Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: MSI MEG Trident X2 a MSI OPTIX MAG281URF

V dnešní recenzi se podíváme pro změnu na hotový počítač společnosti MSI, jaká tajemství skrývá stroj v cenové kategorii jako osmnáct ojetých vozů Škoda Fabia první generace?

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

Stejně jako v předchozích testech, i zde jsou všechny grafické karty párovány s Ryzenem 9 7950X, zatímco RTX 4090 je testována v MSI Trident X2 počítači s Core i9-13900KF.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

V 1080p rozlišení jsem opět narazil na propad výkonu oproti jiným grafickým kartám, RTX 4090 navíc využívala jen asi 130 Wattů ze svého 450W napájecího limitu. Situace se značně zlepšuje v 4K rozlišení, kde se RTX 4090 může naplno projevit.

graph-6

 

graph-7
graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, předpokládám, že v nižších rozlišeních limituje hlavně procesor.

graph-9
graph-10
graph-11

 

DirectX 12 a raytracing

I tento test probíhá s API DirectX 12, ale aby toho nebylo málo tak k Ultra+ presetu využívám ještě zapnutý raytracing, konkrétně jen volbu Global Illumination, ostatní volby jsem nechal vypnuté díky různým bugům, artefaktům a negativním dopadům na výkon. Je dost možné, že tuto sekci budu muset opět přetestovat, pokud to CD Projekt Red někdy opraví.

Po zapnutí raytracingu jsem očekával nejlepší výkon, ale v 1080p opět zdá se limituje procesor. Pro zajímavost jsem zkusil zapnout i funkci "DLSS Frame Generation", ve 4K je tak RTX 4090 dvakrát, nárůst výkonu je zde celkem masivní a od oka jsem nepozoroval žádné grafické artefakty.

graph-12
graph-13
graph-14

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: MSI MEG Trident X2 a MSI OPTIX MAG281URF

Středa, 1 Březen 2023 - 00:27 | Karáš Svorka | V 1080p se ta RTX 4090 solidně fláká a napájecí...
Úterý, 28 Únor 2023 - 15:21 | Karáš Svorka | Je to dost dobře možné, nepídil jsem se, jestli...
Úterý, 28 Únor 2023 - 15:20 | Karáš Svorka | M.2 sloty jsou tam dokonce celkem tři.
Úterý, 28 Únor 2023 - 15:20 | Karáš Svorka | To je docela relevantní otázka, zatím jsem to...
Úterý, 28 Únor 2023 - 15:15 | Lazar | Virtuálka by měla být ráda když bude mít...
Úterý, 28 Únor 2023 - 15:14 | Karáš Svorka | Hm asi jsem to přepálil, s STK to vidím od 8500...
Úterý, 28 Únor 2023 - 14:31 | WIFT | Kladu si zcela nesouvisející otázku: jak se tváří...
Úterý, 28 Únor 2023 - 14:28 | WIFT | Taky mě to pobavilo a musel jsem to přepočítat...
Úterý, 28 Únor 2023 - 10:43 | Karáš Svorka | Jasně, ale něco málo papá ta RTX 4090 krmící...
Úterý, 28 Únor 2023 - 10:42 | Karáš Svorka | Stačí vymontovat tu RTX 4090 ;D

Zobrazit diskusi