Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Testy: 32bitové vs. 64bitové Windows XP

AMD64 logo
Po velkém zpoždění AMD konečně oficiálně představilo Athlony 64. I my jsme měli štěstí a dostal se nám ještě před uvedením jeden Athlon 64 FX-51 do rukou. Samozřejmě jsme ho otestovali jak jen nám čas dovolil a zjistili jsme několik velmi zajímavých věcí, o kterých se nikde moc nedočtete. A proč to? Protože jsme u nás asi zatím jediní, kdo uveřejňuje nějaké zkušenosti s prací se 64bitovými Windows XP pro AMD64 platformu!

Kapitoly článků

5.  Testy: 32bitové vs. 64bitové Windows XP
6.  Závěr

Jak snad sami uznáte, dva dny jsou na testování bohužel velmi málo, ale i tak jsem se snažil zjistit co nejvíce. Protože mi bylo jasné, že plnohodnotný test nemohu za dva dny zvládnout, věnoval jsem se nejprve „specialitkám“, o kterých jsem se domníval, že se jimi většina recenzentů zabývat nebude. Jednu z nich jste si již mohli přečíst na předchozí straně, kdy jsem se zabýval použitím aplikací na 64bitových Windows XP. Další vám nabídnu nyní a to v podobě srovnání rychlostí Athlonu FX-51 pod 32bitovými a 64bitovými Windows XP.

Quake III Arena

Quake III Arena je nejkřiklavějším zástupcem toho, co se vám nyní budu snažit ukázat. Jde o to, že zatímco v normálních 32bitových Windows je vše optimalizované (v případě ovladačů grafických karet možná až příliš), ve vývojové verzi 64bitových Windows tomu tak není. Jednak samy Windows nebudou přeloženy s maximálními optimalizacemi, ale také ovladače jsou naprosto neoptimalizované. Jenže až takový rozdíl? Skoro se nechce věřit, že jde o jeden a ten samý počítač, jen s jinou verzí operačního systému.

CodeCreatures

CodeCreatures na tom není o mnoho lépe než Quake, ale asi optimalizace u v 32bitových ovladačích nVidie nejsou pro tento test tak velké, takže rozdíl není tak strašný. Ještě bych chtěl podotknout, že v tomto testu u 64bitových ovladačů byl problém s odlesky objektů na hladině vody - odlesky vypadávaly (chvíly byly a chvíly ne), takže efekt byl takový, že vodní hladina blikala. To jen podtrhuje fakt, že se jednalo o betaverzi ovladačů.

Comanche IV

Engine, na kterém běží Comanche závisí velmi na výpočetním výkonu procesoru, takže neoptimalizovanost 64bitových ovladačů příliš nezkazila výsledek.

Unreal Tournament 2003

Pro Unreal Tournament 2003 platí to samé co pro Comanche výše, znovu se jedná o test, který je více závislý na výpočetním výkonu a tak ovladače grafické karty nemohly příliš uškodit

PCMark 2002 CPU score

PCMark 2002 Memory score

PCMark 2002 nám ukazuje, že když nezapojíme do hry ovladače grafické karty, tak Athlon FX-51 pod 32 i 64bitovými Windows XP vykazuje téměř shodné výsledky, i když velmi nepatrný nárůst výkonu pod 64bitovou verzí tu je.

A PCMark 2002 není jediným testem, který ukázal, že by přeci jenom i samotný 64bitový operační systém nějaký vliv na výkon mohl mít. Podobně je na tom i Sandra:


Test 64bit 32bit
Arithmetic Dhrystone ALU (MIPS) 8 394 8 382
Arithmetic Whetstone FPU (MFLOPS) 3 281 3 263
Arithmetic Whetstone SSE2 (MFLOPS) 4 571 4 564
Multimedia Integer aEMMX/aSSE (it/s) 12 304 12 268
Multimedia Float aSSE (it/s) 13 521 13 468

PS: Toto nejsou jediné testy, které jsem s Athlonem 64 FX-51 provedl, ale vzhledem k tomu, že ty další vypovídají drobet o něčem jiném, budou uvedeny v extra článku.

Kapitoly článků
5.  Testy: 32bitové vs. 64bitové Windows XP
6.  Závěr

Diskuse ke článku Athlon 64 3200+, FX-51 a naše zkušenosti s 64bitovými Windows XP

Neděle, 8 Srpen 2004 - 00:20 | Anonym | a co tak linux, chlapci...   ...
Středa, 24 Březen 2004 - 15:39 | Anonym | ou shit

Zobrazit diskusi