Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Retroµtest: GeForce GTX 680 na PCI Express 1.1 systému

Skyrim, motivační obrázek :-)
Krátce se dnes ještě vrátíme ke GeForce GTX 680. Zkrátka nám to nedalo a museli jsme zkusit, jak se tato hi-endová PCI Express 3.0 grafika chová na low-endovém zastaralém stroji s PCI Express 1.1 sběrnicí :-). Některá zjištění jsou hodně, hodně zajímavá…

Kapitoly článků

3.  Vytížení CPU a GPU a co nám na tom nesedí
GeForce GTX 680 v P35/E6500 PCIe1.1 sestavě, GPU-Z

Nejprve si ukažme GPU-Z monitorující grafickou kartu. Dle něj jela při hraní Skyrimu námi testovaná GeForce GTX 680 doslova naplno. Podobně jako při kompletním testu karty na Core i7-2600K@4,50GHz platformě jsme i zde zaznamenali souvislé udržování frekvence na 1,11GHz GPU. Utilita přitom hlásila vytížení GPU na 100 % (ukázka pochází z měření na Ultra detaily v 2560×1440). Logicky bychom tak mohli předpokládat, že CPU stíhalo kartu krmit na 100 %, protože ta jela naplno, nicméně jak už víme z grafu výkonu, nebylo tomu tak (38 vs 83 fps).

GeForce GTX 680 v P35/E6500 PCIe1.1 sestavě, Process Explorer + Skyrim

Zatížení procesoru generované Skyrimem bylo hluboko pod jeho možnostmi. V průměru jsme byli někde do zhruba 70% zatížení bez ohledu na lokalitu či zobrazení v 1st person/3rd person apod. A toto je právě to co nám úplně nesedí, byť si plně uvědomujeme velikost červené části grafu, která právě indikuje různé "přenosy a čekání" nesouvisející s vlastními výpočty probíhajícími na CPU. Každopádně:

  1. CPU jede jen na ~60 až 70%
  2. tudíž se dá předpokládat, že GPU nestíhá a CPU se tak může poflakovat
  3. GPU ale jede také na 100 % a současně na svém nejvyšším taktu = opravdu nestíhá
  4. ale pokud GPU nestíhá (neb jede na 100 %), jak je možné, že jsme dosahovali ani ne polovičních hodnot fps?

Podotýkáme, že v tuto chvíli nešlo o "hluchou zátěž", kdy oba čipy (CPU + GPU) jely naplno, ale čekaly na pomalou sběrnici kupříkladu kvůli dotažení textur do grafické paměti. Ano, pomalejší natahování textur a častější propady výkonu ve hře jdoucí na bedra nízkého výkonu CPU/PCIe sběrnice lze zaznamenat pouhým okem, ale to nesouvisí s naměřením 38 vs 83 fps při uvedených zatíženích CPU a GPU. Tyto hodnoty byly vykazovány i na statickém postávání v kompletně načtené lokaci ve Skyrimu. Možná je tato hra prostě jen ne moc dobře optimalizovaná pro více CPU jader, navíc námi použitá sestava byla co do některých parametrů (velikost RAM, dvě CPU jádra) prakticky na hranici minimální konfigurace uváděné Bethesdou.

Nebudeme si zde nalhávat, že tomu rozumíme, pokud někdo znáte vysvětlení důvodu, proč jsme dospěli k těmto měřením, tak si to rádi necháme vysvětlit v diskusi. Každopádně to nic nemění na naměřených číslech.

Poděkování

Za zapůjčení produktů pro účely testování děkujeme:
NVIDIA logo GeForce GTX 680, chlazení
GeForce GTX 680
JSComputers logo PC Power&Cooling Silencer 750W
PC Power & Cooling 750W
Softcom logo Dell UltraSharp U2711
Dell U2711
Hry
Cenega logo
  • TES V: Skyrim

 

Tagy: 
Kapitoly článků
3.  Vytížení CPU a GPU a co nám na tom nesedí

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Retroµtest: GeForce GTX 680 na PCI Express 1.1 systému

Úterý, 17 Duben 2012 - 21:45 | chdpctkkt | je to viac, takych 6... ano, ten procak sam o...
Úterý, 17 Duben 2012 - 11:51 | henry700 | Ehm - cetl jste vubec muj komentar? A pokud ano,...
Úterý, 17 Duben 2012 - 11:02 | chdpctkkt | este doplnim: Q6600 bezpretaktovania, GTX460...
Úterý, 17 Duben 2012 - 08:52 | Nalim | Souhlas, ja pred 4 roky (nebo uz je to vic ......
Úterý, 17 Duben 2012 - 08:44 | Nalim | No ja mam Q6600@3GHz a nedavno jsem kupoval novou...
Úterý, 17 Duben 2012 - 07:05 | Lukáš Konfršt | PS: nekteri zijete uplne v mracich. Proste pokud...
Úterý, 17 Duben 2012 - 07:04 | Lukáš Konfršt | Proc by mela byt zhovadilost poukazovat na 2...
Pondělí, 16 Duben 2012 - 22:32 | henry700 | Spravne - treba ja bych nikdy nenapsal, ze...
Pondělí, 16 Duben 2012 - 21:04 | vesos | No z diskuze je jasné, ži nikdo neví proč, ale...
Pondělí, 16 Duben 2012 - 20:29 | chdpctkkt | resp. relevantná informácia by pre mňa bola, čo...

Zobrazit diskusi