RECENZE: Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 MASTER 8G
Kapitoly článků
Chlazení patří mezi velmi důležité aspekty grafických karet. Bohužel u novějších GeForce RTX není možné softwarově monitorovat teploty VRAM, VRM, proto jsem tyto údaje vypustil z grafů, nicméně v textu článku budu nadále zmiňovat i Hotspot teploty Radeonů.
Spotřebu ve všech testech měřím za pomoci zásuvkového Wattmetru, měřím tedy odběr celé sestavy včetně klávesnice a myši. Bohužel pořád nemám dobré prostory a vybavení pro měření hlučnosti a tak tuto problematiku víceméně vynechávám. V místnosti, kde běžela testovací sestava byla příjemná teplota okolo 24°C. Měl jsem v plánu přidat nějaké měření hluku, ale hlukoměr zabavil někde po cestě Medvídek Pú, takže asi budu muset objednat nějaký jiný.
Co se testované karty týče, v zátěži je celkem slušně tichá a to i v OC režimu, který testuji. Ventilátory se roztáčí jakmile GPU dosáhne teploty 50°C, přičemž se roztáčí pomalu na nějakých 500-600 RPM, pokud teplota stoupá, otáčky se zvedají na nějakých 1200 RPM a při delší zátěži klidně i přes 2000 RPM.
Furmark je spíše power virus a poměrně solidně grafické karty zatíží, testovaná RTX 3070 uchladí GPU na krásných 69°C, GPU samotné boostuje okolo 1785 MHz, přičemž poskakuje +/- 50MHz. Spotřeba je krapet vyšší, ale to je dané vyšším napájecím limitem.
Spotřeba s jedním UHD monitorem
Spotřebu v idle testuji tak, že nechám počítač několik minut sedět na ploše ve Windows, mimo systému jsou všechny programy vypnuté. Zdá se však, že 3840x2160 je pro některé grafiky poněkud náročnější. Je to z důvodu, že většina grafik při připojení více monitorů, nebo při použití většího rozlišení potřebuje vyšší propustnost VRAM, což znamená, že musí probudit GDDR6/GDDR6X na vyšší PState, GPU samotné často zůstane podtaktované, ale paměti zvednou poměrně dost spotřebu. Nejúspornější je pro změnu nový Radeon RX 6800, možná za to mohou vyladěnější ovladače, nicméně trochu do tohoto testu kecá agresivní boost procesoru, který spotřebu zvedá ad-hoc klidně o 20W.
4K YouTube
Také jsem zkusil jak počítač „žere“ při přehrávání 4K videa přímo z YouTube, což není zrovna nejefektivnější díky VP9 kodeku. Použil jsem své oblíbené Costa Rica 4K video, výsledky jsou poměrně zajímavé, nejúspornější je GTX 1080, což jsem tak úplně nečekal. RX 6800 zde má nejvyšší spotřebu, což je poněkud nepříjemné překvapení. Při přehrávání jsem zaznamenal prakticky nulové vytížení procesoru, zatímco GPU hlásilo zátěž asi 20%, přičemž GPU samotné tikalo v rozpětí 20-76 MHz. Problém bude asi v pamětech, GDDR6 paměti jsou v tomto testu vybuzeny na maximální PState, takže mají asi vyšší spotřebu a předpokládám, že se tak i nějak využívá Infinity Cache, zatímco GPU jako takové víceméně spí mimo UVD. Zeptal jsem se na to ještě AMD, zda se jedná o normální chování a zda neplánují zkoušet nějaké zpomalování VRAM, zatím však nemám odpověď.
Dále jsem vyzkoušel spotřebu v Zaklínači 3, Deus Ex Mankind Divided, Metro Exodus benchmarku a DOOM Eternal. Hry jsem testoval v 3840x2160 rozlišení, nijak jsem neblokoval maximální FPS.
Měřím opět spotřebu celého počítače, pesíkatější Wattmetr jsem zatím nepořídil, výsledky vnímejte s jistou dávkou soli. Teploty jsem vynechal, jelikož teplota GPU je většinou velmi podbná teplotám ve Furmarku, většinou je možno 1-2°C ubrat, hry bývají spíše méně náročné.