Syntetické a herní testy, závěr
Kapitoly článků
Mezi testy kolegů z PC Online nechybí „syntetický“ 3D Mark 06. Byť jeho zastaralost již radikálně snížila výpovědní hodnotu výsledků, přesto zkonstatujme, že Ultra je konečně poražena (trvalo to skoro rok). Otázkou, kterou si však budeme muset klást u všech dnes prezentovaných testů je, jaký poměr výkon/cena předvede ve srovnání s Radeonem HD 3870 X2 taktéž duální GeForce 9800 GX2. Přeci jen souboj s morálně postarší grafikou loňského roku není tím, k čemu se upínají zraky všech zapálených hráčů toužících po nové hi-end kartě. Na ty si však dnes neodpovíme, musíme vyčkat uvedení 9800 GX2 na trh.
Populární BioShock nové ATIně velmi svědčí, zejména ve vysokých rozlišeních. Absolutní plynulost v 2560×1600 pak také napovídá cosi o kvalitách pro hru silně modifikovaného Unreal Engine 3 a také malé náročnosti použitého fyzikálního systému Havok.
I v posledním Call of Duty je Radeon HD 3870 X2 výrazně lepší.
Totéž lze říci i o Call of Juarez s maximálními AA/AF, kde se Radeon přehoupl přes pomyslnou 30fps hranici plynulosti i v 1920×1200.
V Crysis jakoby měla trochu navrch nVidia, nicméně v tom nejdůležitějším rozlišení (uvědomme si, že 24palcová LCD stojí pod 10 000 Kč) jsou si obě karty rovny.
V postarším FEAR si lépe vede ATI, engine hry je však na dnešní poměry již přeci jen „trochu jednodušší“.
Lost Planet asi i nadále bude doménou karet GeForce.
Totéž lze říci i o posledních Need for Speed.
Naopak Serious Sam 2 je jasně územím javorového listu.
Unreal Engine 3 v podání domovské hry firmy Epic taktéž výrazně lépe svědčí novému Radeonu. Absolutní hodnoty fps jsou však v obou případech takové, že to vlastně může být úplně jedno :-).
Nový duální Radeon, pokud se tyto výsledky za pár dnů potvrdí i v dalších nezávislých recenzích, konečně sesazuje z trůnu GeForce 8800 Ultra. Pravda, má to několik „ale“.
Prvním z nich je fakt, že sesazuje kartu starou téměř rok a s ohledem na to, že jde vlastně jen o přetaktovanou 8800 GTX, tak vlastně sesazuje kartu z listopadu 2006 a to je zatraceně stará záležitost, minimálně z pohledu grafických karet.
Za druhé jistě mnozí budete namítat, že ji vlastně nesesazuje, protože jde technicky o dva Radeony na jednom tišťáku. Ano to je pravda, ale již déle víme, že AMD/ATI končí s výrobou obrovských monolitických GPU a místo toho se hodlá ubírat směrem k většímu množství malých spolupracujících v rámci nějakého interního propojení. V tomto případě jde tedy o spojení dvou výpočetních jader pomocí interního CrossFire, příště (R700) to již může být úplně jinak. Záleží jen na vás, zdali se nadále budete držet starého přístupu posuzování grafik podle počtu GPU, nebo přejdete na nový, kde jde spíše o počet unifikovaných shaderů a s tím související výkon v GFLOPs bez ohledu na to, zdali jej realizuje jeden křemíkový obdélníček, dva, nebo více. Dá se to přirovnat k lpění řady lidí na dogmatu, že frekvence CPU je určujícím faktorem výkonu. Ale souboj Intel Core Duo versus Netburst prokázal, že to je mylná představa a dnešní čtyřjádra v tomto duchu pokračují.
Za třetí: jak již jsme psali, toto není skutečný souboj. Ten nastane teprve ve chvíli, kdy na trhu budou jak Radeon HD 3870 X2, tak GeForce 9800 GX2. Pak se teprve budeme schopni bavit o srovnání výkonu hi-endu obou firem, ale nezapomeneme to vztáhnout k pořizovací ceně karty a také její reálné dostupnosti na trhu. Nezapomeňme, že duální HD 3870 X2 se již dá předobjednat v přepočtu za 11 000 Kč, zatímco GeForce 8800 Ultra v našich končinách stále stojí zhruba 15 000 Kč. A to nehovoříme o tom, že neumí DirectX 10.1.
Stejně tak test nepřinesl srovnání kvality renderingu, úhlových optimalizací při AF režimech, srovnání kvality videa v HD HQV Benchmarku. Jde zkrátka o první stručnou ukázku toho, jaký Radeon HD 3870 X2 může být. S postupem času se jeho výkon bude nadále zlepšovat, o tom žádný majitel ATIny, která si v dvou letech od uvedení na trh výkonově v mnoha hrách povýšila i o desítky procent, jistě nepochybuje.