Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: Framework Laptop 13 (AMD) - aneb nejlepší 13,5" notebook na trhu?

Zdroj: Karel Svoboda - diit.cz

Je libo notebook, který nabízí opravitelnost, udržitelnost, modularitu a nebývalé možnosti upgradu? Takový je právě Framework Laptop 13, od prosince 2024 dostupný v ČR!

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu.

Pozivní změnou je fakt, že CD Projekt Red skrze patche většinu problémů opravil, ale i tak se občas nějaký veselý bug vyskytne. Naštěstí to není tak hrozné, jako to bylo někdy před rokem.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Low s vypnutým antialiasingem, vypnutý je i Motion Blur a NVIDIA Hairworks.

Zaklínače s Next-Gen updatem jsem zatím nestihl otestovat na větším množství notebooků s iGPU. Výsledek je zde lehce horší, vyšší napájecí limit nemusí zachránit nižší propustnost paměti.

graph-6

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Testuji opět s presetem na nejnižší detaily bez AA, Hairworks, RT, Motion Blur a tak podobně.

V DirectX 12 je výkon horší, než v DX11 režimu, nedostaneme se ani na 50 průměrných FPS.

graph-9

DirectX 12 a FSR2/Xess/DLSS

I tento test probíhá s API DirectX 12, oproti nízkým detailům zapínám DLSS/FSR či Xess dle konkrétní grafické karty, cílem je vymáčknout co nejvyšší výkon i za cenu nižší obrazové kvality.

Situace se lepší po zapnutí FSR2 v režimu Ultra Performance, výkon je tak značně lepší a hra je díky tomu hratelná.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: Framework Laptop 13 (AMD) - aneb nejlepší 13,5" notebook na trhu?

Pátek, 10 Leden 2025 - 21:45 | corwin78 | Hmm, ta případná možnost osadit ThinkPad...
Pátek, 10 Leden 2025 - 21:41 | Lazar | OT: V týdnu jsem na breadboardu přibastlil k...
Pátek, 10 Leden 2025 - 21:22 | Lazar | Někteří výrobci neměli v minulosti problém dát do...
Pátek, 10 Leden 2025 - 20:43 | Karáš Svorka | No snad nikdo nevydá notebook se Strix Halo a 45W...
Pátek, 10 Leden 2025 - 20:42 | Lazar | Strix Halo má mít velký rozptyl cílového TDP,...
Pátek, 10 Leden 2025 - 20:42 | Karáš Svorka | Já netvrdím, že tím šroubovákem udělám NBD on-...
Pátek, 10 Leden 2025 - 20:39 | Ladis | Myslím, že existuje české rozložení (...
Pátek, 10 Leden 2025 - 20:38 | Ladis | V Death Stranding mi píše využití 3,6 GB z 20 GB...
Pátek, 10 Leden 2025 - 20:37 | Lazar | Ano jde mi o statickou alokaci, některé programy...
Pátek, 10 Leden 2025 - 20:36 | Karáš Svorka | On myslí nejspíše fixní alokaci z RAM, dynamicky...

Zobrazit diskusi