Těžaři loni koupili 3 miliony grafických karet v hodnotě $776 milionů
I. GPU kryptománie
Těžilo se již dávno, ale nejprve jen na procesorech, především Bitcoin. Později, to bylo asi v roce 2011, bylo možné (a jak se ukázalo později, i velmi výhodné) těžit Bitcoin s použitím grafické karty. To ale nemělo dlouhého trvání, při tehdejším kurzu se těžba s GPU přestala rentovat. Kdyby ovšem uživatelé tušili, kam se posune kurz, pokračovali by dál. Pak už šlo o specializované obvody jako ASIC, ale to s ohledem na téma článku není třeba rozvíjet.
II. GPU kryptománie
Druhá vlna s využitím grafických karet přišla někdy v druhé půlce roku 2013. Příčinou se stala kryptoměna Litecoin, jejíž těžba s GPU byla značně rentabilní. Uživatelé tehdy kupovali převážně Radeony s architekturou GCN. Mánie začala nedlouho po vydání řady Radeon R(9) 200, první vymizely Radeony R9 280(X), následovaly Radeony R9 290(X). Následně se vyčistily sklady od Radeonů HD 79xx, které sice nabízely plus mínus tentýž výkon jako R9 280(X), ale zůstala jim mnohdy původní (vyšší) cena. Následně, z důvodu mírně klesající rentability i kauz z počátku roku 2014 (z dnešního pohledu tyto kauzy připomínají spíš bouři ve sklenici vody), začala kryptománie pozvolna slábnout.
III. GPU kryptománie
Za třetí vlnu bychom mohli považovat počátek těžby měny Ethereum. Fotografie rigů začaly po internetech kolovat na jaře 2016. Tehdejší situace byla ale celkově slabší než druhá vlna; dostupnost grafických karet se mírně zhoršila, takže sice méně modelů bylo skladem - na druhou stranu stačilo týden či dva počkat a mohli jste mít prakticky kteroukoli kartu za normální cenu. Na těžbu se tehdy kupovala první generace Polaris, Radeony RX 470 a RX 480, ale po snížení cen byl výhodnějí Radeon R9 Nano postavený na starším (ale výkonnějším) čipu Fiji.
IV. GPU kryptománie
Čtvrtá vlna, ve kterou ta třetí více méně přešla, už probíhala v duchu širšího spektra kryptoměn, jejichž těžba na GPU byla rentabilní. K tomu se pak přidal strmě rostoucí kurz Bitcoinu, v nějž řada těžařů ostatní natěžené měny transformovala. Zprvu byla poptávka po Polaris druhé generace, Radeonech RX 570 a RX 580. Z trhu poprvé zmizely na přelomu května a června 2017. Pak už situace gradovala, v červnu zmizely GeForce GTX 1060, v září začaly mizet Vegy vydané v létě, následně GeForce GTX 1070, poté to pokračovalo i modely vyššího low-endu a zároveň high-endem jako GeForce GTX 1080 a GTX 1080 Ti.
Před Vánoci jsme vás varovali, že výběr grafických karet prořídl a bude ještě hůř. To se nakonec i stalo, přišly další kryptoměny včetně XMR / Monero a až do poloviny února se situace zhoršovala. Došlo totiž k zajímavému jevu. Přestože do poloviny prosince hodnota Bitcoinu rostla a vystoupala až na téměř dvacet tisíc dolarů, následující pokles ceny už neměl na těžbu kryptoměn valný dopad. Hodnota ostatních se totiž začala vyvíjet plus mínus nezávisle na ceně Bitcoinu. Většina těžařů si proto (byť možná dočasně) ponechávala leckteré jiné kryptoměny, protože jejich kurz stoupal rychleji. Asi v polovině února se dostupnost grafických karet přestala zhoršovat a ceny přestaly růst, ovšem jak to dopadne, už by bylo věcí prognózy, nikoli analýzy.
Grafický trh v roce 2017
Analýzu trhu grafických karet nabídla společnost John Peddie Research. Podle jejích výsledků byly na těžbu v roce 2017 skoupeny 3 miliony grafických karet v celkové hodnotě $776 milionů. V průměru to znamená $259 za těžební grafickou kartu. To se může jevit jako překvapivě nízká hodnota s ohledem na to, že z trhu zmizel i výrazně dražší high-end a ceny výrazně stouply. Patrně to ale poukazuje na fakt, že high-endových karet se vyrábí a prodává výrazně méně, takže je zkrátka mainstreamové a low-endové v průměru převáží (pro ilustraci připomenu, že Radeon RX 580, který jakožto nejvýhodnější zmizel z trhu první, byl vydán za oficiální doporučenou cenu $229, přičemž nejlepší OC modely vybavené 8GB 8GHz pamětí stály $259).
Podle John Peddie Research ale hlavními odběrateli zůstali hráči; těžební mánie pouze zvedla poptávku nad standardní mez a způsobila nedostupnost a růst cen. Hráče ale do pozadí nevytlačila. Kuriózně může působit, že přes těžbu klesly meziročně prodeje grafických karet o 4,8 %. To ale už souvisí spíš se špatnou dostupností pamětí a jejich cenami. Pokud jde o podíl na trhu (všech PC grafických karet včetně integrovaných), pak z těžby profitovala AMD, které za čtvrtý kvartál stoupl meziročně o 8,1% (či 1,2 procentního bodu ze 13 na 14,2 %), přičemž Nvidii podíl klesl o 6 % (či 0,9 procentního bodu z 19,3 na 18,4 %) a mírně, o 2 % (či 0,4 procentního bodu z 67,8 na 67,4 %) klesla podíl také Intelu.
Důvodem tohoto rozložení může být i fakt, že prodeje grafických karet stouply pouze v segmentu diskrétních grafik pro desktop, zatímco zájem o integrované grafiky pro desktop, integrované grafiky pro notebooky i diskrétní grafiky pro notebooky klesl. AMD v roce 2017 prakticky v integrovaných grafikách nefigurovala a podíl v mobilních nebyl vysoký, takže ji propad v tomto segmentu nemohl tolik ovlivnit.