Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Šest low-end grafických karet podruhé: zhodnocení kvality renderingu

Všechny karty, logo
Je tomu lehce přes týden, kdy jsme vám přinesli první část srovnávací recenze šesti grafických karet z dolního až nižšího středního segmentu trhu. Tehdy jsme si je představili a „prohnali“ je několika syntetickými a herními testy. Ale také jsme vám slíbili, že příště si ještě porovnáme to, jak kvalitně si obě nejvíce zastoupená GPU v testu (nVidia G72 alias GeForce 7300 LE resp. 7300 GS a ATI RV515 alias Radeon X1300 a X1300 Pro) poradí s renderováním vybraných testů při mnoha nastaveních režimů antialiasingu a anisotropního filtrování, stejně jako úrovní detailů ve vybrané hře. Dnes tedy dojde na spoustu screenshotů z posledního 3D Marku 06, ale také na rozsáhlé kvalitativní testy a podrobné výkonové srovnání za pomoci Half-Life 2. Sami z rozsahu testů za chvíli pochopíte, proč jsme dnes sáhli „jen“ po dvou reprezentantech z celého pole, MSI GeForce 7300 LE a Sapphire Radeon X1300, byť v jednu chvíli jsme si dovolili dočasně přibrat i výkonostní fenomén testu z minulého týdne, Sapphire Radeon X1300 Pro. Takže se pohodlně usaďte, začínáme.

Úvodem jedno drobné varování pro ty z vás, co sedíte u pomalého připojení nebo vám klepe na síťovku smrtka s vytetovaným „FUP“ na čele: tato druhá část recenze se zabývá srovnáním kvality renderingu a protože jsme se rozhodli dát vám možnost porovnat si výsledky sami, naleznete zde všechny příslušné screenshoty v co možná nejvyšší snesitelné kvalitě. Pro 3D Mark 06, jehož standardním testovacím rozlišením je 1280×1024, to znamená při kvalitě JPEG souborů cca 90 až 98 % velikost velkých souborů kolem 400 až 600 kB. Jakákoliv nižší kvalita by již do obrázků zanesla, byť nepatrnou, JPEG kompresi a vy byste tak nebyli schopni obrázky objektivně porovnat. Velikost náhledů, které se vám načítají spolu s textem, jsme však drželi v běžných hodnotách na našem serveru, typicky mezi 5 až 10 kB, takže se nebojte, traffic provětráte až ve chvíli, kdy na obrázek kliknete. Nicméně i tak by si někteří z vás mohli ťukat na čelo, proč znehodnocujeme vaši šanci na objektivní posouzení obrázků ztrátovou kompresí. Odpověď je jednoduchá, 3D Mark 06 standardně ukládá bmp a i případná konverze do bezeztrátového png vede k souborům s velikostí v řádech jednotek MB. A, ruku na srdce, prohnat připojením nějakých 150 MB jen kvůli takřka stejně vypadajícím screenshotům, to asi nechcete. Ale teď již zpět k 3D Marku 06.

Malá poznámka se pak týká těch z vás, co sedíte u nějakého levnějšího LCD s 6bitovými barvami, nebo u starého CRT monitoru, jehož podání barev má k dokonalosti také daleko: některé porovnávané aspekty mohou na vašich monitorech vypadat témeř stejně, ne-li úplně shodně. Na našem redakčním 21palcovém EIZO Trinitronu však jsou popisované rozdíly opravdu pozorovatelné, takže prosím, neřešme v diskusi rozpory, pokud si nebudete svými závěry naprosto jisti, zejména s ohledem na vámi používaný monitor.

Nastavení testů

Nastavení testů pro 3D Mark 06 bylo stejné jako v minulém týdnu, pouze pro srovnání maximální kvality renderingu při 4/6×AA a 16×AF režimech v PS 2.0 (Return to Proxycon, Firefly Forest) a PS 3.0 (Canyon Flight, Deep Freeze) jsme sáhli po patřičných úpravách. 3D Mark podle očekávání odmítal otestovat PS 3.0 testy při zapnutých AA a AF režimech na maximum, v těchto testech se totiž používá i HDR renderování.

Ještě malá poznámka, kdybyste si čistě náhodou chtěli srovnat kvalitu renderingu s vaší stávající grafikou, pak vězte, že jsme z následujících testů použili pro porovnání tyto snímky (plus několik dalších detailů), to vše při nastavené frekvenci 1 fps:

  • Return to Proxycon: 7, 20, 49, 63, 74
  • Firefly Forest: 7, 13, 48
  • Canyon Flight: 12, 21, 68, 78
  • Deep Freeze: 21, 39, 45

Takto vypadá například nastavení pro Return to Proxycon:

Nastavení Image Quality testu v 3D Marku 06

3D Mark 06, Return to Proxycon

Standardní nastavení: 0×AA, 0×AF

7300LE Return to Proxycon 0xAA 0xAF X1300 Return to Proxycon 0xAA 0xAF

První screenshot pochází hned z úvodu prvního PS 2.0 testu 3D Marku 06. Prakticky až na naprosto nepatrné nuance se kvalita renderingu tváří podobně. Drobných rozdílů si ale všimnete. Hned na úvod si řekněme o záležitosti, která provází všechny čtyři hlavní benchmarky z 3D Marku 06. Obraz ATI je vždy o něco světlejší oproti nVidii. ATI zkrátka místa, kde je zdroj světla má jasnější a tím pádem má jasnější i veškeré části scény, kam světlo z daného zdroje dopadá. Stejně tak si však můžeme říci, že nVidia má obraz tmavší. Hned na prvním obrázku si můžete například všimnout jasnějšího displeje. Další světelné zdroje pak vytvářejí jemné rozdíly v renderingu, způsobující například jinak nasvětlenou a tudíž nepatrně jinak vypadající helmu vojáka druhého zleva. Takovýchto drobných rozdílů najdete ve scéně spoustu.

7300LE Return to Proxycon 0xAA 0xAF X1300 Return to Proxycon 0xAA 0xAF

I na dalším snímku pozorujeme zcela odlišné vyznění scény způsobené jiným pojetím osvětlení u obou karet. V důsledku toho vypadá zcela jinak nasvětlení například obou vozíků:

7300LE, detail vozíkůX1300, detail vozíků

Sami můžete vidět, jak značně mění rozdílné nasvětlení detailnost scény.

7300LE Return to Proxycon 0xAA 0xAF X1300 Return to Proxycon 0xAA 0xAF

Pokud na tomto hodně světlém snímku pomineme právě ono světlo, pak si můžete všimnout kvalitnější kresby na podlaze v dolní části:

7300LE, detail podlahy

X1300, detail podlahy

V některých částech je obraz ATI o něco ostřeji prokreslen (moc vidět to ale není).

7300LE Return to Proxycon 0xAA 0xAF X1300 Return to Proxycon 0xAA 0xAF

Na kresbě vojáka si můžete všimnout kvalitněji renderovaných stínů u ATI (jakoby byly antialiasované, přestože AA je na hodnotě 0×):

7300LE, stínyX1300, stíny

7300LE Return to Proxycon 0xAA 0xAF X1300 Return to Proxycon 0xAA 0xAF

Pomocí particle efektů tvořený kouř renderují obě karty shodně.

Vysoké nastavení: 4/6×AA, 16×AF

7300LE Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF X1300 Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF

7300LE Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF X1300 Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF

Při maximálních AA a AF režimech působí obrázky takřka stejně, drobné rozdíly jsou opět dány rozdílně renderovaným nasvětlením scény.

7300LE Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF X1300 Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF

Zde jsou odlétávající jiskry u ATI o něco odlišné, dáno je to jiným maximální antialiasing režimem.

7300LE Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF X1300 Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF

Na našem vojákovi si i při maximálních detailech můžete všimnout znatelně horšího antialiasingu stínů na brnění u nVidie. Navíc se u nVidie cosi pokazilo, v horní části obrazu je jasně vidět zcela špatně renderované textury. Opakování testu na tom nic nezměnilo, takže chyba tam jakási bude. Jistě ale odstranitelná v ovladačích, týká se jen maximálních AA a AF režimů, v základním nastavení tento problém nebyl. Navíc však u nVidie dojde v maximálním režimu k viditelnému ztmavení světla dopadajícího na kulomet, tento problém ATI nemá. nVidia by tak dle nás měla na tomto trochu zapracovat.

U ATI působí stíny již jen nepatrně více antialiasované, jakoby ATI většinu této práce odvedla již při 0×AA režimu.

7300LE Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF
X1300 Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF

V případě posledního testovaného snímku z Proxyconu se vše nese v intencích standardního nastavení: jediný pozorovatelný rozdíl je různé nasvětlení.

Podívejme se však ještě na další detaily, kterých jsme si všimli:

7300LE  Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF detail stěny X1300 Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF detail stěny

Zde se nám zdála znatelně ostřejší kresba na zdi v pozadí u karty GeForce 7300 LE.

7300LE  Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF detail nohy vojákaX1300 Return to Proxycon 4/6xAA 16xAF detail nohy vojáka

Kvalitnější u nVidie se nám zdá i prokreslení detailů na noze vojáka. Sice může jen vyvolávat dojem, že je jen jasněji nasvětlena, ale z celého spektra testů víme pravý opak: světlejší obraz produkuje ATI. Toho si koneckonců na dalších detailech tohoto snímku můžete sami všimnout.

7300LE, číslo 5 X1300, číslo 5

Při 4/6×AA a 16×AF režimech to v případě vzájemného srovnání osvětlení hodně odnesla číslice 5 na zdi....

7300LE, detail podlahy

X1300, detail podlahy

... a podlaha.

V Return to Proxycon testu si dle nás vedla o něco lépe ATI, zejména s ohledem na antialiasing stínů na brnění a prokreslení detailů podlahy (na to však jistě mělo vliv i jiné renderování světla ve scéně u obou táborů).

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Šest low-end grafických karet podruhé: zhodnocení kvality renderingu

Sobota, 10 Listopad 2007 - 11:44 | Anonym | Vyste taky dementi, no jasně že ATi ztrácí při...
Pátek, 22 Září 2006 - 14:46 | Anonym | Jaky de rozdil mezi Sapphire Radeon X1300 Pro a...
Pondělí, 3 Červenec 2006 - 23:24 | Anonym | "Boze, to je taky napad testovat nVidii...
Čtvrtek, 22 Červen 2006 - 10:41 | Anonym | Boze, to je taky napad testovat nVidii s...
Pátek, 16 Červen 2006 - 16:22 | Anonym | DavesMan: X800 ještě AF v plné kvalitě...
Pátek, 16 Červen 2006 - 16:20 | Anonym | no-X: ne, proto, že (aspoň v defaultním nastavení...
Pátek, 16 Červen 2006 - 11:27 | DavesMan | @pavel: hmm, já zkoušel u svý X800 GTO @ XL v CCC...
Úterý, 13 Červen 2006 - 21:50 | Anonym | Vysledek testu naprosto odpovida mym zkusenostem....
Úterý, 13 Červen 2006 - 19:54 | Anonym | Že má ATI kontrastnější obraz, to je dávno známá...
Úterý, 13 Červen 2006 - 16:14 | Anonym | Pavel. ad tvůj první post - Recenze je podle tebe...

Zobrazit diskusi