RECENZE: Hrajeme na notebooku s desktopovou grafikou – eGPU
Kapitoly článků
V grafech najdete vždy grafické karty připojené v eGPU a také jak si vedly v desktopu, rozlišeno to je za pomoci přídomků eGPU a desktop.
AIDA64 GPGPU
Protože mě zajímalo, jaká je reálná rychlost toku dat mezi GPU a CPU, použil jsem zabudovaný GPGPU benchmark v AIDA64, testováno bylo ve verzi AIDA64 Engineer 5.97.4633 Beta.
Z testů mě zajímala rychlost čtení a zápisu do paměti grafické karty, rychlost kopírování v rámci VRAM není natolik zajímavá a tak v grafu není.
Unigine Superposition
Unigine Superposition je poměrně známý benchmark, který nesmí chybět. Testuji standardně tři presety, Low 720p, Extreme 1080p a Optimized 4K. Low 720p je velmi nenáročný pro grafické karty a ukazuje hlavně, zda nám GPU brzdí procesor. 1080p je naopak zabiják pro grafické karty a karty s nedostatečným chlazením zde mají tendenci velmi throttlovat. Optimized 4K je více vyvážený, ale zatopí kartám, které mají 4GB VRAM, jelikož požaduje lehce přes 4GB VRAM, v našem případě si do systémové RAM musí sáhnout Quadro K2000M či Radeon RX 480 4GB. Na Intel HD 4000 nelze spustit test Extreme 1080p a Optimized 4K, proto má v testu 0 FPS.
Unigine Heaven
Unigine Heaven patří sice mezi starší benchmarky, i tak má ale poměrně krvavé nároky hlavně v presetu extreme, protože využívá velké množství tesselace. Preset Extreme je rendering v okně a v rozlišení 1600x900. Na Intel HD 4000 i NVIDIA Quadro K2000M se jedná o slideshow.
Unigine Valley
Testuji také Unigine Valley a to sice v presetu ExtremeHD, které používá FullHD rozlišení a také velké množství tesselace. I v tomto testu Intel HD 4000 s Quadrem K2000M generují slideshow.
SteamVR Performance benchmark
Tento test jsem spouštěl spíše ze zvědavosti, byl jsem poměrně překvapen jaké jsou rozdíly mezi eGPU a desktop použitím. Zajímavé také je, že při použití Intel HD 4000 je doporučeno upgradovat procesor a grafickou kartu zároveň, v ostatních případech ne. Toto je nejspíš z důvodu, že Intel HD 4000 sdílí s procesorem paměťový řadič a tedy obě komponenty mají nižší propustnost. Samozřejmě Intel HD 4000 a Quadro K2000M jsou pro VR nepoužitelné. Výsledek v grafu je skóre, které SteamVR Performance Benchmark udává jako výslednou kvalitu.
Blender 2.79
Blender jistě téměř každý zná, pro některé je to možná i denní chleba. V Blenderu 2.79 renderuji velmi známé BMW a to za pomoci OpenCL na Radeonech a CUDA na GeForce. Rendering BMW si můžete vyzkoušet také, ke stažení je zde: https://www.blender.org/download/demo-files/ Výsledky najdete v grafu a jsou uváděny v minutách, pro zajímavost jsem otestoval i Intel Core i7-3820QM, výsledek je poměrně příjemné překvapení, NVIDIA Quadro K2000M je v tomto testu nejpomalejší, na Intel HD 4000 opět nelze tento test spustit. Protože použití dvojtečky rozbije grafy, je místo ní využita čárka.