Zajímavý přehled, docela mi ale chybí širší pohled na možnosti podstoupení zadání a zpětné vazby. V případě Teams tedy OneDrive a Forms. Samotná videokonferenční funkcionalita je u většiny "komerčních" produktů srovnatelná.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Zajímavý přehled, docela mi
Lotrandor https://diit.cz/profil/petr-kulda
23. 4. 2021 - 12:17https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseZajímavý přehled, docela mi ale chybí širší pohled na možnosti podstoupení zadání a zpětné vazby. V případě Teams tedy OneDrive a Forms. Samotná videokonferenční funkcionalita je u většiny "komerčních" produktů srovnatelná.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337028
+
"Některé z funkcí těchto dvou systémů se dají využít pro sdílení dokumentů nebo zadávání a odevzdávání domácích úkolů. Pro tyto základní funkce se dá ale stejně dobře využít i obyčejný email."
Zde bych si dovolil nesouhlasit - e-mail je osobní záležitostí a určitě bych do něj jako teenager nedával rodičům implicitní přístup. Bakaláři mají narozdíl od e-mailu (v obecné rovině) možnost vytvoření separé účtů pro děti i rodiče.
"Nic proti Discordu, ale oproti MS Teams toho rozhodně víc nenabízí. Sice umí sdílet obrazovku..."
Teams samozřejmě umí sdílet obrazovku. Tedy alespoň aplikace - jak je na tom web aplikace, to nevím.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
"Některé z funkcí těchto dvou
rathanuviel https://diit.cz/profil/rathanuviel
23. 4. 2021 - 12:28https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse"Některé z funkcí těchto dvou systémů se dají využít pro sdílení dokumentů nebo zadávání a odevzdávání domácích úkolů. Pro tyto základní funkce se dá ale stejně dobře využít i obyčejný email."
Zde bych si dovolil nesouhlasit - e-mail je osobní záležitostí a určitě bych do něj jako teenager nedával rodičům implicitní přístup. Bakaláři mají narozdíl od e-mailu (v obecné rovině) možnost vytvoření separé účtů pro děti i rodiče.
"Nic proti Discordu, ale oproti MS Teams toho rozhodně víc nenabízí. Sice umí sdílet obrazovku..."
Teams samozřejmě umí sdílet obrazovku. Tedy alespoň aplikace - jak je na tom web aplikace, to nevím.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337030
+
Teams umí sdílet obrazovky (každou, nebo všechny), okna aplikací, virtuální okna (např. PowerPoint), WhiteBoard na kterém umožňuje spolupráci. Umí předat a převzít řízení sdíleného.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Teams umí sdílet obrazovky
Lotrandor https://diit.cz/profil/petr-kulda
23. 4. 2021 - 12:30https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTeams umí sdílet obrazovky (každou, nebo všechny), okna aplikací, virtuální okna (např. PowerPoint), WhiteBoard na kterém umožňuje spolupráci. Umí předat a převzít řízení sdíleného.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337032
+
To vím, akorát jsem netušil, jestli to lze i ve WEBové verzi Teams.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To vím, akorát jsem netušil,
rathanuviel https://diit.cz/profil/rathanuviel
23. 4. 2021 - 20:44https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTo vím, akorát jsem netušil, jestli to lze i ve WEBové verzi Teams.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337120
+
web aplikacia nevedela, ale uz asi 2 mesiace vie. Ani neviem ci v sucasnosti je funkcionalitne rozdiel medzi web a app veziami.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
web aplikacia nevedela, ale
skaven https://diit.cz/profil/skaven321
23. 4. 2021 - 12:32https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseweb aplikacia nevedela, ale uz asi 2 mesiace vie. Ani neviem ci v sucasnosti je funkcionalitne rozdiel medzi web a app veziami.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337033
+
To je možné, mluvil jsem o klientovi Teams.
Webová verze je alternativa pro účastníky bez licence. V případě škol se nepoužívá, tam mají všichni Teams licenci zdarma.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To je možné, mluvil jsem o
Lotrandor https://diit.cz/profil/petr-kulda
23. 4. 2021 - 13:29https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTo je možné, mluvil jsem o klientovi Teams.
Webová verze je alternativa pro účastníky bez licence. V případě škol se nepoužívá, tam mají všichni Teams licenci zdarma.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337047
+
Email je skolni zalezitost, deti dostavaji skolni email a vse se toci kolem nej a zakonny zastupce - rodic k nemu ma samozrejme pristup, je to koneckoncu ten kdo za to cele zodpovida
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Email je skolni zalezitost,
JirkaK https://diit.cz/profil/jiri-kocman
23. 4. 2021 - 18:35https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseEmail je skolni zalezitost, deti dostavaji skolni email a vse se toci kolem nej a zakonny zastupce - rodic k nemu ma samozrejme pristup, je to koneckoncu ten kdo za to cele zodpovidahttps://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337110
+
1. Mám doma 2 příklady - jeden na základce, druhý na střední škole.
Ani jeden školní e-mail nemají.
2. Z e-mailové schránky se dá jednoduše mazat, takže pro zadávání úkolů a další aktivity je tento prostředek zcela nevhodný. Znám ve svém okolí několik dětí, které by využily možnosti, e-maily se zadáním úkolů smazaly a pak by tvrdily, že žádné nedostaly.
Takže bavíme-li se o prostředcích, za které mají odpovědnost rodiče, pak e-mail je z tohoto pohledu absolutně nevhodný.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Já mám doma 2 příklady -
rathanuviel https://diit.cz/profil/rathanuviel
23. 4. 2021 - 20:42https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse1. Mám doma 2 příklady - jeden na základce, druhý na střední škole.
Ani jeden školní e-mail nemají.
2. Z e-mailové schránky se dá jednoduše mazat, takže pro zadávání úkolů a další aktivity je tento prostředek zcela nevhodný. Znám ve svém okolí několik dětí, které by využily možnosti, e-maily se zadáním úkolů smazaly a pak by tvrdily, že žádné nedostaly.
Takže bavíme-li se o prostředcích, za které mají odpovědnost rodiče, pak e-mail je z tohoto pohledu absolutně nevhodný.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337119
+
My dostali školní mail a účet ještě než kluk nastoupil do školy. Mail je pro komunikaci, fakticky ho vůbec nepoužíváme, úkoly jsou zadávané přes ty google udělátka (řeší to s klukem žena, takže nemám v hlavě názvy), šlo mi jen o to že školní mail není něco soukromého, pokud škola nedává školní mail a požaduje mail jako součást výuky tak bych se proti tomu ohradil = mé dítě nemá email = veškerá komunikace jde skrze mě, klidně pro ten účel speciálně vytvořené schránky, ale nenapadlo mě že to tak není všude, tady se normálně půjčovaly i notebooky.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
My dostali školní mail a účet
JirkaK https://diit.cz/profil/jiri-kocman
23. 4. 2021 - 21:40https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseMy dostali školní mail a účet ještě než kluk nastoupil do školy. Mail je pro komunikaci, fakticky ho vůbec nepoužíváme, úkoly jsou zadávané přes ty google udělátka (řeší to s klukem žena, takže nemám v hlavě názvy), šlo mi jen o to že školní mail není něco soukromého, pokud škola nedává školní mail a požaduje mail jako součást výuky tak bych se proti tomu ohradil = mé dítě nemá email = veškerá komunikace jde skrze mě, klidně pro ten účel speciálně vytvořené schránky, ale nenapadlo mě že to tak není všude, tady se normálně půjčovaly i notebooky.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337130
+
Za sebe mám velmi špatnou zkušenost s teamsy.
Od loňského prosince se nemohu připojit ke schůzi, může souviset s tím, že používám linuxovou verzi (oficiální a podporovaná). Má někdo jiný obdobnou zkušenost?
Z tohoto hlediska nejlépe funguje webex a google meet.
Další věc co stojí za zvážení je ochrana osobních údajů. Platforma vyžadující registraci u firmy nesouvisející se vzděláním je problematická. Nikdo, ani škola by neměla požadovat, aby byli studenti omezení na jednu platformu.
+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
Za sebe mám velmi špatnou
pavell https://diit.cz/profil/pavell
23. 4. 2021 - 12:29https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseZa sebe mám velmi špatnou zkušenost s teamsy.
Od loňského prosince se nemohu připojit ke schůzi, může souviset s tím, že používám linuxovou verzi (oficiální a podporovaná). Má někdo jiný obdobnou zkušenost?
Z tohoto hlediska nejlépe funguje webex a google meet.
Další věc co stojí za zvážení je ochrana osobních údajů. Platforma vyžadující registraci u firmy nesouvisející se vzděláním je problematická. Nikdo, ani škola by neměla požadovat, aby byli studenti omezení na jednu platformu.
https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337031
+
Nabízí se otázka, jak to udělat, když každý student použije jinou platformu. Registraci si musí udělat. V Bakalářích, EduPage, Škole On-line?
Zkoušel jste prohlížeč? Teamsy fungují dobře v Chrome i Edge.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nabízí se otázka, jak to
Lotrandor https://diit.cz/profil/petr-kulda
23. 4. 2021 - 12:32https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseNabízí se otázka, jak to udělat, když každý student použije jinou platformu. Registraci si musí udělat. V Bakalářích, EduPage, Škole On-line?
Zkoušel jste prohlížeč? Teamsy fungují dobře v Chrome i Edge. https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337034
+
Ano, s Teams v1.3 na Linuxu byly problémy, ale od v1.4 (vyšla tuším někdy v únoru/březnu 2021), to začalo fungovat dost dobře. Verze 1.4 (aktuálně dnes z ofiko repozitářů v1.4.00.7556) dohnala ve většině funkcí verzi z Windows a normálně to používám stejně jako verzi na Windows. Nainstalováno mám na cca 10 let starém Core2 Duo E8400 s 4GB RAM a SSD. Jako OS mám Linux Lite 5.0, takže vlastně Ubuntu 20.04.2 a rozhodně na takovém stroji fungujou Teams lépe a svižněji než kdyby tam byl jako OS Windows 10. Jinak problémy s připojením do Teams jsem zažil i na Windows. Desktop aplikace se nepřipojí, ale webová na stejném stroji ano. Patrně to ale nesouvisí přímo s Teams, něco se změnilo v nastavení sítě toho stroje a od té doby se Teams nepřipojí, ale vše ostatní s netem dál komunikuje.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Ano, s Teams v1.3 na Linuxu
itau https://diit.cz/profil/jsbrswh2me
23. 4. 2021 - 13:04https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseAno, s Teams v1.3 na Linuxu byly problémy, ale od v1.4 (vyšla tuším někdy v únoru/březnu 2021), to začalo fungovat dost dobře. Verze 1.4 (aktuálně dnes z ofiko repozitářů v1.4.00.7556) dohnala ve většině funkcí verzi z Windows a normálně to používám stejně jako verzi na Windows. Nainstalováno mám na cca 10 let starém Core2 Duo E8400 s 4GB RAM a SSD. Jako OS mám Linux Lite 5.0, takže vlastně Ubuntu 20.04.2 a rozhodně na takovém stroji fungujou Teams lépe a svižněji než kdyby tam byl jako OS Windows 10. Jinak problémy s připojením do Teams jsem zažil i na Windows. Desktop aplikace se nepřipojí, ale webová na stejném stroji ano. Patrně to ale nesouvisí přímo s Teams, něco se změnilo v nastavení sítě toho stroje a od té doby se Teams nepřipojí, ale vše ostatní s netem dál komunikuje.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337041
+
Na Windows 10 a 8 GB RAM ji většinu sežere samotný OS a Teams (plus kousek sdílená grafika). 2 roky starý značkový notebook Dell Latitude se postupně začal softwarově sr*t. Nakonec jsem to vyřešil hrubou silou, rozšířil RAM na 16 GB a všechny problémy naráz zmizely. (Měl jsem problém s jedním šroubkem na deklu, takže v záloze - při zachování 8 GB RAM - bylo tam dát Linux - mám ozkoušené, že mi tam moje konzolové a webové projekty fungují i ve Visual Studio Code a .NET Core, jedna GUI utilita zas v Mono.)
PS: Problémy s připojením jsou normální i na Windows verzi. Občas je potřeba se odhlásit a přihlásit, občas napsat IT, aby na serveru pro tvůj účet něco vyresetovali.
PPS: Zajímavost, Dell si všiml, jak se jeho notebooky začaly sr*t, takže tam automaticky protlačil update utilitu, která ale selhala. Nicméně to znamená, že o problému ví a řeší to (já na to už nečekám, RAM to zatím vyřešila).
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Na Windows 10 a 8 GB RAM ji
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
23. 4. 2021 - 23:15https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseNa Windows 10 a 8 GB RAM ji většinu sežere samotný OS a Teams (plus kousek sdílená grafika). 2 roky starý značkový notebook Dell Latitude se postupně začal softwarově sr*t. Nakonec jsem to vyřešil hrubou silou, rozšířil RAM na 16 GB a všechny problémy naráz zmizely. (Měl jsem problém s jedním šroubkem na deklu, takže v záloze - při zachování 8 GB RAM - bylo tam dát Linux - mám ozkoušené, že mi tam moje konzolové a webové projekty fungují i ve Visual Studio Code a .NET Core, jedna GUI utilita zas v Mono.)
PS: Problémy s připojením jsou normální i na Windows verzi. Občas je potřeba se odhlásit a přihlásit, občas napsat IT, aby na serveru pro tvůj účet něco vyresetovali.
PPS: Zajímavost, Dell si všiml, jak se jeho notebooky začaly sr*t, takže tam automaticky protlačil update utilitu, která ale selhala. Nicméně to znamená, že o problému ví a řeší to (já na to už nečekám, RAM to zatím vyřešila).https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337144
+
A jak si mám vysvětlit, že na mém Surface X, ve kterém je pouhý ARM a pouhých 8 GB a ve kterém se i běh OS emuluje, MS Teams běží normálně, souběžně je přitom spuštěný Whiteboard, Edge, Powerpoint, mezi kterými přepínám a sdílím obrazovky?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
A jak si mám vysvětlit, že na
Petr Machálek https://diit.cz/profil/maphish
24. 4. 2021 - 12:35https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseA jak si mám vysvětlit, že na mém Surface X, ve kterém je pouhý ARM a pouhých 8 GB a ve kterém se i běh OS emuluje, MS Teams běží normálně, souběžně je přitom spuštěný Whiteboard, Edge, Powerpoint, mezi kterými přepínám a sdílím obrazovky?https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337180
+
Windows 10 on ARM je ořezaný, např. tam chybí přidávání aplikací do kontextového menu Průzkumníka nebo Direct X verze nižší než 9.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Windows 10 on ARM je ořezaný,
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
24. 4. 2021 - 13:15https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseWindows 10 on ARM je ořezaný, např. tam chybí přidávání aplikací do kontextového menu Průzkumníka nebo Direct X verze nižší než 9.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337184
+
A na Surface 7 (i5, 8GB), které používají kolegové, je to taky ořezaný? :D
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
A na Surface 7 (i5, 8GB),
Petr Machálek https://diit.cz/profil/maphish
24. 4. 2021 - 14:29https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseA na Surface 7 (i5, 8GB), které používají kolegové, je to taky ořezaný? :Dhttps://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337187
+
A jak by jste si to představoval? Jako, že studenti určí, jaká platforma se bude používat? Škola by měla studentům zaručit přehled, ale také musí reflektovat současný stav. Stejně tak student by se měl přizpůsobit výuce (učebnice, pomůcky). Dnes existuje množství nástrojů pro virtualizaci, tudíž student může používat dané prostředí napříč platformami, studenti mohou využívat školní licence SW. To, že je vyžadována registrace je dnes prakticky samozřejmostí a ochrana osobních údajů je součástí licenčních podmínek a u dobrých škol i hodin informatiky. Registrace v rámci e-mailu a jména mi nepřipadá při správné práci s účty problematická.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
A jak by jste si to
CBob https://diit.cz/profil/c-bob
24. 4. 2021 - 08:20https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseA jak by jste si to představoval? Jako, že studenti určí, jaká platforma se bude používat? Škola by měla studentům zaručit přehled, ale také musí reflektovat současný stav. Stejně tak student by se měl přizpůsobit výuce (učebnice, pomůcky). Dnes existuje množství nástrojů pro virtualizaci, tudíž student může používat dané prostředí napříč platformami, studenti mohou využívat školní licence SW. To, že je vyžadována registrace je dnes prakticky samozřejmostí a ochrana osobních údajů je součástí licenčních podmínek a u dobrých škol i hodin informatiky. Registrace v rámci e-mailu a jména mi nepřipadá při správné práci s účty problematická. https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337169
+
Teams pro Linux je za trest. Ono nativní Temas pro Linux ani ve skutečnosti neexistují, jen zabalili webové Teams pomocí Electronu. Při videohovoru mi to vytíží dvě jádra CPU na 100%, vytvoří to desítky subprocesů, na Wayladnu to neumí sdílet obrazovku, neumí to fullscreen...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Teams pro Linux je za trest.
Marv-CZ https://diit.cz/profil/marv-cz
23. 4. 2021 - 13:31https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTeams pro Linux je za trest. Ono nativní Temas pro Linux ani ve skutečnosti neexistují, jen zabalili webové Teams pomocí Electronu. Při videohovoru mi to vytíží dvě jádra CPU na 100%, vytvoří to desítky subprocesů, na Wayladnu to neumí sdílet obrazovku, neumí to fullscreen... https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337048
+
Teams jsou v Electronu i na Windows, ne? Na MacOS též. S Waylandem nevím, nezkoušel jsem.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Teams jsou v Electronu i na
itau https://diit.cz/profil/jsbrswh2me
23. 4. 2021 - 13:38https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTeams jsou v Electronu i na Windows, ne? Na MacOS též. S Waylandem nevím, nezkoušel jsem.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337051
+
To je možné. Ono je to takový nešvar, který se nám tu rozmohl. Že vývojáři zabalí webovou aplikaci pomocí nějakého frameworku a vydávají to za nativní. Přitom to s OS není pořádně zaintegrováno a chová se to jako web.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
To je možné. Ono je to takový
Marv-CZ https://diit.cz/profil/marv-cz
23. 4. 2021 - 13:43https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTo je možné. Ono je to takový nešvar, který se nám tu rozmohl. Že vývojáři zabalí webovou aplikaci pomocí nějakého frameworku a vydávají to za nativní. Přitom to s OS není pořádně zaintegrováno a chová se to jako web.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337054
+
Tak tvořit nativní aplikaci na Linux snad ani nejde (obrovská roztříštěnost knihoven, včetně GUI frameworků a jejich major verzí). Vždycky bude nějakej linuxák fňukat, že to není (u něj) "nativní". A ktomu breakage binárních rozhranní (ABI) v userspace, jako bonus, pokud je aplikace navíc closed source. Electron (a s omezenými možnostmi PWA - Progressive Web Apps, např. česká https://www.photopea.com/) je svým způsobem pro Linux záchrana, aby tam fungovaly i lokální offline aplikace, a ne jen ty ve webovém prohlížeči nebo předpřipravené maintanery v repozitářích. V Electronu není jen Teams, ale i Skype, Visual Studio Code a třeba i Facebook Messenger (oficiální na Windows 10 a macOS, přirozeně i neoficiální pro starší Windows a Linux - ale tam je to logické, protože jde o hack).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tak tvořit nativní aplikaci
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
23. 4. 2021 - 23:24https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTak tvořit nativní aplikaci na Linux snad ani nejde (obrovská roztříštěnost knihoven, včetně GUI frameworků a jejich major verzí). Vždycky bude nějakej linuxák fňukat, že to není (u něj) "nativní". A ktomu breakage binárních rozhranní (ABI) v userspace, jako bonus, pokud je aplikace navíc closed source. Electron (a s omezenými možnostmi PWA - Progressive Web Apps, např. česká https://www.photopea.com/) je svým způsobem pro Linux záchrana, aby tam fungovaly i lokální offline aplikace, a ne jen ty ve webovém prohlížeči nebo předpřipravené maintanery v repozitářích. V Electronu není jen Teams, ale i Skype, Visual Studio Code a třeba i Facebook Messenger (oficiální na Windows 10 a macOS, přirozeně i neoficiální pro starší Windows a Linux - ale tam je to logické, protože jde o hack).https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337145
+
Tak ono dneska jsou často vidět aplikace, kde se všechno podstatné stejně děje na serveru a nativní aplikace akorát předává data od uživatele na server a pak zobrazí uživateli výstup ze serveru.
V takových případech dělat vyloženě nativní aplikaci nemá v podstatě žádnou výhodu.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tak ono dneska jsou často
IT Joker https://diit.cz/profil/it-joker
26. 4. 2021 - 17:39https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTak ono dneska jsou často vidět aplikace, kde se všechno podstatné stejně děje na serveru a nativní aplikace akorát předává data od uživatele na server a pak zobrazí uživateli výstup ze serveru.
V takových případech dělat vyloženě nativní aplikaci nemá v podstatě žádnou výhodu.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337400
+
Teams procesy mi žerou skoro 1GB z 16GB RAM a na past s Waylandem jsem přišel až po dlouhé době. Před přepnutím na XWayland mi Teamsy prostě spadly při pokusu sdílet obraz. Mohli do aplikace přidat upozornění, že požadují X11.
Jader mám dost, takže jsem vytížení ani neměřil.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Teams procesy mi žerou skoro
Jindřich https://diit.cz/profil/jindrich-rysavy
23. 4. 2021 - 13:50https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTeams procesy mi žerou skoro 1GB z 16GB RAM a na past s Waylandem jsem přišel až po dlouhé době. Před přepnutím na XWayland mi Teamsy prostě spadly při pokusu sdílet obraz. Mohli do aplikace přidat upozornění, že požadují X11.
Jader mám dost, takže jsem vytížení ani neměřil. https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337056
+
Změřil jsem to přesněji u sebe na Linux Lite 5.0 s X11 a Teams si vezmou v 10ti procesech cca 740MB jen spuštěné, při videohovoru to lehce stoupne na cca 760MB. Vytížení procesoru po spuštění stoupne o 1-3%, ovšem během videohovoru už o 50-60%. Takže když na stroji se 4GB jsou spuštěné jen Teams, tak to je jede dobře. Má-li ale vedle Teams rozumně běžet ještě něco dalšího, je nutnost aspoň 6GB, lépe 8GB RAM.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Změřil jsem to přesněji u
itau https://diit.cz/profil/jsbrswh2me
23. 4. 2021 - 17:59https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseZměřil jsem to přesněji u sebe na Linux Lite 5.0 s X11 a Teams si vezmou v 10ti procesech cca 740MB jen spuštěné, při videohovoru to lehce stoupne na cca 760MB. Vytížení procesoru po spuštění stoupne o 1-3%, ovšem během videohovoru už o 50-60%. Takže když na stroji se 4GB jsou spuštěné jen Teams, tak to je jede dobře. Má-li ale vedle Teams rozumně běžet ještě něco dalšího, je nutnost aspoň 6GB, lépe 8GB RAM.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337107
+
Kde jsou časy nenáročného prográmku Lync (než ho koupil MS). Je nějaká naděje, že tyhle zabalené webové app budou žrát míň prostředků? Nebo to bude ještě horší?
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Kde jsou časy nenáročného
Jon Snih https://diit.cz/profil/kornflejk
23. 4. 2021 - 19:55https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseKde jsou časy nenáročného prográmku Lync (než ho koupil MS). Je nějaká naděje, že tyhle zabalené webové app budou žrát míň prostředků? Nebo to bude ještě horší?https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337115
+
Tak on si za to trochu může Linux i sám. Přechází na Wayland, i když ten ještě není dokončený. Takže sotva se videoakcelerace v Linuxu začala stávat standardní součástí, tak to rozbil Wayland, ve kterém v těch aplikacích spousta akcelerací nefunguje a musí jet přes CPU. Samozřejmě časem se to vyřeší (např. Pipewire pro sdílení obrazovky, přidání podpory Waylandu do Electronu), ale Linuxu tak zůstane další flek v povědomí uživatelů, kteří se jej rozhodli zkusit v době home officu.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Tak on si za to trochu může
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
23. 4. 2021 - 23:30https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTak on si za to trochu může Linux i sám. Přechází na Wayland, i když ten ještě není dokončený. Takže sotva se videoakcelerace v Linuxu začala stávat standardní součástí, tak to rozbil Wayland, ve kterém v těch aplikacích spousta akcelerací nefunguje a musí jet přes CPU. Samozřejmě časem se to vyřeší (např. Pipewire pro sdílení obrazovky, přidání podpory Waylandu do Electronu), ale Linuxu tak zůstane další flek v povědomí uživatelů, kteří se jej rozhodli zkusit v době home officu.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337147
+
Když už jsme u té on-line komunikace v době Covidu, zarazila mě informace, které proběhla v médiích, o on-line komunikaci advokátů s klienty ve věznicích. Věznice se chlubily, že nasadily Skype. Jak můžou na hovory, které mají být naprosto důvěrné, nasadit službu firmy z cizího státu, která může pak může tyto hovory na základě nařízení státních organizací jiného státu odposlouchávat. Mě to přišlo jako špatný vtip, ale nikdo jiný se nad tím zjevně nepozastavuje.
+1
+6
-1
Je komentář přínosný?
Když už jsme u té on-line
Marv-CZ https://diit.cz/profil/marv-cz
23. 4. 2021 - 13:39https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseKdyž už jsme u té on-line komunikace v době Covidu, zarazila mě informace, které proběhla v médiích, o on-line komunikaci advokátů s klienty ve věznicích. Věznice se chlubily, že nasadily Skype. Jak můžou na hovory, které mají být naprosto důvěrné, nasadit službu firmy z cizího státu, která může pak může tyto hovory na základě nařízení státních organizací jiného státu odposlouchávat. Mě to přišlo jako špatný vtip, ale nikdo jiný se nad tím zjevně nepozastavuje.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337052
+
Používají Skype for Business a mají na to vlastní Skype for Business Servery přes které to jede (bylo to SfB client 2016 a SfB Server 2015, nevím jestli už přešli na novější verzi 2019). Nepoužívají to pouze advokáti, ale i Policie pro výslechy a teď v době Covidové i pro videonávštěvy. A prý mívají až 40 videohovorů denně (na každé věznici, samozřejmostí je rezervace termínu předem).
Jinak kdyby vás to zajímalo, ke konci loňského roku měly být vymýceny (konečně) všechny starší klientské verze Windows než 10 (edice Enterprise kvůli vypnutí telemetrie a diagnostiky). Sedmičky byly populární, takže s jejich nahrazováním nespěchali, dokud nepřišlo "nařízení shoda" :)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Používají Skype for Business
Swordfish https://diit.cz/profil/mecoun
26. 4. 2021 - 08:48https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskusePoužívají Skype for Business a mají na to vlastní Skype for Business Servery přes které to jede (bylo to SfB client 2016 a SfB Server 2015, nevím jestli už přešli na novější verzi 2019). Nepoužívají to pouze advokáti, ale i Policie pro výslechy a teď v době Covidové i pro videonávštěvy. A prý mívají až 40 videohovorů denně (na každé věznici, samozřejmostí je rezervace termínu předem).
Jinak kdyby vás to zajímalo, ke konci loňského roku měly být vymýceny (konečně) všechny starší klientské verze Windows než 10 (edice Enterprise kvůli vypnutí telemetrie a diagnostiky). Sedmičky byly populární, takže s jejich nahrazováním nespěchali, dokud nepřišlo "nařízení shoda" :)https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337318
+
Nevím jak je implementované konkrétně tohle, ale pokud tam dáte end-to-end šifrování, ideálně jako nějakou nadstavbu (tj. ta komunikační aplikace už na vstupu dostane šifrovaná data), můžete klidně důvěrné informace přenášet.
Ještě poznámka, existuje Skype a Skype for Business, což jsou fakticky dva úplně jiné programy, jen oba se slovem Skype v názvu (když MS odkoupil Skype, svou vlastní aplikaci jménem Lync přejmenoval na Skype for Business).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nevím jak je implementované
IT Joker https://diit.cz/profil/it-joker
26. 4. 2021 - 17:21https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseNevím jak je implementované konkrétně tohle, ale pokud tam dáte end-to-end šifrování, ideálně jako nějakou nadstavbu (tj. ta komunikační aplikace už na vstupu dostane šifrovaná data), můžete klidně důvěrné informace přenášet.
Ještě poznámka, existuje Skype a Skype for Business, což jsou fakticky dva úplně jiné programy, jen oba se slovem Skype v názvu (když MS odkoupil Skype, svou vlastní aplikaci jménem Lync přejmenoval na Skype for Business).https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337394
+
Osobní zkušenost s prvňákem.
Měli obrovské štěstí v učitelce. Aktivně používala google meet a uměla i přes to vyučovat (což není jen odvykládat prezentaci, u malých dětí se rychle pozná jestli to někdo umí) + k tomu na domácí práce Google učebna (classroom). K meet jen pár věcí - pokud se učilo že dobrého připojení technických výpadků bylo minimum - na xdsl to stálo za prd. Na firefoxu nejela kamera, ale na Edge - Chromium to samozřejmě měli odladěné.
Učebna od google je použitelná a svázání s telefonem kdy ihned fotíte vypracované práce je super, jediný trochu zmatek je v tom že hodnocení a zprávy se sypávají do jednoho a působilo to zmatečně.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Osobní zkušenost s prvňákem.
JML https://diit.cz/profil/jim-0
23. 4. 2021 - 14:23https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseOsobní zkušenost s prvňákem.
Měli obrovské štěstí v učitelce. Aktivně používala google meet a uměla i přes to vyučovat (což není jen odvykládat prezentaci, u malých dětí se rychle pozná jestli to někdo umí) + k tomu na domácí práce Google učebna (classroom). K meet jen pár věcí - pokud se učilo že dobrého připojení technických výpadků bylo minimum - na xdsl to stálo za prd. Na firefoxu nejela kamera, ale na Edge - Chromium to samozřejmě měli odladěné.
Učebna od google je použitelná a svázání s telefonem kdy ihned fotíte vypracované práce je super, jediný trochu zmatek je v tom že hodnocení a zprávy se sypávají do jednoho a působilo to zmatečně.
https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337062
+
1. autore hergot, oprav si ty pravopisné chyby, tahá to za bodliny.
2. Teamsy by byly na 10hod diskusi nejmíň, za mě heslovitě: jiné platformy appka podporuje prostě proto, že vlastně jen embedduje webovou verzi. Takže s Chromajzlem na Linuxu uděláš taky dobrou službu vč video hovorů (ač tam drhne sdílení Whiteboardu - podezřívám Wayland, ale blíže jsem to nezkoumal). Jinak s FF je to nepoužitelné, bohužel.
3. Výhodou Teamsů je to, že je to součást celého komplexu služeb, co si typicky škola pořídila, takže škola má nejen Teamsy, ale i Outlook / outsourcovanou poštu a také Office 365 (případně i balík desktop licencí pro studenty, protože prostě Word 365 stojí za prd).
4. Některý školy se zase upsaly do vesmíru Google. Proč ne, Meetovat a používat Učebny je povětšinou taky celkem fajn, ideálně v rámci školní GSuite (nebo jaxeto teď jmenuje)
5. Jo, dají se používat Bakaláři na úkoly, ale to je takové ... ehm ... to už raději ty Teamsy. Ale tak jako tak se na školách typicky zápasí s tím, že část informací má učitel v Teamsech v chatu, část v úkolech, část ve třídních chatech. Další část má v mailu v Outlooku a do toho se míchají sdílené soubory ležící někde na Sharepointu a dále komunikační kanál jménem Bakaláři. Celkově tak člověk čekuje 5+ různých míst pořád dokola a žádné pořádné přehledné propojení či možnost vytváření si vlastních datových sestav není, to je jen utopické scifi beznadějných snílků (přitom ty SQL dotazy by nejspíš zvládl do systému dopsat i Matfyzák ve druhém ročníku).
7. obecně buďme rádi za WebRTC, UDP, AJAX, VP9, Opus a podobné věci, bez kterých by to bylo fakt hodně moc blbý.
8. Mimochodem, zkoušeli jste někdo Edge na Linuxu? Já ho zatím nainstaloval, ale ještě neměl odvahu to spustit :-).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Pár poznámek:
David Ježek https://diit.cz/autor/david-jezek
23. 4. 2021 - 21:53https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskusePár poznámek:
1. autore hergot, oprav si ty pravopisné chyby, tahá to za bodliny.
2. Teamsy by byly na 10hod diskusi nejmíň, za mě heslovitě: jiné platformy appka podporuje prostě proto, že vlastně jen embedduje webovou verzi. Takže s Chromajzlem na Linuxu uděláš taky dobrou službu vč video hovorů (ač tam drhne sdílení Whiteboardu - podezřívám Wayland, ale blíže jsem to nezkoumal). Jinak s FF je to nepoužitelné, bohužel.
3. Výhodou Teamsů je to, že je to součást celého komplexu služeb, co si typicky škola pořídila, takže škola má nejen Teamsy, ale i Outlook / outsourcovanou poštu a také Office 365 (případně i balík desktop licencí pro studenty, protože prostě Word 365 stojí za prd).
4. Některý školy se zase upsaly do vesmíru Google. Proč ne, Meetovat a používat Učebny je povětšinou taky celkem fajn, ideálně v rámci školní GSuite (nebo jaxeto teď jmenuje)
5. Jo, dají se používat Bakaláři na úkoly, ale to je takové ... ehm ... to už raději ty Teamsy. Ale tak jako tak se na školách typicky zápasí s tím, že část informací má učitel v Teamsech v chatu, část v úkolech, část ve třídních chatech. Další část má v mailu v Outlooku a do toho se míchají sdílené soubory ležící někde na Sharepointu a dále komunikační kanál jménem Bakaláři. Celkově tak člověk čekuje 5+ různých míst pořád dokola a žádné pořádné přehledné propojení či možnost vytváření si vlastních datových sestav není, to je jen utopické scifi beznadějných snílků (přitom ty SQL dotazy by nejspíš zvládl do systému dopsat i Matfyzák ve druhém ročníku).
7. obecně buďme rádi za WebRTC, UDP, AJAX, VP9, Opus a podobné věci, bez kterých by to bylo fakt hodně moc blbý.
8. Mimochodem, zkoušeli jste někdo Edge na Linuxu? Já ho zatím nainstaloval, ale ještě neměl odvahu to spustit :-).https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337133
+
1 setkání s Teams.. protistrana chtěla vidokonferenci, navrhli teams, že jim nic jiného v korporátní síti nefunguje. Admini zřejmě v politice nedovolili jiným alternativám používat kameru.
NAprostý propadák. Narotzdíl od Meet, Zoom. Se mi jako anonymnímu cizímu nepodačilo připojit. Pochopil jsem, že by mne někdo s administrátorskými právy musel povolit u nich účet.
Závěr, možná je to vhodné pro stálé skupiny, ale pro adhoc schůzky se to nehodí. Nebudu přece hodinu zkoumat jak se připojit k někomu kdo není schopen si vybrat z výberu ZOOM, Meet, Skype, Whatsapp, Telegram.
TAkže za mne ne.. Nastavování účtů s licencemi s tím ať jsou někam.
Ještě, že nemám dítko se školou co to používá.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
1 setkání s Teams..
VCR33 https://diit.cz/profil/arcchecon
24. 4. 2021 - 03:11https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse1 setkání s Teams.. protistrana chtěla vidokonferenci, navrhli teams, že jim nic jiného v korporátní síti nefunguje. Admini zřejmě v politice nedovolili jiným alternativám používat kameru.
NAprostý propadák. Narotzdíl od Meet, Zoom. Se mi jako anonymnímu cizímu nepodačilo připojit. Pochopil jsem, že by mne někdo s administrátorskými právy musel povolit u nich účet.
Závěr, možná je to vhodné pro stálé skupiny, ale pro adhoc schůzky se to nehodí. Nebudu přece hodinu zkoumat jak se připojit k někomu kdo není schopen si vybrat z výberu ZOOM, Meet, Skype, Whatsapp, Telegram.
TAkže za mne ne.. Nastavování účtů s licencemi s tím ať jsou někam.
Ještě, že nemám dítko se školou co to používá.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337164
+
Teams sa hodi aj na komunikaciu mimo organizaciu. Vsetko sa da pekne nakonfigurovat. V tej ich organizacii asi maju nejakych neschopnych adminov.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Teams sa hodi aj na
bwpow https://diit.cz/profil/samuel-kupka
24. 4. 2021 - 14:10https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseTeams sa hodi aj na komunikaciu mimo organizaciu. Vsetko sa da pekne nakonfigurovat. V tej ich organizacii asi maju nejakych neschopnych adminov.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337186
+
Článek poskytuje všelijaké tipy, což je prima, ale neposkytuje systematický pohled na celou problematiku distanční výuky, což prima není. Běžně dostupné informace na internetu (všelijaké TOP 10 přehledy platforem) jsou silně ovlivněné reklamou propagující nástroje pro firmy, ty učitelům mnoho nepomohou. V praxi jsou k dispozici pouze dvě komplexní řešení: Google Classroom a MS aplikace. MS aplikace je skládačka vybudovaná na click & wait technologii. Je tam všechno potřebné, ale použití je jako když se drbete levou rukou za pravým uchem a navíc máte v ruce křeče. (My to používáme, takže vím, o čem píšu.) Google Classroom je jednodušší a má rychlejší odezvy, ale není tolik flexibilní. (To používá moje dítě.) Pak existuje spousta řešení pro specifické oblasti: videohovory, online kancelářské aplikace, komunikační platformy, ... Z těch se ucelené řešení postavit dá, ale vyžaduje to spoustu práce navíc. Některé projekty se o to snaží (těm platformám se říká Learning Managment System), ale žádný z nich není tak daleko a tak komplexní jako platformy od Googlu a Microsoftu, viz např. Moodle, itslearning, Bakaláři, ... Otázkou je, jestli se to v budoucnu změní. Který investor by dával peníze do projektů přímo konkurujících Googlu a Microsoftu, které jsou navíc z velké části nyní dostupné zdarma.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Článek poskytuje všelijaké
Salašnický Pes https://diit.cz/profil/panam
24. 4. 2021 - 10:47https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuseČlánek poskytuje všelijaké tipy, což je prima, ale neposkytuje systematický pohled na celou problematiku distanční výuky, což prima není. Běžně dostupné informace na internetu (všelijaké TOP 10 přehledy platforem) jsou silně ovlivněné reklamou propagující nástroje pro firmy, ty učitelům mnoho nepomohou. V praxi jsou k dispozici pouze dvě komplexní řešení: Google Classroom a MS aplikace. MS aplikace je skládačka vybudovaná na click & wait technologii. Je tam všechno potřebné, ale použití je jako když se drbete levou rukou za pravým uchem a navíc máte v ruce křeče. (My to používáme, takže vím, o čem píšu.) Google Classroom je jednodušší a má rychlejší odezvy, ale není tolik flexibilní. (To používá moje dítě.) Pak existuje spousta řešení pro specifické oblasti: videohovory, online kancelářské aplikace, komunikační platformy, ... Z těch se ucelené řešení postavit dá, ale vyžaduje to spoustu práce navíc. Některé projekty se o to snaží (těm platformám se říká Learning Managment System), ale žádný z nich není tak daleko a tak komplexní jako platformy od Googlu a Microsoftu, viz např. Moodle, itslearning, Bakaláři, ... Otázkou je, jestli se to v budoucnu změní. Který investor by dával peníze do projektů přímo konkurujících Googlu a Microsoftu, které jsou navíc z velké části nyní dostupné zdarma.https://diit.cz/clanek/srovnani-platforem-pro-distancni-vyuku-ktere-jsou-pro-ucitele-nejvhodnejsi/diskuse#comment-1337170
+
Zajímavý přehled, docela mi ale chybí širší pohled na možnosti podstoupení zadání a zpětné vazby. V případě Teams tedy OneDrive a Forms. Samotná videokonferenční funkcionalita je u většiny "komerčních" produktů srovnatelná.
"Některé z funkcí těchto dvou systémů se dají využít pro sdílení dokumentů nebo zadávání a odevzdávání domácích úkolů. Pro tyto základní funkce se dá ale stejně dobře využít i obyčejný email."
Zde bych si dovolil nesouhlasit - e-mail je osobní záležitostí a určitě bych do něj jako teenager nedával rodičům implicitní přístup. Bakaláři mají narozdíl od e-mailu (v obecné rovině) možnost vytvoření separé účtů pro děti i rodiče.
"Nic proti Discordu, ale oproti MS Teams toho rozhodně víc nenabízí. Sice umí sdílet obrazovku..."
Teams samozřejmě umí sdílet obrazovku. Tedy alespoň aplikace - jak je na tom web aplikace, to nevím.
Teams umí sdílet obrazovky (každou, nebo všechny), okna aplikací, virtuální okna (např. PowerPoint), WhiteBoard na kterém umožňuje spolupráci. Umí předat a převzít řízení sdíleného.
To vím, akorát jsem netušil, jestli to lze i ve WEBové verzi Teams.
Proč mu dáváte někdo mínus, vždyť má pravdu...
web aplikacia nevedela, ale uz asi 2 mesiace vie. Ani neviem ci v sucasnosti je funkcionalitne rozdiel medzi web a app veziami.
To je možné, mluvil jsem o klientovi Teams.
Webová verze je alternativa pro účastníky bez licence. V případě škol se nepoužívá, tam mají všichni Teams licenci zdarma.
Email je skolni zalezitost, deti dostavaji skolni email a vse se toci kolem nej a zakonny zastupce - rodic k nemu ma samozrejme pristup, je to koneckoncu ten kdo za to cele zodpovida
1. Mám doma 2 příklady - jeden na základce, druhý na střední škole.
Ani jeden školní e-mail nemají.
2. Z e-mailové schránky se dá jednoduše mazat, takže pro zadávání úkolů a další aktivity je tento prostředek zcela nevhodný. Znám ve svém okolí několik dětí, které by využily možnosti, e-maily se zadáním úkolů smazaly a pak by tvrdily, že žádné nedostaly.
Takže bavíme-li se o prostředcích, za které mají odpovědnost rodiče, pak e-mail je z tohoto pohledu absolutně nevhodný.
My dostali školní mail a účet ještě než kluk nastoupil do školy. Mail je pro komunikaci, fakticky ho vůbec nepoužíváme, úkoly jsou zadávané přes ty google udělátka (řeší to s klukem žena, takže nemám v hlavě názvy), šlo mi jen o to že školní mail není něco soukromého, pokud škola nedává školní mail a požaduje mail jako součást výuky tak bych se proti tomu ohradil = mé dítě nemá email = veškerá komunikace jde skrze mě, klidně pro ten účel speciálně vytvořené schránky, ale nenapadlo mě že to tak není všude, tady se normálně půjčovaly i notebooky.
Za sebe mám velmi špatnou zkušenost s teamsy.
Od loňského prosince se nemohu připojit ke schůzi, může souviset s tím, že používám linuxovou verzi (oficiální a podporovaná). Má někdo jiný obdobnou zkušenost?
Z tohoto hlediska nejlépe funguje webex a google meet.
Další věc co stojí za zvážení je ochrana osobních údajů. Platforma vyžadující registraci u firmy nesouvisející se vzděláním je problematická. Nikdo, ani škola by neměla požadovat, aby byli studenti omezení na jednu platformu.
Nabízí se otázka, jak to udělat, když každý student použije jinou platformu. Registraci si musí udělat. V Bakalářích, EduPage, Škole On-line?
Zkoušel jste prohlížeč? Teamsy fungují dobře v Chrome i Edge.
Ano, s Teams v1.3 na Linuxu byly problémy, ale od v1.4 (vyšla tuším někdy v únoru/březnu 2021), to začalo fungovat dost dobře. Verze 1.4 (aktuálně dnes z ofiko repozitářů v1.4.00.7556) dohnala ve většině funkcí verzi z Windows a normálně to používám stejně jako verzi na Windows. Nainstalováno mám na cca 10 let starém Core2 Duo E8400 s 4GB RAM a SSD. Jako OS mám Linux Lite 5.0, takže vlastně Ubuntu 20.04.2 a rozhodně na takovém stroji fungujou Teams lépe a svižněji než kdyby tam byl jako OS Windows 10. Jinak problémy s připojením do Teams jsem zažil i na Windows. Desktop aplikace se nepřipojí, ale webová na stejném stroji ano. Patrně to ale nesouvisí přímo s Teams, něco se změnilo v nastavení sítě toho stroje a od té doby se Teams nepřipojí, ale vše ostatní s netem dál komunikuje.
Na Windows 10 a 8 GB RAM ji většinu sežere samotný OS a Teams (plus kousek sdílená grafika). 2 roky starý značkový notebook Dell Latitude se postupně začal softwarově sr*t. Nakonec jsem to vyřešil hrubou silou, rozšířil RAM na 16 GB a všechny problémy naráz zmizely. (Měl jsem problém s jedním šroubkem na deklu, takže v záloze - při zachování 8 GB RAM - bylo tam dát Linux - mám ozkoušené, že mi tam moje konzolové a webové projekty fungují i ve Visual Studio Code a .NET Core, jedna GUI utilita zas v Mono.)
PS: Problémy s připojením jsou normální i na Windows verzi. Občas je potřeba se odhlásit a přihlásit, občas napsat IT, aby na serveru pro tvůj účet něco vyresetovali.
PPS: Zajímavost, Dell si všiml, jak se jeho notebooky začaly sr*t, takže tam automaticky protlačil update utilitu, která ale selhala. Nicméně to znamená, že o problému ví a řeší to (já na to už nečekám, RAM to zatím vyřešila).
A jak si mám vysvětlit, že na mém Surface X, ve kterém je pouhý ARM a pouhých 8 GB a ve kterém se i běh OS emuluje, MS Teams běží normálně, souběžně je přitom spuštěný Whiteboard, Edge, Powerpoint, mezi kterými přepínám a sdílím obrazovky?
Windows 10 on ARM je ořezaný, např. tam chybí přidávání aplikací do kontextového menu Průzkumníka nebo Direct X verze nižší než 9.
A na Surface 7 (i5, 8GB), které používají kolegové, je to taky ořezaný? :D
A jak by jste si to představoval? Jako, že studenti určí, jaká platforma se bude používat? Škola by měla studentům zaručit přehled, ale také musí reflektovat současný stav. Stejně tak student by se měl přizpůsobit výuce (učebnice, pomůcky). Dnes existuje množství nástrojů pro virtualizaci, tudíž student může používat dané prostředí napříč platformami, studenti mohou využívat školní licence SW. To, že je vyžadována registrace je dnes prakticky samozřejmostí a ochrana osobních údajů je součástí licenčních podmínek a u dobrých škol i hodin informatiky. Registrace v rámci e-mailu a jména mi nepřipadá při správné práci s účty problematická.
Teams pro Linux je za trest. Ono nativní Temas pro Linux ani ve skutečnosti neexistují, jen zabalili webové Teams pomocí Electronu. Při videohovoru mi to vytíží dvě jádra CPU na 100%, vytvoří to desítky subprocesů, na Wayladnu to neumí sdílet obrazovku, neumí to fullscreen...
Teams jsou v Electronu i na Windows, ne? Na MacOS též. S Waylandem nevím, nezkoušel jsem.
To je možné. Ono je to takový nešvar, který se nám tu rozmohl. Že vývojáři zabalí webovou aplikaci pomocí nějakého frameworku a vydávají to za nativní. Přitom to s OS není pořádně zaintegrováno a chová se to jako web.
Tak tvořit nativní aplikaci na Linux snad ani nejde (obrovská roztříštěnost knihoven, včetně GUI frameworků a jejich major verzí). Vždycky bude nějakej linuxák fňukat, že to není (u něj) "nativní". A ktomu breakage binárních rozhranní (ABI) v userspace, jako bonus, pokud je aplikace navíc closed source. Electron (a s omezenými možnostmi PWA - Progressive Web Apps, např. česká https://www.photopea.com/) je svým způsobem pro Linux záchrana, aby tam fungovaly i lokální offline aplikace, a ne jen ty ve webovém prohlížeči nebo předpřipravené maintanery v repozitářích. V Electronu není jen Teams, ale i Skype, Visual Studio Code a třeba i Facebook Messenger (oficiální na Windows 10 a macOS, přirozeně i neoficiální pro starší Windows a Linux - ale tam je to logické, protože jde o hack).
Tak ono dneska jsou často vidět aplikace, kde se všechno podstatné stejně děje na serveru a nativní aplikace akorát předává data od uživatele na server a pak zobrazí uživateli výstup ze serveru.
V takových případech dělat vyloženě nativní aplikaci nemá v podstatě žádnou výhodu.
Teams procesy mi žerou skoro 1GB z 16GB RAM a na past s Waylandem jsem přišel až po dlouhé době. Před přepnutím na XWayland mi Teamsy prostě spadly při pokusu sdílet obraz. Mohli do aplikace přidat upozornění, že požadují X11.
Jader mám dost, takže jsem vytížení ani neměřil.
Změřil jsem to přesněji u sebe na Linux Lite 5.0 s X11 a Teams si vezmou v 10ti procesech cca 740MB jen spuštěné, při videohovoru to lehce stoupne na cca 760MB. Vytížení procesoru po spuštění stoupne o 1-3%, ovšem během videohovoru už o 50-60%. Takže když na stroji se 4GB jsou spuštěné jen Teams, tak to je jede dobře. Má-li ale vedle Teams rozumně běžet ještě něco dalšího, je nutnost aspoň 6GB, lépe 8GB RAM.
Kde jsou časy nenáročného prográmku Lync (než ho koupil MS). Je nějaká naděje, že tyhle zabalené webové app budou žrát míň prostředků? Nebo to bude ještě horší?
Tak on si za to trochu může Linux i sám. Přechází na Wayland, i když ten ještě není dokončený. Takže sotva se videoakcelerace v Linuxu začala stávat standardní součástí, tak to rozbil Wayland, ve kterém v těch aplikacích spousta akcelerací nefunguje a musí jet přes CPU. Samozřejmě časem se to vyřeší (např. Pipewire pro sdílení obrazovky, přidání podpory Waylandu do Electronu), ale Linuxu tak zůstane další flek v povědomí uživatelů, kteří se jej rozhodli zkusit v době home officu.
Když už jsme u té on-line komunikace v době Covidu, zarazila mě informace, které proběhla v médiích, o on-line komunikaci advokátů s klienty ve věznicích. Věznice se chlubily, že nasadily Skype. Jak můžou na hovory, které mají být naprosto důvěrné, nasadit službu firmy z cizího státu, která může pak může tyto hovory na základě nařízení státních organizací jiného státu odposlouchávat. Mě to přišlo jako špatný vtip, ale nikdo jiný se nad tím zjevně nepozastavuje.
Používají Skype for Business a mají na to vlastní Skype for Business Servery přes které to jede (bylo to SfB client 2016 a SfB Server 2015, nevím jestli už přešli na novější verzi 2019). Nepoužívají to pouze advokáti, ale i Policie pro výslechy a teď v době Covidové i pro videonávštěvy. A prý mívají až 40 videohovorů denně (na každé věznici, samozřejmostí je rezervace termínu předem).
Jinak kdyby vás to zajímalo, ke konci loňského roku měly být vymýceny (konečně) všechny starší klientské verze Windows než 10 (edice Enterprise kvůli vypnutí telemetrie a diagnostiky). Sedmičky byly populární, takže s jejich nahrazováním nespěchali, dokud nepřišlo "nařízení shoda" :)
Nevím jak je implementované konkrétně tohle, ale pokud tam dáte end-to-end šifrování, ideálně jako nějakou nadstavbu (tj. ta komunikační aplikace už na vstupu dostane šifrovaná data), můžete klidně důvěrné informace přenášet.
Ještě poznámka, existuje Skype a Skype for Business, což jsou fakticky dva úplně jiné programy, jen oba se slovem Skype v názvu (když MS odkoupil Skype, svou vlastní aplikaci jménem Lync přejmenoval na Skype for Business).
Osobní zkušenost s prvňákem.
Měli obrovské štěstí v učitelce. Aktivně používala google meet a uměla i přes to vyučovat (což není jen odvykládat prezentaci, u malých dětí se rychle pozná jestli to někdo umí) + k tomu na domácí práce Google učebna (classroom). K meet jen pár věcí - pokud se učilo že dobrého připojení technických výpadků bylo minimum - na xdsl to stálo za prd. Na firefoxu nejela kamera, ale na Edge - Chromium to samozřejmě měli odladěné.
Učebna od google je použitelná a svázání s telefonem kdy ihned fotíte vypracované práce je super, jediný trochu zmatek je v tom že hodnocení a zprávy se sypávají do jednoho a působilo to zmatečně.
K těm výpadkům asi tolik: https://www.root.cz/zpravicky/google-zverejnil-ukazkovy-kod-zvukoveho-fo...
Pár poznámek:
1. autore hergot, oprav si ty pravopisné chyby, tahá to za bodliny.
2. Teamsy by byly na 10hod diskusi nejmíň, za mě heslovitě: jiné platformy appka podporuje prostě proto, že vlastně jen embedduje webovou verzi. Takže s Chromajzlem na Linuxu uděláš taky dobrou službu vč video hovorů (ač tam drhne sdílení Whiteboardu - podezřívám Wayland, ale blíže jsem to nezkoumal). Jinak s FF je to nepoužitelné, bohužel.
3. Výhodou Teamsů je to, že je to součást celého komplexu služeb, co si typicky škola pořídila, takže škola má nejen Teamsy, ale i Outlook / outsourcovanou poštu a také Office 365 (případně i balík desktop licencí pro studenty, protože prostě Word 365 stojí za prd).
4. Některý školy se zase upsaly do vesmíru Google. Proč ne, Meetovat a používat Učebny je povětšinou taky celkem fajn, ideálně v rámci školní GSuite (nebo jaxeto teď jmenuje)
5. Jo, dají se používat Bakaláři na úkoly, ale to je takové ... ehm ... to už raději ty Teamsy. Ale tak jako tak se na školách typicky zápasí s tím, že část informací má učitel v Teamsech v chatu, část v úkolech, část ve třídních chatech. Další část má v mailu v Outlooku a do toho se míchají sdílené soubory ležící někde na Sharepointu a dále komunikační kanál jménem Bakaláři. Celkově tak člověk čekuje 5+ různých míst pořád dokola a žádné pořádné přehledné propojení či možnost vytváření si vlastních datových sestav není, to je jen utopické scifi beznadějných snílků (přitom ty SQL dotazy by nejspíš zvládl do systému dopsat i Matfyzák ve druhém ročníku).
7. obecně buďme rádi za WebRTC, UDP, AJAX, VP9, Opus a podobné věci, bez kterých by to bylo fakt hodně moc blbý.
8. Mimochodem, zkoušeli jste někdo Edge na Linuxu? Já ho zatím nainstaloval, ale ještě neměl odvahu to spustit :-).
1 setkání s Teams.. protistrana chtěla vidokonferenci, navrhli teams, že jim nic jiného v korporátní síti nefunguje. Admini zřejmě v politice nedovolili jiným alternativám používat kameru.
NAprostý propadák. Narotzdíl od Meet, Zoom. Se mi jako anonymnímu cizímu nepodačilo připojit. Pochopil jsem, že by mne někdo s administrátorskými právy musel povolit u nich účet.
Závěr, možná je to vhodné pro stálé skupiny, ale pro adhoc schůzky se to nehodí. Nebudu přece hodinu zkoumat jak se připojit k někomu kdo není schopen si vybrat z výberu ZOOM, Meet, Skype, Whatsapp, Telegram.
TAkže za mne ne.. Nastavování účtů s licencemi s tím ať jsou někam.
Ještě, že nemám dítko se školou co to používá.
Teams sa hodi aj na komunikaciu mimo organizaciu. Vsetko sa da pekne nakonfigurovat. V tej ich organizacii asi maju nejakych neschopnych adminov.
Use the FLOSS, Luke!
https://www.gnu.org/education/teaching-my-mit-classes-with-only-free-lib...
Článek poskytuje všelijaké tipy, což je prima, ale neposkytuje systematický pohled na celou problematiku distanční výuky, což prima není. Běžně dostupné informace na internetu (všelijaké TOP 10 přehledy platforem) jsou silně ovlivněné reklamou propagující nástroje pro firmy, ty učitelům mnoho nepomohou. V praxi jsou k dispozici pouze dvě komplexní řešení: Google Classroom a MS aplikace. MS aplikace je skládačka vybudovaná na click & wait technologii. Je tam všechno potřebné, ale použití je jako když se drbete levou rukou za pravým uchem a navíc máte v ruce křeče. (My to používáme, takže vím, o čem píšu.) Google Classroom je jednodušší a má rychlejší odezvy, ale není tolik flexibilní. (To používá moje dítě.) Pak existuje spousta řešení pro specifické oblasti: videohovory, online kancelářské aplikace, komunikační platformy, ... Z těch se ucelené řešení postavit dá, ale vyžaduje to spoustu práce navíc. Některé projekty se o to snaží (těm platformám se říká Learning Managment System), ale žádný z nich není tak daleko a tak komplexní jako platformy od Googlu a Microsoftu, viz např. Moodle, itslearning, Bakaláři, ... Otázkou je, jestli se to v budoucnu změní. Který investor by dával peníze do projektů přímo konkurujících Googlu a Microsoftu, které jsou navíc z velké části nyní dostupné zdarma.
Za mě WebEx
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.