Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: GIGABYTE Z890 AORUS ELITE WIFI7 ICE, Core Ultra 9 285K a Core i9-14900K

Zdroj: diit.cz - Karel Svoboda

V dnešní recenzi se podíváme na desku společnosti GIGABYTE, další Arrow Lake s novým mikrokódem a také starší Core i9-14900K.

BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.

BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.

BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.

Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a tak pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já. To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.

Test měřím za pomoci CapFrameX a na screenshotech můžete vidět velmi důležité údaje, jakými jsou frame times, v grafech pak můžete vidět průměrné FPS, 1% minima a 0,1% minima.

První test je nejméně náročný, odehrává se na relativně malé mapě Automation a máme zde pouze jedno vozidlo, ETK 800 v konfiguraci Driving Experience, tento vůz má třílitrový benzínový šestiválec s turbem a ECU přepínám do režimu ttSport, jinak nedělám žádné změny. Kamera je nastavena z interiéru a mám rozsvícená pouze denní světla. Auto odjede něco přes tři kola a pak se vybourá a tím test končí. Jeden běh zabere přibližně osm minut času, takže grafická karta má dostatek času na to, aby se zahřála. Jak tento test vypadá můžete vidět na videu výše, video jsem nahrál na jiné testovací sestavě a na vysoké detaily.

V testu s jedním vozem je Intel Core Ultra 9 285K spíše pomalejší, Core i9-14900K je zde opět rychlejší.

graph-10

 

Rozhodl jsem se testovat i s Ultra presetem bez Motion Blur ve FullHD rozlišení, to více potrápí grafickou kartu, ale jedná se o více realistický scénář hraní BeamNG.drive.

Při použití Ultra presetu se Intel Core Ultra 9 285K posouvá k ostatním 285K a 14900K je zde opět rychlejší.

graph-11

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: GIGABYTE Z890 AORUS ELITE WIFI7 ICE, Core Ultra 9 285K a Core i9-14900K

Sobota, 25 Leden 2025 - 00:29 | DDR0 | tak nějak ti dávám za pravdu. Za pochodu pozoruji...
Pátek, 24 Leden 2025 - 21:48 | David Ježek | No vida, testy samotného DIIT potvrzují, jak se...
Pátek, 24 Leden 2025 - 20:39 | skrzjdouci | Po rozpačitém Arrow Lake, nezbývá než čekat na...
Pátek, 24 Leden 2025 - 14:50 | Emenems | WIFI 7 opet pouze 160 MHz kanaly, ma mit 320 MHz
Pátek, 24 Leden 2025 - 14:42 | Amater | Obrů výkon co už tu byl je naprosto legendární....

Zobrazit diskusi