Stupidní softwarový patent blokuje uvolnění zdrojáků Doom 3 enginu
Před několika dny jsme vás informovali o tom, že John Carmack hodlá vydat zdrojové kódy enginu id Tech 4, známého též jako Doom 3 engine. Věci mělo předcházet již jen posvěcení od právního oddělení. Zde se vše právě zaseklo, právníci id Software našli kus kódu, který engine používá a který má někdo jiný patentován.
Tím někým jiným je firma Creative Labs a patent se týká implementacae stínů přes stencil buffer. Creative Labs si v roce 1999 podala patent s názvem Method for rendering shadows using a shadow volume and a stencil buffer, zatímco John Carmack nezávisle na nich přišel na podobný algoritmus (nyní známý jako Carmack's Reverse) v roce 2000. Jenže jak už to tak se softwarovými patenty bývá, kolo si jako první patentovala Creative Labs a tak jí teoreticky musí buď všichni platit, nebo je může vláčet po soudech.
John Carmack si pochopitelně nedovolí vydat kód, jehož princip má patentovaný někdo jiný, to mu ani id Software nedovolí. Nezbývá mu tedy nic jiného než zasednout k letitému zdrojáku zmíněného engine a implementaci přepsat trochu jinak, aby již patent "neporušovala". Doufejme, že se mu na takovou implementaci povede přijít a právníci vypuštění zdrojových kódů enginu nakonec povolí. Každopádně engine tím pádem nebude exaktně přesně ten, který poháněl původní hru Doom 3 (a další).
Náš úplný názor na softwarové patenty sem dnes nenapíšeme. Nemáme v redakčním systému implementaci mechanismu umožňujícího články opakovaně vypouštět po 22. hodině a stahovat před 6. ranní.