S3 Chrome S20 v testu a zbývající detaily
Nejprve tu máme takové malé souhrnné srovnání parametrů všech karet této série. Sami si v nich můžete potvrdit flexibilnost použití pamětí na kartách, kde všechny tři modely mohou využívat všechny tři generace DDR pamětí. Preference jsou však jasné, byla by asi také hloupost nasadit na S23 paměti GDDR3, stejně jako degradovat výkon nejvyššího modelu S27 nějakými nízko taktovanými DDR1 paměťmi.
Dále si můžete všimnout, že S23 používá narozdíl od obou vyšších sourozenců pouzdro s pouze 27×27 nožičkami, koneckonců i šířka paměťové sběrnice těchto karet může být poloviční až čtvrtinová oproti S25 a S26. U S23 beztak patrně bude přicházet na scénu technologie AcceleRAM, fungující obdobně, jako HyperMemory od ATI či TurboCache od nVidie.
AcceleRAM si umí do operační paměti při použití dvoukanálových pamětí sáhnout 128bitově a u DDR2-667 pamětí to dle S3 dává propustnost 10,672 GB/s (ale vše beztak ještě musí projít přes PCI Express sběrnici), „onboard“ 64bitová paměť pak nabízí rychlost poloviční, v případě 32bitové to může být až čtvrtinová.
Nyní již blíže nahlédněme na model nejvyšší, S27. Většina toho již padla v předchozích článcích, takže teď již jen ty zmiňované střípky. Na fotografii můžete vidět použité paměti Samsung GDDR3 s označením K4J55323QG-BC14. Pokud nahlédneme na stránky Samsungu, zjistíme, že se jedná o 256Mbitové čipy (organizace 8M×32, refresh 4K/32 ns), používající 136pinové BGA pouzdro. Varianta spotřeby je „Normal“ (tedy nikoliv „Low“, kterou Samsung také vyrábí). A to nejdůležitější: jedná se o 1,429ns paměti s pracovní frekvencí 700 MHz, tedy 1 400 MHz efektivně, s napájecím napětím 1,8 V. Ve stejné rodině GDDR3 pamětí ještě existuje 1,25ns varianta s efektivní frekvencí 1 600 MHz se stejným napájecím napětím, takže zde pro chronické přetaktovávače určitě existuje slušný potenciál.
Čipy umějí za běhu podle zátěže zapínat/vypínat příslušný počet PCI Express linek, takže ve chvíli, kdy třeba jen tiše brouzdáte internetem, pojede vaše grafická karta S3 jen na čtyři nebo dokonce jen jednu PCI Expres linku a ve chvíli, kdy pustíte nějakou tu hru, nahodí i těch zbývajících patnáct (nebo dvanáct). Důvod je prostý: úspora energie ve chvílích, kdy nepotřebujete plný výkon karty. Čipy také zvládají změnu napájecího napětí za běhu v rozsahu 1,0 až 1,3 V.
Chromotion 3.0 technologie pak umí následující vychytávky:
Na prvním obrázku máte ukázku klasických „hračiček“ v ovladačích, v tomto případě pod názvem ArtisticLicense Effects. Patrně nic, co byste nechali permanentně zapnuté ;-). Karty také zvládají hardwarový deblocking videa (jako koneckonců přímí konkurenti ATI i nVidia), i když doprovodné obrázky jsou poněkud zavádějící.
Také si mají poradit v případě přehrávání videa s pomalými LCD pomocí funkce „LCD Overdrive“ a s nelineárním přeškálováním 4:3 obrazu na 16:9 výstup (poměrně zajímavá vychytávka, která však možná až nehezky zamává s reálnými proporcemi obrazu).
Testy
Server HKEPC se rozhodl proklepnout S3 Chrome S27 ve srovnání s ATI Radeon X1300 Pro a GeForce 6600 v poslední reinkarnaci s DDR2 paměťmi. Stalo se tak na testovací sestavě s procesorem Athlon 64 4000+ v desce Gigabyte nForce 4 SLI, 2×512MB DDR400 za použití ovladačů Catalyst 8.18, ForceWare 81.87 (beta) a „S3 Graphics S27 Beta Driver“.
|
Sami vidíte, že nejvíce bodů karta získala pouze v 3D Marku 05, ve hrách pak více či méně zaostávala za svými soupeři. V minulém testu přímo od S3 to vycházelo trochu jinak, ale u S3 zapoměli uvést, jaký že to použili přesně model GeForce 6600 pro porovnání, takže těžko říci, v čem tkví zádrhel. Nutno však zdůraznit, že ovladače pro Chrome S27 jistě nebudou zdaleka tak vychytané, jako v případě ATI a nVidie.