Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Test: AMD Ryzen 7 8700G a vliv RAM na výkon iGPU

Zdroj: Karáš Svorka

"A stačí mi prostě jedna ta RAMka pro to počítadlo?", zeptal se Josef Vyskočil.

BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.

BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.

BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.

Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a tak pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já. To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.

Test měřím za pomoci CapFrameX a na screenshotech můžete vidět velmi důležité údaje, jakými jsou frame times, v grafech pak můžete vidět průměrné FPS, 1% minima a 0,1% minima.

První test je nejméně náročný, odehrává se na relativně malé mapě Automation a máme zde pouze jedno vozidlo, ETK 800 v konfiguraci Driving Experience, tento vůz má třílitrový benzínový šestiválec s turbem a ECU přepínám do režimu ttSport, jinak nedělám žádné změny. Kamera je nastavena z interiéru a mám rozsvícená pouze denní světla. Auto odjede něco přes tři kola a pak se vybourá a tím test končí. Jeden běh zabere přibližně osm minut času, takže grafická karta má dostatek času na to, aby se zahřála. Jak tento test vypadá můžete vidět na videu výše, video jsem nahrál na jiné testovací sestavě a na vysoké detaily.

Bohužel, verze 0.28 přinesla masivní změnu mapy Automation, bylo přidáno PBR, došlo na přidání kvalitnějších modelů i textur, což zvyšuje náročnost této mapy. Samotné vozidlo ETK 800 také vypadá jinak a dostalo více jak facelift, varianta ETK Driving Experience už není kombík, ale spíše sedan.

Z tohoto důvodu nelze příliš srovnávat MSI Raider se staršími notebooky, ale doslova jsem neměl čas přetestovat hardware, který nemám. V dalších článcích tak budu muset nechat jen data naměřená v nové verzi 0.28.

Opět je nejrychlejší konfigurace s 6400 MT/s RAM, přičemž na nejnižší detaily jsme se jednokanálem rádi za 60 průmněrných FPS, nicméně propad je opět masivní proti dvoukanálovým variantám.

graph-10

 

 

Při použití Low presetu se snímková frekvence značně snižuje, s jednokanálovým zapojením je hra prakticky nehratelná.

graph-11

Při použití Normal presetu s SMAA klesá průměrná snímková frekvence pod 60 FPS, zde nás nezachrání ani ty nejrychlejší paměti.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Test: AMD Ryzen 7 8700G a vliv RAM na výkon iGPU

Úterý, 27 Únor 2024 - 00:14 | Spirit_pcf | https://i.imgur.com/6DRJGCa.jpeg
Pondělí, 26 Únor 2024 - 09:14 | Ladis | Pro ten Intel je to ale úplně jiný renderer,...
Pondělí, 26 Únor 2024 - 08:47 | FrankHorigan | Fortnite je super parádní hra (2/2024) v tom, že...
Neděle, 25 Únor 2024 - 16:55 | Hanzi76 | Jsem to tak trochu čekal, je to pořád - volný...
Neděle, 25 Únor 2024 - 16:31 | bulldozer | Tak nizky vykon s 6000 CL40 sa mi uz nepodarilo...
Neděle, 25 Únor 2024 - 08:23 | satai | Hezký, dík!
Neděle, 25 Únor 2024 - 04:43 | Hanzi76 | 6000 CL40 = 13,3ns 6000 CL30 = 10ns Ahoj zkus...
Sobota, 24 Únor 2024 - 21:45 | bulldozer | Prave som testoval Cyberpunk s Ryzen 7600 iGPU 2...
Sobota, 24 Únor 2024 - 13:41 | Karáš Svorka | Na testu náhodných dGPU proti 8700G pracuji také...
Sobota, 24 Únor 2024 - 12:00 | Hanzi76 | U DDR4 jsem to počítal takto, přetaktování taky...

Zobrazit diskusi