Test: GeForce GTX 550 Ti - třetí generace se 192 CUDA jádry
Kapitoly článků
Mainstreamové karty se obvykle vyrábí "jako párky na běžícím pásu" (jak kdysi pravil Nikita Sergejevič Chruščov o výrobě balistických raket v SSSR :-), takže dnes tu pro vás nemáme holou kartu od Nvidie, ale přímo retailový model od Gainwardu.
Protože GeForce GTX 550 Ti stihne patrně stejný osud jako GTS 450, tedy že na trhu výrazně převáží OC modely nad referenčními (aby zatopily Radeonům), sáhli jsme po Golden Sample modelu. V tabulce parametrů tedy uvádíme referenční GeForce GTX 550 Ti, ale náš model byl výrazně výše taktován, což si ještě upřesníme.
GPU GF116 si toho mnoho nežádá, karta sice nese 6pin PCI Express napájení, ale zas tak moc hladová není. Odstrojení karty je otázkou čtyř šroubečků. V našem konkrétním případě byl jeden překryt ochrannou nálepkou, ale ta by šla sundat bez známek poškození (my se s tím však v redakci nemazlíme :-).
GPU je podobné tomu na GTS 450, které vidíte vlevo. Nic co by překvapilo, mezní teplota je 95 °C, ale k té se ani OC karta zdaleka nepřibližuje.
Záslepka modelu od Gainward (Palit) nese DVI, HDMI a D-Sub. Na trhu samozřejmě najdete i karty s DisplayPortem, minimálně Zotac je tím známý.
Parametry
|
192 CUDA jader je tedy patrně maximem návrhu GPU GF106, ze kterého GF116 vychází. Tak jako v případě GF100→GF110 a GF104→GF114 předpokládejme u GF106→GF116 posílenou tesselační část a všechny novinky týkající se videa, architektury a úspornější výroby GPU. Upřímně, v tomto ohledu je pro nás GeForce GTX 550 Ti zklamáním, doufali jsme, že půjde v duchu druhé vlny GeForce GTX 260, která navýšila CUDA jádra ze 192 na 216. Každopádně jsou zde vyšší frekvence a uvidíme, jak si karta povede v praxi. Ale zázraky nečekejte, je více než jasné už z parametrů, že majitelé GeForce GTS 450 mohou zůstat naprosto v klidu.
Mimochodem pokud vám moc nesedí kombinace 1GB paměti a 192bitové sběrnice, pak vězte, že Nvidia u tohoto modelu umí mixovat různé velikosti čipů na třech paměťových kanálech (na jednom připojeno 512 MB, na zbývajících dvou po 256 MB). Poněkud zvláštní řešení, k němuž Nvidia dodává, že oproti 128bitové sběrnici dává ve hrách v průměru 14 % výkonu navíc.