Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: SCHENKER VIA 15 Pro Gen2 (M22) - konečně kvalitní pracant bez dGPU?

Toužíte po pracovním notebooku se slušným displejem, velkou baterii, kovovým tělem a s Ryzenem? SCHENKER má možná zajímavý stroj právě pro takové případy.

BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.

BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.

BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.

Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a ta pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já. To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.

Test měřím za pomoci CapFrameX a na screenshotech můžete vidět velmi důležité údaje, jakými jsou frame times, v grafech pak můžete vidět průměrné FPS, 1% minima a 0,1% minima.

 

Třetí test je nejnáročnější, odehrává se na velké mapě Utah v USA, zapínám zde navíc změnu času v reálném čase, jedna sekunda v našem reálném světě odpovídá jedné minutě ve světě BeamNG. Čas nastavím na třetí ráno a spouštím ho chvíli před rozjezdem všech vozů, policejní honička tak začíná ve tmě. Celkem jedenáct AI vozů je značně náročnějších na výkon procesoru a bez problémů si tak hra ukousne přes osm fyzických jader, naštěstí mám v testovací sestavě dvanáctijádrový Ryzen 9 5900X, nicméně třeba šestijádrový Ryzen 5 5600X v tomto testu trpí více a je vytížen klidně na 80%, tedy všechna fyzická jádra a několik logických vláken. Podle použité grafické karty je navíc využito 16-20 GB RAM, grafiky co mají méně jak 6GB VRAM zde také trpí, na vyšší detaily a rozlišení není problém využít přes 5GB VRAM, nebo ještě více.

Pronásledované vozidlo je mod z oficiálního repozitáře a je to můj oblíbený Mercedes postavený na kastli označované jako W124. Vozidlo, které používám ve hře má v sobě řadový vznětový šestiválec pana Diesela s turbem. Vozidlo má i vylepšené brzdy a funkční ABS + ESC + TSC. Celou dobu testu má tento Mercedes rozsvícená dálková světla a blinkry.

Náš Mercedes pronásleduje celkem deset policejních vozů, konkrétně se jendá o policejní vozy Ibishu 200BX, Bruckell Bastion Police 5,7 AWD, ETK K-Series Polizei, Bruckell LeGran Fire Chief Facelift, Autobello Piccolino Carabinieri, Civetta Scintilla GTs Polizia, Wendover Police Interceptor, Gavril H15 Police Transport, Cherrier FCV Tograc Polizia, Gavril Roamer Sheriff.

Na následujícím videu můžete vidět průběh celé akce, Mercedes vyráží jako první a za ním drtivá většina aut se sirénami, přičemž ne všichni dojedou až do konce, některé vozy několik set sekund čekají na různých místech mapy a přidají se k pronásledování později. Pokud se ze začátku Civetta Scintilla vybourá špatně a zůstane ležet na silnici, celý test pouštím znovu, jelikož by došlo k hromadné dopravní nehodě. Policejní vozy mají opět zpoždění, protože když jsem je k Mercedesu přiblížil docházelo k předčasným hromadným dopravním nehodám a nikdo nedojel konzistentně do konce. Tento test je tedy nejnáročnější a nejdelší ze všech tří, těším se, až tím potrápím i nějaké notebooky.

Integrované grafické karty v noteboocích nejsou typicky nějak super rychlé, takže testuji primárně na velmi nízké detaily, dále s presetem Low a FXAA. Třetí test pak využívá preset Normal, kde se zapotí nejspíše libovolné iGPU. Scénář s jedenácti automobily pozlobí i výkoné desktopy a herní notebooky, zde hratelný zážitek nenabídne žádný stroj, protože jedenáct vozů využije bez problémů více jak osm procesorových jader.

Při použití více AI vozidel se SCHENKER VIA 15 Pro Gen2 překvapivě sune na druhé místo, nejspíše zde dost pomáhá vyšší napájecí limit, který zabrání přílišnému podtaktování iGPU. Na vyšší detaily je hra nehratelná.


 

graph-22

 

graph-23

 

 

graph-24

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: SCHENKER VIA 15 Pro Gen2 (M22) - konečně kvalitní pracant bez dGPU?

Sobota, 6 Leden 2024 - 13:34 | Karáš Svorka | Nová generace je prý na cestě, zdá se, že rovnou...
Pátek, 17 Únor 2023 - 08:22 | FiskusCZ | Super, doufám že něco podobného vyrobí i pro...
Pondělí, 13 Únor 2023 - 08:18 | Jon Snih | Třeba to byl záměr. Lidi uvidí pětku na začátku,...
Pondělí, 13 Únor 2023 - 08:06 | Jon Snih | Když vedení vše outsourcuje za výhodné smlouvy,...
Pondělí, 13 Únor 2023 - 08:02 | spidsta | Z toho pohladu je super M1/M2. Na M1 Max 32GB mi...
Neděle, 12 Únor 2023 - 16:19 | Karáš Svorka | Problém je s tím donastavováním. Totiž pokud je...
Neděle, 12 Únor 2023 - 15:15 | melkor | Ono je to ještě horší. Zvlášť v tomto rádoby...
Neděle, 12 Únor 2023 - 15:12 | Lazar | Možmá jsou APU poměrem nákladů v mm2 waferu vůči...
Neděle, 12 Únor 2023 - 14:48 | Karáš Svorka | Ano, některé desky umožní alokovat více, ale u...
Neděle, 12 Únor 2023 - 14:14 | Lazar | Šlo mi o obecné využití iGPU v rámci GPGPU (v...

Zobrazit diskusi