Stovky aplikací odposlouchávají děti i dospělé. Souhlasili při instalaci
Celá kauza se týká aplikací využívajících ACR software od společnosti Alphonso, zabývající se analytikou televizních kampaní. Program zachytává signál z běžící TV v domácnosti, aby identifikoval sledované pořady, a ukládá do databáze otisky záznamu pro měření výkonu kampaní v reálném čase. Na svých stránkách se společnost chlubí sběrem dat z více než 40 milionu chytrých zařízení.
Společnost se na kritiku médií a uživatelů hájí tím, že zaznamenává pouze signál z TV a nikoliv lidskou řeč. Navíc je uživatel vyzván při instalaci aplikace, aby povolil přístup k mikrofonu a určování polohy, čímž vyjadřuje svůj souhlas k poskytnutí a předání dat třetí straně.
zdroj: NYT
“Každý spotřebitel se rozhoduje vědomě a kdykoliv se může odhlásit,“ tvrdí na svou obhajobu ředitel společnosti Alphonso, Ashish Chordia.
"Víme, který uživatel viděl jaké reklamy a pořady, případně jaké neviděl. A tato informace je nesmírně cenná pro značky a agentury, které tak mohou zaměřovat a přesměrovávat své reklamy napříč televizí, internetem i mobilními telefony současně," popisuje funkcionalitu ACR ředitel společnosti Alphonso, Ashish Chordia, v oficiálním videospotu služby (viz níže).
New York Times poukázal na více než 250 her v obchodech Google Play Store a AppStore s integrovaným softwarem od společnosti Alphonso. Alphonso dokonce přiznává, že těchto aplikací je okolo 1 000.
Zatímco New York Times tvrdí, že mezi pochybnými aplikacemi se nacházejí i hry pro děti, Alphonso naopak tvrdí, že v takových aplikacích se jejich software nevyskytuje (ačkoliv přítomnost ve hrách přiznává ve vlastním videospotu výše).
Toto jednání, které je již na hraně zákona, není zaznamenáno poprvé. Již vloni zaslala FTC varování 12 vývojářům, jejichž aplikace obsahovaly software Silverpush, který měl také sledovat nicnetušící uživatele. Další společností, která byla pokutována, je společnost Vizio, která zaplatila 2,2 milionu dolarů pokuty za sledování zákazníků prostřednictvím 11 milionu chytrých televizí. Společnost Alphonso se však hájí tím, že jejich jednání je v souladu s pravidly FTC.
„Není to o tom, co je legální. Je to o tom, co je za hranou,“ podotknul na toto konto deník New York Times.
V dnešní době jsou informace o uživatelích jednou z nejcennějších zbraní, kterou lze jednoduše ukrást i zneužít. Je proto i na každém jednotlivci, aby si svá soukromá data pečlivě hlídal, a to pozorným čtením podmínek všech instalovaných aplikací.