědčilo koupit hned dva.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476296 +Já ho provozuji prakticky trvale na AC, od 2/2021 má dle Lenovo Vantage akumulátor pouze 25 cyklů, to když notebook zapnu dříve než napájení celého stolu. Akumulátor v rámci zachování životnosti se udržuje nabitý mezi 55% a 60%. Wear level ukazuje zatím 0%.
Tak když už jsme u poměřování pindíků, já mám 94 cyklů (datum výroby 01/27/2021). Wear Level mi HWiNFO ukazuje 4,5 %.
Baterku holt používám častěji.
Tak když už jsme u poměřování pindíků, já mám 94 cyklů (datum výroby 01/27/2021). Wear Level mi HWiNFO ukazuje 4,5 %.
Baterku holt používám častěji.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476297 +Na mne příliš velké, přes 14” a víc je u mobilního zařízení pro mne nepřijatelné, takže mi to nic neříká, ale za tu bílou bíle svítící klávesnici by měl někdo dostat pořádně přes držku, aby to už nikdy neudělal.
V čem je problém to bílé podsvícení? To dělá hodně výrobců a má to dokonce tři úrovně jasu.
V čem je problém to bílé podsvícení? To dělá hodně výrobců a má to dokonce tři úrovně jasu.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1476540 +Snapdragon údajně zrušil distribuci a podporu odkládaného Snapdragon X-Elite Dev-Kitu.
https://youtu.be/XrA2Xe9f7e8?si=4HP882Mv4UNCrhuv
Pre mna je pri notebooku dolezite:
Klavesnica - power button v klavesnici je velke minus, navigacne klavesy samostatne su velke plus atd - to vidim z obrazkov
Ventilator - pri malej zatazi, Visual Studio bez kompilacie alebo web browsing nech nepusta ventilator - to som sa v recenzii nedocital. Viz Macbook, vo verzii Air ventilator ani nema
Vykon - tu je cpu vykon super. GPU vykon ma vobec nezaujima, staci ak ide dobre youtube video
Vypnutí ventilátoru nejspíš možné bude díky appce G-Helper, která umožňuje jednoduché nakonfigurování profilů se spotřebou procesoru, grafiky a otáčkami větráků podle teploty pro většinu ntb. od Asusu. Je škoda, že Karáš neotestoval, jestli G-Helper podporuje i tento nový ntb.
wow, velmi pekne nastavenia. Tieto veci ma zaujimaju ovela viac (fanless laptop) ako vykon v hrach
Na G-Helper se podívám, neznal jsem to. Snad mají podepsané exáče :D
Na G-Helper se podívám, neznal jsem to. Snad mají podepsané exáče :D
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1478011 +G-Helper tam funguje, dokonce lze měnit napájecí limity, ale trochu mě děsí, že tam jde nastavit 80W :D
Zkusil jsem 45W a v Cinebench R15 mi MT skóre poskočilo na 3005 bodů, dál to raději zkoušet nebudu. Dále mi to nadává, že není podporovaná změna otáček ventilátorů a undervolt zdá se nefunguje.
Nicméně asi to nebude 45W, je tam zdá se nějaký hard-limit na 35W, minimálně by šlo vylepšit výkon, že by se z 28W dlouhodobého limitu udělal 35W, což by mělo pomoct iGPU, otázka je, co na to VRM.
G-Helper tam funguje, dokonce lze měnit napájecí limity, ale trochu mě děsí, že tam jde nastavit 80W :D
Zkusil jsem 45W a v Cinebench R15 mi MT skóre poskočilo na 3005 bodů, dál to raději zkoušet nebudu. Dále mi to nadává, že není podporovaná změna otáček ventilátorů a undervolt zdá se nefunguje.
Nicméně asi to nebude 45W, je tam zdá se nějaký hard-limit na 35W, minimálně by šlo vylepšit výkon, že by se z 28W dlouhodobého limitu udělal 35W, což by mělo pomoct iGPU, otázka je, co na to VRM.
https://diit.cz/clanek/recenze-asus-zenbook-s-16-dvanact-jader-ai-ceraluminium-v-tenkem-baleni/diskuse#comment-1478173 +Notebook bez numpadu je k ničemu.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.