Subkódy
Kapitoly článků
Každý rámec 588 bitů obsahuje 8 bitů subkódu, které se označují jako P Q R S T U V W. Pozor! Subkódy P a Q nemají vůbec nic společného s P a Q paritou!! Bohužel právě P a Q bity subkódu se nejvíce používají, ty další teprve čekají na své standardizované použití a tak se do nich ukládají různé textové, grafické a další informace.
|
P kanál určuje začátek a konec audio stopy. Hudební data jsou označena nulami (P = "0"). Značka před hudební stopou obsahuje "1" (2-3 sekundy). Lead-out pak obsahuje střídavě "0" a "1" (2Hz). Nejlépe to opět ozřejmí obrázek. Všimněte si, že i když jsou jednotlivé tracky bez mezery (tedy třeba živé koncerty), P kanál se tváří, jako by tam mezera byla a je nastaven opět na 2s!
Q kanál. První dva bity jsou synchronizační (S0 a S1), další čtyři (S3, S4, S5, S6) jsou pak řídící bity. S3 určuje počet kanálů (dva nebo čtyři), S4 je volný, S5 bitem se označuje stopa s ochranou proti kopírování (samozřejmě že to je jen signalizační bit), S6 pak preemphasis bit (co je preemfáze jsme obšírně popisovali v jiném textu). Další čtyři bity určují mód (jsou definovány tři). Následujících 72 bitů jsou data a nakonec je zařazeno 16 bitů pro kontrolu cyklické redundance channel bitů. Asi zde nemá větší význam zabíhat více do podrobností, stačí když si řekneme, že v Q kanálu se nachází jednak poziční informace, katalogové číslo média a kód ISRC (International Standard Recording Code). Poziční informace slouží CD přehrávači k tomu, aby mohl zobrazovat čas stopy a její pořadí. ISRC je průmyslové číslo, které nese informace o původu (země), vlastníka (myšleno práv), rok vydání a pořadové číslo stopy. Může být tedy pro každou stopu rozdílné. Katalogové číslo média je obdobné jako ISRC, ale je určeno pro celé médium, nikoliv pro jednotlivé stopy.
Jestli se vám v tuto chvíli motá hlava z toho, že jednou říkám, že Q kanál je jen jeden bit a pak tu hovořím o jeho pátém (x-tém) bitu, pak vydržte a čtěte do konce, závěrečná tabulka vám to ozřejmí.
Kanály R až W slouží pro uložení textových, grafických a dalších informací (např. formáty CD+MIDI, CD+G, ). Jsou definovány pro audio stopy. Jeden sektor má 98 rámců a tedy i 98 subkanálových bytů. Dva tyto byty jsou synchronizační, na data zbývá 96. Pojďme si proto ještě ukázat, jak se tyto jednotlivé subkanálové byty přes jednotlivé kanály (např. P kanál) skládají zpět do bytů:
|
Je tedy vidět, že v každém sektoru se nachází jedenáct plnohodnotných subkanálových bytů a to pro každý kanál.
Diskuse ke článku Jak se analogový zvuk dostane na CD a zpět