Standardizován VirtualLink, konektor a rozhraní pro VR sety
Nový standard představilo tzv. VL Consortium, uskupení pětice firem: AMD, Microsoft, Nvidia, Oculus a Valve. Jeho cílem je sjednotit v rámci otevřeného standardu konektory / kabeláž pro připojení VR setů a zredukovat počet potřebných kabelů na jeden.
Základem je konektor USB type-c, tedy již existující standard, který díky komunikaci v tzv. Alternate Mode umožní protlačit čtyři linky HBR3 DisplayPort, datový kanál USB 3.1 a 27W napájení. VL Consortium předpokládá, že by takto dimenzované řešení mělo stačit nejen současným potřebám, ale že má rezervu i pro budoucí produkty, u kterých poroste rozlišení a budoucí řešení, která budou mít vyšší nároky na datové přenosy z důvodu pokročilejších senzorů a kamer. Navíc je (oproti používání dosavadních standardů neurčených pro VR) zohledněn i požadavek na nízké latence a poměr datových přenosů.
Přestože konzorcium hovoří o standardu VirtualLink 1.0, k definitivnímu uzavření ještě nedošlo, ale zájemci o spolupráci mají možnost požádat o zaslání aktuálních specifikací, které by v rámci první generace měly být odklepnuty.
Pokud se ještě krátce zastavíme nad teoretickou přenosovou kapacitou pro obraz, pak by čtyři linky DisplayPort HBR3 (tj. Display Port 1.3) měly dosahovat 4× 32,4 Gbit/s, tj. 129,6 Gbit/s, respektive 4× 25,92 Gbit/s, tzn. 103,68 Gbit/s po započtení režie. Vzhledem k tomu, že jeden link Display Port 1.3 je dostačující pro 4k při 120 Hz, by VirtualLink 1.0 měl dostačovat až pro 8k při 120 Hz nebo třeba 5k při 240 Hz. Zajímavé je, že konzorcium preferovalo více linek HBR3 před využitím Display Stream Compression (klíčová novinka Display Port 1.4). Použití komprese tedy alespoň web ani tisková zpráva neuvádí. Je možné, že při nelineárním rozlišení využívaném u VR setů by řešení komprese bylo o něco problematičtější než zvýšení počtu linků, které je třeba. Případně k její implementaci teprve dojde. Také bude zajímavé sledovat, jak VL Consortium vyřeší délku kabelu, která je u novějších verzí DisplayPort a USB čím dál více limitující (alespoň tedy pokud z headsetu nemá viset cosi tlustého, těžkého a neohebného, co připomíná pancéřový kabel).