Šéf nVidie o grafikách, procesorech a problémech
Můžete nám něco říci k nedávným problémům s čipy nVidia v noteboocích?
Problém vznikl z několika příčin včetně přehřívání a návrhu samotného čipu. Všechny příčiny nyní vyšetřujeme. Je důležité zmínit, že problém postihl pouze několik málo specifických modelů notebooků. nVidia se nikdy nesnažila vyhnout odpovědnosti, problém jsme začali okamžitě řešit se svědomitým přístupem. Hlavní, co musíme udělat, je zjistit, kde problém vznikl a zabránit, aby se to stalo znovu. nVidia je zodpovědnou společností a my jsme ochotni vydat 200 dolarů na řešení problému každého čipu, který má hodnotu 20 dolarů. Momentálně jednáme s partnery ohledně stahování produktů a doufáme, že nabídneme zákazníkům přijatelné řešení.
Intel i AMD používají své platformové strategie k vytvoření tlaku na byznys s čipsety nVidia. Je pravda, jak se říká, že zvažujete opuštění trhu s čipsety?
nVidia vkládala do tohoto trhu spoustu prostředků a výsledkem bylo velké zastoupení na trhu s čipsety AMD, určitý pokrok jsme udělali i na platformě Intel a budeme v tom nadále pokračovat. Kromě čipsetů hodláme přidat další inovace i do GPU a budeme mezi zákazníky propagovat, že GPU nVidie jsou nejlepší volbou.
Má nVidia v plánu mít vlastní továrnu?
Kdybyste se zeptali v Intelu, řekli by vám, že mít vlastní továrnu je nejlepší řešení, neboť to snižuje výrobní náklady a vylepšování výroby máte pod kontrolou. Naopak kdybyste se zeptali v AMD, nejspíše vám řeknou, že by nechtěli mít žádnou továrnu. nVidia nikdy žádnou neměla a přesto je silná. Zákazníkům je jedno, jestli má firma vlastní továrnu, nebo svěřuje výrobu někomu jinému. Chtějí si pouze koupit produkt se značkou nVidia. Máme dobré vztahy jak s TSMC, tak UMC a na této spolupráci se v několika dalších letech nebude nic měnit.
Jak Intel, tak AMD plánují integrovat nejen funkce severních můstků, ale i grafik přímo do procesoru. Jak se tato strategie dotkne nVidie? Jak to bude nVidia řešit v době, kdy CPU a GPU budou jedno, očekáváte nějaký vliv na vaše zastoupení na trhu?
Opravdu mě nezajímá, jestli dají GPU do svých čipsetů nebo procesorů. GPU nVidie mají i tak výhody v návrhu a výkonu, takže i poté, co Intel a AMD uvedou kombinované produkty s CPU i GPU v jednom, výrobci budou stále chtít nVidia čipsety s integrovanou grafikou i samotné GPU, aby vyhověly požadavkům trhu. nVidia si svou silou zajistí, aby poptávka po našich GPU byla na trhu stále velká. … Máme výhodu v technologii CUDA umožňující provádění paralelních výpočtů o 10 až 100 % rychleji než CPU, máme technologii PhysX, díky níž vypadají hry ještě realističtěji. Proto budou naše produkty na trhu stále hodně žádané. Chápu, že nVidia nemá tu výhodu, že postrádá vlastní platformu, to ovšem znamená, že to musíme přebít technologickými možnostmi a výkonem našich GPU. Proto jsme tolik investovali do PhysX a do vývoje CUDA.
Bude mít Intel Larrabee nějaký vliv na nVidii?
Intel hovoří o vývoji vlastního GPU, protože má obavy, že důležitost GPU předčí důležitost CPU. Nicméně protože ještě neuvedl na trh žádné řešení, těžko to můžu nějak komentovat. Přesto bych chtěl něco říci k Intelově záměru použít v GPU architekturu x86. High-endová grafika není něco, co můžete jen tak zničehonic přinést na trh. Intel doufá, že tím kompletně změní dění kolem GPU, čehož ale bude hodně těžké dosáhnout.
Takže výrobci procesorů začnou nyní integrovat další a další funkce do CPU, jako je paměťový řadič nebo GPU. Máme se těšit na to, že také ke GPU budou přidávány nové technologie nebo specializovaná jádra?
GPU bylo vytvořeno pro grafické výpočty, ne proto, aby soutěžilo nebo nahradilo CPU. Tyto dvě jednotky by měly nadále koexistovat. Naše technologie CUDA není určena jako náhrada CPU. GPU nepotřebují integrovat další druhy jader. Nicméně co se týče nových technologií plánovaných pro GPU, tak ty jsou nyní přísně tajné a zákazníci se o nich dozvědí, až přijde čas.
Strategie AMD v oblasti GPU je nyní přijít nejprve s mainstreamovým produktem a pak s high-endovým sestaveným ze dvou GPU. Jaký je na to váš názor?
V zásadě s tím nesouhlasím, neboť single-GPU řešení je rozhodně podstatně efektivnější než dual-GPU řešení. Jestliže jednočipová grafika udělá 100 % výkonu a dvoučipová zhruba 130 až 180 %, pak má taková grafika značně vyšší výrobní náklady. Pokud jde o čas uspořený při vývoji, myslím, že to je otázka možností vývojového týmu. A protože je náš tým silnější než konkurenční, věřím, že jsme schopni přinést na trh naše řešení zavčasu a přitom v efektivní podobě.
Objevují se zvěstí, že nVidia směřuje k tvorbě x86-kompatibilních CPU. Co je na tom pravdy?
Nic, aktuálně nemáme žádný takový plán. Máme svých starostí dost a nemáme čas vměšovat se do pole působnosti našich konkurentů. Je důležité mít na paměti, že na poli x86 je lídrem Intel a pro nás bude tedy nejlepší soustředit se na to, co děláme nejlépe. Vstup na pole x86 procesorů by bylo plýtvání časem a prostředky.
Co myslíte, že je výhodou procesoru nVidia Tegra postaveného na ARM architektuře oproti Intelově x86 procesoru Atom pro MID?
Já to vidím tak, že výhoda těchto mobilních zařízení je, že poskytují funkčnost jako PC, ale jsou velmi snadno přenosné. Důvod, proč nVidia sáhla po ARM, je, že vyhovuje základním požadavkům na malou velikost a nízkou spotřebu energie. Návrh architektury x86 počítá se zařízeními podstatně většími a těžšími. Z tohoto důvodu se x86 nikdy nestane mainstreamem v této oblasti trhu.