Srovnání výkonu podle ATI, závěr
Kapitoly článků
Když už ATI uvádí na trh nové karty, nemohou chybět ani příslušné herní a syntetické testy. V nich naleznete nejen tradiční porovnání s konkurencí, ale i porovnání s předchozí generací. Jako obvykle však musíme konstatovat následující: přestože se výsledky nemohou nijak zvlášť lišit od skutečnosti, berte je s jistou rezervou, dokud karty neproklepnou také všechny možné i nemožné zahraniční servery na mnoha různých konfiguracích počítačů. Z jejich testů vám samozřejmě přineseme i tradiční článek s jejich přehledem. Dnes tu tedy máme výsledky přímo z laboratoří ATI (ale pozor na oblíbené marketingové matení, všimněte si, na jaké hodnotě grafy začínají).
Co se týče syntetického výkonu, graf mluví sám za sebe, jak v Toy Shop demu, tak i v Shader Marku a 3D Marku 05 dosahují Radeony X1900 na téměř dvojnásobek výkonu řady X1800.
Nyní již k těm reálným testům. Nejprve si představme testovací sestavy pro obě platformy:
Sami vidíte, že v obou případech bylo nasazeno nejnovější „dělo velkého kalibru“ v podobě Athlonu 64 FX-60, který jsme u nás nedávno podrobně proklepli. Výsledky si také můžete srovnat s těmi nedávnými neoficiálními.
Kvalita AA a AF
Kvalita antialiasingu je jednou z nekonečných bitev, vedených mezi oběma lídry na poli herní grafiky. Řeší se velmi ohnivě nejen ve světe, ale i na českém internetu, zejména třeba právě v Half-Life 2, kde to objekty doslova žadonícími po nějakém antialiasingu doslova překypuje. Zde máte výsledky, k nimž se dobrala ATI.
Sami můžete vidět, že v nich 14× režim Radeonů dopadá viditelně lépe než 16× u nVidie. Nerad bych výsledky nějak bagatelizoval, ale obecně při hraní nějaké velmi chytlavé hry, kterou Half-Life 2 bezesporu je, těžko v reálu trávíte čas zkoumáním kvality antialiasingu na nějakých traverzách, ale budiž.
Masivně řešenou věcí nedávné doby je také schopnost a kvalita antialiasingu poloprůhledných objektů v Half Life 2. ATI svoji metodu nazvala Adaptive Antialiasing. Jak si vede v porovnání s Transparent AA u GeForce 7 generace, posuďte sami.
Při maximální antialiasingu si dle ATI její karty vedou opět nesrovnatelně lépe než konkurence, tento graf snad ani nepotřebuje komentáře.
Pokud použijete co největší myslitelné rozlišení spolu s určitou úrovní antialiasnigu a anisotropního filtrování, umí to Radeony opět lépe. ATI zde přiznává porážku v baště grafických karet nVidia, Doomu 3, stejně tak i v Quake 4, vycházejícím ze stejného 3D engine.
I z hlediska HDR to vidí ATI celkem jednoznačně.
V dalších herních titulech také vyznívá srovnání lépe pro ATI, ke cti jí nutno přiznat několik porážek.
Ceny, dostupnost
V cenících českých společností se již karty objevily, takže vám můžeme nabídnout jejich orientační ceny v našich končinách. HIS Excalibur X1900XT nebo MSI RX1900XT-VT2D512E tak našince přijde zhruba na 20 000 Kč, dražší HIS Excalibur X1900XTX resp. MSI RX1900XTX-VT2D512E pak na nějakých 22 000 Kč. Záleží samozřejmě na konkrétních cenách konkrétního obchodu. Je to také jistá daň za exkluzivitu, ATI má totiž momentálně nejrychlejší dostupné řešení (o tom dále), navíc je zde stále damoklův meč v podobě reálné dostupnosti na trhu. Zkušenost z měsíců minulých hovoří jasně, nikdo nedá ruce do ohně za to, že když se právě teď seberete, rozmáznete prasátko kladivem a půjdete si do nejbližšího obchodu koupit X1900, že jej tam pro vás budou mít připraven.
Každopádně mezi výrobci karet na bázi GPU R580 naleznete Sapphire, Tul, Connect 3D, Club3D, Diamond, GeCube, Gigabyte, Asus, HIS, MSI, Palit, Visiontek a jistě nebudou chybět i další více či méně známí výrobci.
Závěr
Kanadská ATI nakročila do nového roku podle všeho tou správnou nohou. Představila dnes karty, které se svým výkonem vydávají tam, kam se dosud nikdo jiný nevydal. Pokud budou reálně dostupné na trhu v dostatečném množství a zároveň za „rozumnější cenu“, která současně z CrossFire řešení neudělá záležitost za 45 000 Kč, bude to skvělé. Jistě se také, stejně jako my, těšíte na moment, kdy nVidia uvede přímou konkurenci v podobě GeForce 7900 s jejími 32 pipeline. Přeci jen v tuto chvíli mohla ATI srovnávat „pouze“ s GeForce 7800 GTS, model GTX 512, který se taktéž v testech objevil, je takřka nedostupný. Také se těšíme na informace ze zahraničních serverů, kde se jistě dozvíme i zbytek pohádky, tedy třeba i to, kolik si ono obrovské množství tranzistorů v R580 vezme Wattů ze zdroje a jak na tom budou karty s chlazením a z toho plynoucího přetaktování. Stejně tak se jistě dočkáme výsledků z čerstvého 3D Marku 06, které o výkonu karet také napoví něco dalšího. No, budou to zajímavé týdny a měsíce, jež nás čekají. Na tahu je nyní nVidia...