Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k RECENZE: TUXEDO Stellaris 15 Gen3 - Linuxový hráč s optomechanickou klávesnicí

Jsem konsternován bídnou nabídkou notebooků s mobilními Radeony.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Já to nějak nechápu, snad všude se doporučuje AMD/Intel gpu pro Linux, ale firma orientující se na tento OS tam má jen NVidii (vyjma APU)?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

AMD dGPU je obtížné sehnat, nebo jsou nějaké potíže na straně TongFangu/Clevo jakožto výrobce. Bohužel přesnou odpověď neznám, ale na trhu je celkově velmi málo notebooků s AMD dGPU, takže možná tam hraje roli i dostupnost a AMD možná preferuje dodávání těch dGPU větším výrobcům.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Myslím, že stejný problém je i na notebookách s Windows. NVidia během let ovládla dedikované grafiky v notebookách a tenhle trh zatím čeká, až se do něj bude AMD chtít vrátit. Dokud jsou omezené kapacity TSMC, tak se nedá nic dělat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono je to možná relativně náročné i z hlediska podpory, dost možná AMD nemá dostatek lidí/prostředků aby s výrobci ladili jejich dGPU. Ale asi to bude hodně o té dostupnosti + NVIDIA má z pohledu mnohých lidí lepší "krédo" nebo "silnější brand". Kde kdo zná GTX, RTX, GeForce, zatímco nějaký Radeon, to je takové to co topí z roku 2000 ne?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak hlavně AMD v notebookách neustále posiluje, akorát ta grafika je v APU (vedle v článku se uvádí, že nové APU je výkonné 77 % nad GeForce MX450).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ne ... jako dlouholety Linuxak bych si ATI/AMD kartu uz nikdy nekoupil .. to mate info tak 12 let stare ... to jsme mel tahle ATI/AMD kartu updradoval dristribci, cumel jako to nepodruje novy Xserver a jak free ovlada nic neumi, 3D tam rekneme NENI ... ono tam je, ale nefunguje na tom vetsina aplikaci ... vlastne poradna zadna ... za na par starsych a nebo free nenrocnych her, neje na tom snad ani blender ... propste NIC ... na Intelu jede neco vic, ale uje pomaly a zase ma problemy a zase klasicky 3D profi veci na tom moc neakcelruji a nebo NVIDA,. kde funguje 100% vsechno

No kdyz mi prestala fungovat AMD karta, tak jsme si rikal, mam tohle se svym platem zapotrebi a v sobotu zabehl do TS bohemie a zechci nejakou nvidia co maji zrovna skladem ... koupil jsme a od te doby nemam zadny ale zadny problem ... funguej vse, funguji SW i narocne a tam to fakt pocita na karte, funguje davinci, blender, darktable, ale i wine a hry pres VULKAN-DXVK-VKD3D ...

Takze AMD fakt neeee oni pry uz zase delaji ten svuj driver .. ale beztak zase nic nepodporuje, z fedora linuxu rozhodne zmizel, jednu dobu tam byl, pak nebyl, pak zase byl a ted rikali, ze uz AMD/ATi nechteji ani videt a ze uz tam snad nikdy nebude a at si pouzivam free co nic neumi, nebo at si zjistim, s cim to jede a nainstaluji si to rucne ;-))

Takze kdyz fedora v tom svem nonfree rpmforge ropository AMD/ATI nema ... tak to znam,ena, ze zase nepodpruje novy Xserver, natoz Wailand, nebo nove kazdra ... jako AMD driver byl schipne zasvait jadro tak, ze ani nenajelo a hned pri natazeni crashlo ... klasicky na HPE microserveru napr. ;-))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ani NVidie z dob ATI ti na Linuxu nejednou - Linux driver ABI se furt mění a binární ovladač má karty jen X let zpátky. OSS ovladač je zas nepoužitelný, protože NV mu brání. U AMD OSS driver funguje dobře, bohužel umí jen základní věci (3D a video jo, výpočty ne). Pr*ser AMD na Linuxu je, že výpočty se dneska používaj už v kde čem, ale oni je dokážou zprovoznit jen pro minimum čipů. A to poslední verze breakla zobrazování, takže jen do FAQ napsali, že driver není určený k normálnímu používání ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nějaký kvalitní notebook od firmy primárně podporující Linux mě láká, ale nikdo nemá track point a přes to nejede vlak. Takže na hry bych viděl Steam Deck a ostatní holt musí obstarat starý Think Pad W520.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sto lidí, sto chutí, nejde se zavděčit všem. Mně např na předchozím notebooku odešel touchpad, tak aktuální notebook má jako zálohu ještě trackpoint a dotykový displej ;-) (15,6" Dell Latitude).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo na TrackPoint se jich semtam ptám, ale obávám se, že je to asi moc specifické :/

Přitom je to nejlepší polohovací zařízení pro notebook.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Podle tRFC to vypadá, že ntb není postiženi "pomalými" SO-DIMM, které šly například defaultně s L5Pro. Šlo by spustit i ZenTimings? https://www.techpowerup.com/download/amd-ryzen-zen-timings/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel, už ten notebook nemám u sebe, je někde na cestě do Německa.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

parada

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takovy hezky zelezo. Nedokazu si predstavit, ze by to nekdo zkurvil instalaci linuxu.
Prej linuxovej hrac lol. Ty 3 hry co milostive chodi i na linux :)

A neco k clanku: proc se to testuje na prosincovych ovladacich rady 4xx? Psalo se to v prosinci a vydalo v pulce unora, nebo autor na aktualnost ovladacu "dlabe".
To ja kdyz pisu clanek, tak vzdy na nejnovejsich ovladacich. Od prosince doted vyslo uz par ovladacu rady 5xx.
Priznej se autore, jak to bylo :)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

A jé, máme tu znalce linuxového světa, to se pozná... Já to autorovi článku usnadním.

1. Nevím, z jakého časového portálu čerpáš informace k odstavci prvnímu, ale možná by bylo na místě si je drobítek zaktualizovat.

2. Ovladače pro Linux a Windows nevychází nutně souběžně. Navíc bylo testováno na LTS verzi, díky čemuž je to asi jedno.

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/unix/linux-amd64-display-archive/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jakoze na linux chodi vsechny AAA tituly? Na to narazis? Jiste, jsou i hry na linux, ale indie sracky muzu parit i na mobilu.
Ne, proste nejlepsi herni platforma je windows. Proto ten vysmech "linuxovy hrac".

Takze testovano bylo na windows lts? No to je jiste vetsina kupujicich ze. Takze dalsi kravina. Win lts/linux a stary ovladace k tomu.
Netreba nic dodavat.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

> Ne, proste nejlepsi herni platforma je windows. Proto ten vysmech "linuxovy hrac".

Zjisti si, co je Steam Proton. Díky němu WIndows hry fungují i na Linuxu. Valve na tom hodně makalo, aby mohli vydat Steam Deck. Např. už tam běží i Denuvo DRM.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Proc bych to delal. To je nejaka emulace aby to slo co mi bere vykon?
Neni snazsi nainstalovat win a hru a proste hrat? A pres ten Proton jdou vsechny hry? Nebo jen ty co maji smlouvu se Steam.
Jako ja vim, ze jste tady skoro vsichni magori do linuxu. Je to zadarmo, ja to chapu, jako masochisti misto jednim klikem mysi milujete psat prikazy na X radku. OK proc ne ale...
Misto X systemu mit win a parit (a zarucene vsechno) je asi jednodussi ne?

Kdyby byl ten linux tak bozi, tak ho asi ma doma vic jak 0,1% prukopnickejch magoru.
Muzete ho branit jak chcete, ale cisla hovori jasne. Majorita je win.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Naopak, výkon to přidává, protože pod hrou není brzda jménem Windows. Proč myslíš, že Steam Deck je defaultně na Linuxu, i když je to klasické PC a můžeš ty samé hry v Steam knihovně hrát i na Windows? A funguje i na hry, které nemají smlouvu se Steamem. Plus přidává kompatibilitu se starými hrami, které ve Win 10 už nejedou (např. pro starou verzi DirectX). PS: Linux má 10-20x více lidí, než si myslíš.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Wine výkon ubírá a je úplně jedno jestli OS běží na daném stroji lépe. Pokud něco běží s více FPS na Linuxu pod Wine než ve Windows je to jen z důvodu, že se například nevykreslují některé z efektů, shadery a podobně. Tyto chyby zvnikají konvertováním z původního grafického API na Vulkan ("translation layer").

Rozjet řadu her na Linuxu je porod a něco nefunguje vůbec, ani něktreré staré hry. Například poslední verze Civilizace 3, která Windows běží v pohodě. I když se situace zlepšuje, zatím to je všechno v nějaké experimentální formě.

Jediná hra, kterou jsem zkoušel a která orpavdu běžela lépe pod Wine je 20 let stará 2D strategie, která nějakým způsobem těží z toho, že je buď něco ošuleného a nebo dochází ke konverzi z Direct2d na Vulkan kde se něco akceleruje nebo je práce s daty rychlejší. Popřípadě to je zprasené ve Windows 10 (Direct2d se nejspíše pouze emuluje) a pod Linuxem to pouze běží +- normálně. Na druhou stranu editor map jede asi 10 pomaleji než pod Windows a nedá se používat.

> Proč myslíš, že Steam Deck je defaultně na Linuxu

Protože se Steam snaží diverzifikovat v případě, že ho MS utne. Dělá to už řadu let a neúspěšně. Steam machines ani Steam OS nikdo běžně nepoužívá. Steam deck je akorát další evolucí a tentokrát Valve míří na dost specifický trh, kde se toho prodá možná několik set tisíc kusů. Taky je pravděpodobný, že to Valve po roce nebo po dvou odstřelí, stejně jako to udělal s veškerým předchozím hardwarem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ona ta vyšší rychlost je leckdy prostě tím, že to "win API" je ve WINE napsané lépe, než v samotných Windows. Netvrdím, že ve všech případech a vyšší výkon nejenom her na Linuxu prostě je. Že nefunguje úplně všechno, tak to je taky pravda.
Pro srovnání (a jako zajímavost) je třeba i to, že Blender 3D běží na Linuxu rychleji, než na Windows. Takže zas tak úplně bych ten Linux netrolil. Dávno už to není pískoviště pro nerdy.
A nejsem "linuxák", až na výjimky používám Windows, programuju taky pro Windows. Nicméně samotná Windows pomalu, ale jistě směřují k Linuxu. Naznačuje to IMO jak WSL(2), tak .Net Core.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Že Blender běží rychleji může být pravda, ale já jsem třeba Blender nemohl používat, protože se něco změnilo v nových MESA driverech a z viewportu byl stroboskop, trvalo nějakej čas než to opravili. Takže sis buď zahrál na nerda a s jistým rizikem jsi MESA downgradoval a nebo jsi Blender nemohl používat :) To je prostě Linuxová realita.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mne sa pred par rokmi stalo, ze som strihal cosi v Adobe Premiere z Firewire kamery (na vtedajsiu dobu taky bezny setup) a tak nejako sa stalo, ze mi v tom premiere pri prehravani videa pocas stihania ostalo len zelene okienko. Jediny sposob, ako vidiet preview toho, co som strihal aj s efektami bolo prekrokovat si video posuvanim slidera. Vtedy to slo.

To je proste windows realita.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na mé 9 let staré GPU Radeon 7850 mám teď zas období, kdy musím vypnout GPU akceleraci ve všech Chrome-based prohlížečích a aplikacích (Electron). Jinak mi zamrzávájí Windows 10. Podpora téhle karty končí ve Windows 8 a jinak bych už musel používat Linux (kde vše jede perfektně). To, že na minulé Vánoce přestalo fungovat DirectX 12 pouhý den potom, co jsem začal s bráchou hrát Borderlands 3, mi tolik nevadilo, protože šlo přepnout na DirectX 11. Ale ty prohlížeče tam je to bez akcelerace dost znát (ve fullscreenu není video plynulé a samozřejmě není VSync).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

I kdyby v některých hrách Wine kus výkonu ubral, důležitý je výsledek, protože Linux zas část výkonu přidá. Efekty se tam už vykreslují všechny - už není doba, kdy na Windows bylo DX 10/11 a na Linuxu jen OpenGL odpovídající DX9, na které by to musel převádět. Myslím, že porovnáváš čistý Wine a ne Proton, což je Wine + gaming patche + profily na konkrétní hry nebo typy her.

Jinak podle mě ta diverzifikace je úspěšná. Každým rokem se zvýší % her, které v Linuxu jedou dobře, každým rokem je tak menší důvod používat Windows. Diverzifikovat by šlo i s Windows jako default na Steam Deck (jako je bez problému na PC) .MS by dal určitě dobrou cenu jako reklamu, stačila by ta pro většinu ostatních Windows tabletů, resp. 2-v-1. Nakonec Steam Deck tu bude asi dlouho, protože narozdíl od konkurence nemusíš kupovat žádné hry - máš svoji knihovnu Steam z PC (existují sice Windows-based herní tablety, ale ty maj tragický výkon Intel iGPU a taky maj zaplněný disk od Windows, případně bys musel koupit drahou verzi s velikým úložištěm).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

XY & Ladis... Jopp, každá mezivrstva má režii. Může být větší, menší a nebo téměř nulová. Ale vždy tam je. U starších her vzniká bonus z několika důvodů. Prvním bývá známý problém, kdy se počítalo se 1, 2 nebo 4 jádry. Díky tomu tě pak nebrzdí omezený počet CPU. Sice nerozloží zátěž stoprocentně na všechny jádra, ale v některých případech využije v součtu vyšší vytížení CPU.

U nových her je na to podle mých zkušeností poměrně snadné. U Vulkan titulů není o čem, a DX12 tituly, pokud nemají nějakou fičurínu, většinou jedou poměrně dobře.

Co byla vždycky alchimie, byl DX9. Ukládali jsme si flašky s každou hrou zvlášť apod.

Tak jako tak, mám v knihovně pouze 3 hry, které ženu přes proton a poměrně bez ztráty kytičky, ale krom starých her mám režii u DX11 her vždy.

Pokud si dobře pamatuju, tak Valve sáhlo po Linuxu z úplně jiného důvodu, než tu kucí píšete. MS si pohrával s myšlenkou, že se bude natvrdo instalovat s MS Store, bo jak se to tehdy jmenovalo. Valve neskočilo po Linuxu proto, že by jej zbožňovalo, ani proto, že by nám chtěli udělat radost. Ale čistě z pudu sebezáchovy. Navíc hned na začátku udělalo obrovskou chybu s výběrem distribuce. A trvalo jim velmi dlouho, než si to připustili. Nechápejte mne špatně, Debian je super. Ale ne na nový HW. Tam to sluší rolling distribuci, která poměrně záhy po vydání SW/ovladačů výrobcem, toto uživateli poskytne (včetně ostatních potřebných věcí). Proto sáhli po Archu, mj. Mojí optikou v tomto začíná Valve od znovu, přesto podle mě nemá moc šancí uspět vlastně s typickým x68_64 HW. A do jiné architektury se pouštět je hloupost. Jestli se Steam Deck chytne nebo ne, to se uvidí...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Od toho tam ta jádra jsou ;-) Jinak my samozřejmě víme, že to vzniklo kvůli Microsoft Store ve Windows 8 (naštěstí se ukázalo, jaká je to tragédie; původně se jmenoval Windows Store, ale pak jej rozšířili o Xbox). A původně byl SteamOS snad na Ubuntu, takže ovladače byly na úrovni. Jinak Valve už pracuje i na podpoře ARM - ani ne tak kvůli "nástupu" ARMu do PC/Windows, jako nutnosti kvůli novým Macům. Kdo ví, třeba pak bude i levná Lite verze Steam Deck s NVidia Tegra jako ve Switchi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Neumím posoudit MS Store (nemám Windows téměř dvě dekády), ale naštěstí to nebyli ochotni přijmout ani uživatelé Windows.

SteamOS byl postaven na Debianu stable. A ovladače tam právě moc OK nebyly. Problém byl v tom, že většina těhle herních strojů se staví na AMD a než se dostane nový ovladač (modul amdgpu) do kernelu v Debianu, potažmo do Ubuntu LTS, trvá to velmi, velmi dlouho. Nemluvě o všech ostatních komponentách. Samotné amdgpu zdaleka nestačí. Tímto peklem jsem si prošel s Radeonem a ani následná verze Ubuntu LTS nebyla úplně v pořádku (oproti Manjaru klidně 20-30% rozdíl). Nemluvě o AMD samotném, které má dodnes velkou rezervu co do SW výbavy (AMF, nějaký SW ke grafice a využití jejich fcí mimo terminál ...)

O ARM iniciativě jsem slyšel, ale má to spoustu ale. Prvním velkým ale je DirectX. Libovolná hra, používající DX bude muset být portovaná. A to se podle mě může dít do budoucna, ale zpětně do toho moc nikdo nepůjde, si myslím. Pokud si to dobře pamatuji, tak v MacOS bylo do loňska nebo předloňska? k dispozici pouze OpenGL 3. Nevím, jestli tam již nacpali Vulkan nebo ne, ale tak jako tak to bude běh na velmi dlouhou trať. V tomto směru bude muset zabrat nejvíc Apple, pokud o to bude stát. A samozřejmě herní studia, pokud budou chtít na jablko. Ale že by psali hru v DX a pak to portovali na Vulkan? :) Ne, tací by použili Vulkan rovnou, ale v DX mají k dispozici předpřipravený mechanismy a jsou na ně odkázaní. Těžko predikovat, kam se toto vyvine. Třeba bude DX pro MacOS :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ARM je jen o CPU, ne o knihovnách a API. Používají se řešení postavená na qemu-user - emuluje se jen kód aplikace, volání API a knihoven už jsou nativní (vně emulace). Stejně to funguje na Windows a na Macu. Jinak pokud chceš Vulkan na Apple, tak použij wrapper MoltenVK - Valve ho za tebe koupilo, abys ho měl zadarmo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechci, děkuji. Já jsem ortodoxní linuxák :). Oba ale víme, že jsem mluvil o oficiální podpoře.

Tak to máš větší znalosti než já. Kvůli jiné architektuře je potřeba aplikaci znovu sestavit, pokud se s tou architekturou počítá. Dál moje znalosti končí :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Oficiální podpora Vulkanu na Apple je problém, protože Vulkan v té době jednoduše ještě neexistoval. A už bylo blbý zahazovat vlastní low level API, když cca po roce vyšel i Vulkan. Naštěstí překlad mezi těmito low level API je mnohem jednodušší, takže není problém mít rychlé wrappery Metal/DX12/Vulkan.

Aplikaci nemusíš sestavit, stačí emulovat instrukce, které volá na CPU. A emuluje se jen kód aplikace, API a knihovny, které volá v systému, už jsou nativní (volání se přeloží na cílovou architekturu). Tohle není žádná novinka, tohle dělal už Windows NT4 na non-x86 architekturách a Windows obecně, když 16bit aplikace volá API 32bitového OS.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Některé věci jsem vůbec nevěděl. Děkuji za info. Nezbývá než počkat, jak to dopadne ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

SteamOS 3.0, kterým je vybaven SteamDeck má být k dispozici i uživatelům PC/ntb a je údajně postaven na ArchLinux. Takže je tu asi větší naděje na aktuálnost aplikací/knihoven/kernelu, než u konzervativního Debianu. Otázkou je použitý režim aktualizací versus kompatibilita/stabilita ze strany Valve. Určitě by nebyla na škodu možnost uživatelského návratu před poslední akualizaci(aktualizace) OS.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

https://diit.cz/clanek/recenze-tuxedo-stellaris-15-gen3-linuxovy-hrac-s-...

Jopp, psal jsem to výše. Skoro si myslím, že by se mohli inspirovat v Manjaru, kde začali zpožďovat a více testovat aktualizace, než je pustí do světa (proto jsem k nim zběhl, jsem línej).

Valve to bude mít snažší, ošéfovat jednu sestavu je podstatně jednodušší, než běžný desktop. Navíc i kluci z Archu tomu jdou hodně naproti, co visím na větvi Archu, jsem se Steamem problém neměl. Této stránky věci se nebojím vůbec. Oni ani vývojáři Valve nejsou žádná ořezávátka. Nechme se překvapit, jak jim to s prodeji klapne. Já jim držim palce.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To není pravda, hry pod Wine běží hůř a využívají více systémových prostředků než ve Windows. Neviděl jsem benchmark, který by potvrzoval tvoji verzi. To samé s 3D scénou, nevykresluje se 100% stejně jako ve Windows. Třeba dneska ráno jsem četl toto - https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/sw4lx7/dying_light_2_has_..., když se podíváš na reakci pod ním, píše se v ní: "Maybe there are some graphics effects which are not yet supported in vkd3d, so it doesnt render Them, thus giving you Mord fps". To je běžná zkušenost z hraní pod Linuxem v tématu kde se řeší hraní pod Linuxem, příspěvek má 226 upvote. Kdyby to nebyla pravda tak ho tam zadupou do země.

Diverzifikace bude úspěšná, až se hraní na Linuxu přehoupne přes nějaký kritický procento a bude existovat plně použitelná alternativa. Každopádně MS tahá za trochu více pák než Valve a v Linuxu je stále hromada věcí jako za krále klacka. Taky tam dost zásadních věcí chybí, třeba nějaká obdoba Visual Studia (C++), dokud bude Windows hlavní vývojářská platfrormou pro všechny ostatní platformy, moc se toho nezmění. Steam Deck to asi někam posune, není to ale zařízení, které chce každý. Souboj je o desktop, ne o minoritní trh v podobě přenosných konzolí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aha, takže to nikdo neví - jen hádaj, že vyšší výkon je, že tam něco "musí" chybět (neříkám, že to nemůže být pravda - dnes jsme začali hrát Diablo 2: Resurrection a Middle/High/Ultra vypadaj stejně, jen Low je bez foliage). Jinak Visual Studio (Code) běží i na Macu a Linuxu a i na ARM - a spousta lidí jej považuje za lepší než "velké" VS.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To považovat mohou, jenže VS Code není plná náhrada VS, je to lepší Notepad (Notepad++ také propojíš s kompilerem a tuším i s debuggerem). Na žádný velký vývoj to není. Kromě toho se jedná o klasický MS produkt, který je limitovaný i když je open source, všechny hlavní pluginy jsou Microsoftu, nechybí telemetrie a podobně. Pokud chceš verzi bez telemetrie (Codium), nejsou tam v defaultu MS pluginy. Pokud je přesto nainstaluješ už jsi nejspíše mimo legální zónu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Není tam snad jen plugin na debugování aplikace běžící ve WSL. Ale i na tom prý pracují, aby mohlo být opensource.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ve VSCoduim není žádný z MS pluginů. Kdybys chtěl třeba jednoduše rozchodit C++ (https://code.visualstudio.com/docs/cpp/config-linux), máš smůlu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechápu - není právě tvůj odkaz, jak rozchodit C++ ve VS Code?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

VS Code je verze od Microsoftu s telemetrií a kravinama, VSCodium je verze bez telemetrie spravovaná komunitou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A postup na webu MS, který jsi postoval, v Codium nefunguje?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nefunguje, protože tam nejsou v nabídce MS pluginy. Existuje možnost jak je zprovoznit, ale už jsi mimo licenční ujednání.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pamatuju, jak jsem instaloval pluginy z ChromeOS do ChromiumOS, takže to není o nemožnosti, ale jak říkáš legality. Akorát je vtipný, že jako alternativu tedy používáš velké VS a Windows, kde telemetrie nejde vypnout ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vtipný taky je, když lidé přecházejí na Linux, protože uzavřenej systém a sledování uživatele velký špatný a pak si tam prdnou třeba to VS Code :) Nebo nechtějí mít těžkotonážní systém, ale během chvíle už mají tři tuny bloatware, protože se pokouší zprovoznit nějakou primitivní věc, která jim v čistě nainstalovaným Linuxu chybí :) Zatímco ve Windows to je řešený knihovnou, která má půl mega a je tam už v základu. To jsou takový paradoxy :) K VS alternativa neexistuje, tudíž s tím nemůžeš nic dělat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pravda je, že velké VS bych řekl nadpoloviční většina lidí používá jen na úrovni VS Code ("Notepad++ napojený na externí kompilátor a debugger"). Tyhle vůbec nezajímají (často placené) pluginy, bez kterých někteří vývojáři nedokážou žít. Naopak, ve VS Code mají část jejich funkčnosti zadarmo v podobě rozšíření. Prostě vývojáři, pro které je programování hlavně práce, ale ne koníček - něco, co by nějak moc prožívali. Tak jako jim lze shora nařídit programovací jazyk, knihovny či způsob psaní kódu, tak stejně tak můžeš i IDE - a nemá s tím zásadní problém.

Pro zajímavost firma, kde dělám: C++ vývojáři přešli z velkého VS, kde museli MFC dialogy "kreslit" v textu, protože po několika letech se editor VS rozbil. Pak firma přešla na Qt (ne kvůli multiplatformnosti - program je stále Windows-only, ale protože se hledal nástupce MFC a naštěstí WPF prohrálo - to je dobře, protože to je dnes zcela mrtvé). Takže jako IDE mají Qt Creator, dialogy stále píšou v textu, ale v pohodlném jazyce QML. Mají napojený původní kompilátor z VS, protože ten šablony kompiluje mnohem rychleji (nevím, jestli platí i dnes). Pak jsou tam ti, co dělají web a backend - v C#. Pro ty je VS Code výhra, protože odpadá bordel s různými verzemi velkého VS, kdy každá je provázaná s konkrétní verzí .NET, a je taky bordel s licencemi, jak průběžně fluktuují tito méně placení vývojáři (komunitní edice je snad jen pro firmy do 6 lidí, edice Express dávno skončily, navíc byly funkčně omezené). Navíc tito lidé přirozeně tíhnou k Macu a Linuxu a vedle x86 chtějí zkusit i ARM. Nic z toho není pro VS Code a .NET Core / .NET >=5 problém.

Bloatware v Linuxu nebudu moc řešit. I těžkotonážní distribuce jako Ubuntu zabírá zlomek na disku a v RAM. Přitom tam je více software a ovladačů (nicméně Windows je celkem spolehlivě dostáhne v pozadí z internetu). Nevím, pokud bych nedokázal zrušit telemetrii v programovacím IDE (jsou i jiná - to je výhoda oddělení IDE od kompilátoru a debuggeru), asi bych nehodil flintu do žita a šel i do OS s nevypnutelnou telemetrií.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Eclipse, unity ????

Jawohl, wine ani s tim novym #d mozan podporuje vse, presneji mozna jo, treba ja mam efekty vypnute, nebot jsou uplne na h*** ... ale nektere hry jej pozaduji mit zaple, mam 4K monitor, take zadne vyhlazovani, mam diplay malem jak na mobilu, takze body fakt na te 34" LCD nevidim ... a hry bezi rychleji nez pod windows ... jenze mi je uplne nekde, zda ma hra 200fps nebo 30fps co 60fps ... proste to na IPS neni poznat, ale obnovavcku mam 60Hz

Linux mel bezne v nastaveni pro OpenGL, ze nebude generovat vice FPS nez ma frekveci monitor, pouzivalio se hlavne na starych CRT .... takze me zajima zda hra jede a jede plynule, pokud ano, je vse OK, efekty ... nekdy zajem, treba u WOT absolutni nezajem, naopka mam zaplou starou frafiku, nebot ty efekty me brutalne otravuji od hrani a kdyz jsem to predelaval pro PortProton od rusaku, tak se to zaplo a malem se mi ztoho tocila hlava, uplne mimo hru, naprosty chaos, wtf co to tam jsou za mega rusive elementy ... jako jo vypadalo to hezky ... ale ale nedalo se s tim hrat, protoze jsem zvykly na to klasicke easy, kde vic resim strategii, nez blbosti ... treba ze trava nedav zadny maskovacio bonus, strili se pres ni, ale zabazi ve vyhledu, tank je v ni zaboreny a cast neni videt ... jednoduchy vzhled, zadna trava neni, vidim cele vozidlo ... jsou videt jen kere a trava, ktera skutecne pridava camobonus a jde se tam schovat .... zvlaste pro rychleho skauta je ten easy mod nutny, nebot tam je vse rychleji a vse co rusi je spatne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne, narážím na ty nesmysly, které jsi psal (např. 3 hry). Pokud zastáváš postoj, že jsou pro tebe Windows nejlepší herní platformou, pak ti na to odpovím, že je to v pořádku. Nikdy bych netvrdil, že je více her pro jiný OS. Jen brzdi s tím termínem "indie sracky", protože se jenom opět ukazuješ ve světle "vim o tom hovno, ale mlít stejně budu". Nikdo netvrdí, že jsi schopen rozchodit to, co na Windows a ani to po tobě nikdo nechce. Ale vnímáš ten rozdíl propastný rozdíl mezi tím, co píšeš a realitou? Krom toho, existují hráči, kteří si umějí poradit s většinou AAA her v Linuxu. Je to jen o preferencích a tohle nesmyslný napadání je na hlavu postavené.

Pokud jsi četl článek víš, že testováno bylo na Ubuntu 20.04.03, čili na LTS verzi distribuce. Chápu, že tvé znalosti takto daleko nesahají a proti tomu také nic nemám. Jen by bylo fajn, kdyby sis zjistil alespoň základní informace, než se začneš do někoho nebo něčeho navážet. I když mě by se líbil víc svět bez haterů.. Mimochodem, pokud se obětuješ a otevřeš odkaz na web NV, uvidíš, kdy vyšly ovladače pro Linux, že si byl i s v tomto případě neinformován.
Hezký den.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ono je těch her dnes co fungují na Linuxu spíše tisíce. https://www.protondb.com

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ale jakych. ALE JAKYCH! O to jde. Ty hry nikoho nezajimaj. Titulu co lidi zajimaj je zoufale malo. Kdyby tomu bylo naopak, vsichni hraci maji linux. I kdyz ta situace se hlemyzdim tempem "skoro" zlepsuje. To je pravda.
Jak rikam, indie sracky si zahraju na mobilu a 5 AAA titulu to na linuxu nezachrani.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Přitom opravdové sračky jsou současné AAA tituly, už řadu let :) Kdyby neexistovaly indie hry, už nic nového nehraju.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vydaných AAA titulů her pro Windows beží v Linuxu pod Steam/Protonem odhadem tak polovina až dvě třetiny. Neplalí tedy že si zahrajete tu konkrétní hru, ale výběr z různých žánrů AAA her je stále více než dostatečný.

Například z Crysis, Crysis Warhead, Crysis 2, Crysis 3 - Maximum, Crysis Remastered je (rank kompatibility 1xPlatinum, 2xGold, 2xSilver (takže cca 2/3), z FarCry kolekce je to 8x Gold + 1x Silver. Z kolekce Tomb Rider (2x Native, 2x Platinum, 4x Gold, 2x Silver) atd.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To by mě zajímalo, kde píšeš. Jenom tak pro srovnání Tvojí a Karášovy práce. :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Těch her je více, ve Steamu to funguje krásně a chystám na to separátní článek :)

Ad ovladače, typicky se v Linuxu objevují postupně a většinou jsou k dispozici údajně stable verze, ono je samozřejmě možné nainstalovat manuálně betaverzi, ale to nemusí být podporované.

Driver 510 pro Linux vyšel teď čtrnáctého února, takže jsem to opravdu během ledna testovat nemohl. Ve Windows je situace samozřejmě jiná a snažím se typicky používat nejnovější možný ovladač, ale kompletně notebook otestovat nějakou dobu trvá.

Ad články, máte nějaký k nahlédnutí?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Mně se na tom nejvíce líbí ta klávesnice. Od té doby, kdy zku*vili původní IBM Thinkpad klávesnice (poslední mohykán byl X220) není na notesech žádná pěkná. Všechno ty pitomé "chiclety", vskutku dementní móda. Škoda, že to nemá Trackpoint (klitoris)...

Až mi vychcípne můj oblíbený "poznámkový terminál" X220 (mám s librebootem bez Intel ME, pro bezpečnou dálkovou správu drahých instalací), nevím čím to nahradit. Skvěle se na tom píše a10f.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak se možná můžete těšit na takovou skládačku, kterou Vám Lenovo neprodá, ThinkPad X2100. Ale nevím přesně, kdy ho budeme mít.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo, vím o co jde, ten crowdfundingový "starý dobrý Thinkpad". Čekám na další kolo... Prý snad dokonce bude s 6-jádrem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dneska linux jede na 100% notebocich, nebot dnes uz nikdo nedela custom HW ... ze ASUS ;-)) a zjistili, ze se radeji drzi vyrobce a nic nevylepsuji, nebot to vzdy vylepsili tak, ze to nefungovalo spravne a cele to blblo ... a neb jak manager rozflakal notebook asus na cimpr campr a pak zasel do IBM, ze chce thinkpad a zda mu prenesou data z disku pokud to jde, pokud ne tak ze nevadi, ze to obnovi ze zalohy ... dneska uz je asus OK, vklaste i acer je OK, ja mel X1 carbon, ten mel kukrvitko, tak uz tyhle prachy za notebook nedam, kdyz nevydrzi vecne a za asi 1k euro jsme si koupil Huawey - ten 13" co ma neco jako 2K, ale neni sirokouhly, takze na praci uplne super stroj ... za 1/3 ceny

Dnes zvazuji ze bych sel do armu kvuli vydrzi, ted se ale vyrabi s 16GB RAM jen ms hracka (pry na tom linux jede) a pak Apple ... ale nevyhovuje mi ta parodi OS ala FreeBSD s nesmyslnou nadstavbou ... tak bud bych to nejak prezil, kdyz je tam teda CMD a jsou tam i linux apky a nebo bych to preinstaloval ;-)) ... jo a sranda, zrovan SW, co nenani na linuxu a na Macu bych jej mozna uzil nepodporuje ARM ... takze smolik ... ale ja nespecham treba nekdo neco postavi na tom novem snapdragonu, co bude mit i nejakou vybavu ...

Jo a notebook bez USB-C nechci, vzdyt USB-C je super, treba jede na powerbanku a nema to ani jako nabijecku, ale zapne se jako druha baterka, aspon xioami nabijecka s qulacom3 a huawei notebookem ano

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Měl jsi štěstí na kus. Bráchův kamarád si taky koupil notebook Huawei, i když jsme mu to rozmlouvali. 3x v servisu (vždy si nechali celý měsíc, a pak vrátili poškrábaný) a vráceny peníze.

Ano, za ty peníze nic s jen 16 GB dnes už nekupovat (když nejde rozšířit). Jinak Apple má rychlou emulaci x86, takže většina neaktualizovaných aplikací tam normálně běží. A oproti emulaci ve Windows nebo Linuxu i rychle (AoT optimalizace a HW emulace strong memory modelu x86 - není třeba prokládat instrukce paměťovými bariérami).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mi meli 2 kolega mel pro verzi, jak ten klasicky mate13 ... ale model, co se v CR neprodaval (emigroval jsme pryc z CR), s i7 a 512GB SSD ... a zadny problem, pouzivany denne k praci, takze ja 100% spokojenost.

Relne si nikdo desky nevyrabi ;-)) ony se kupuji, takze dneska je vlastne temer kazdy notebook stejny a vrbce resi jen co tam posklada a vyrobi si na to nejhaky futral, na tom taky zalezi, aby nenamahal desky, fungovaly dobre anteny ... ja chtel puvodne xiaomi, ale nelibil se mi display fullHD je pro me malo

Naopak jsem byl fakt nas*** na Lenovo za tu X1 carbon, nebot on nedosel, mi jej vyplo nejake k***tko ... takze casovana zivotnost, vyndal jsem SSD a letel do kose ... uz nikdy si jej nekoupim, jako vec odejit muze, ale aby tam davali planovanou zivostnot, fakt ne ... jeste ze jsem jej mel vystavni kus, takze za 1/2 ceny ... 3 mesice po zaruce odesel

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vydrz Linuxu na baterky je stejná jak u windows, dokaze byt i lepsi ... ale bez ladeni jen na dobrem HW ... na tom spatnem je treba dat pwtop a odladit power veci, nastavit coi se bude podtaktovavat, co vypinat a tak ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.