Ubuntu Edge neuspělo, vybralo se jen 40% cílové částky
Jak všichni víme, plakat nad rozlitým mlékem nemá smysl.
Můj osobní názor je ten, že Ubuntu neuspělo minimálně z těchto důvodů:
Ubuntu není zavedená značka
Operační systém Ubuntu je tu s námi sice již řadu let, ale plout proti marketingové síle značek jako iPhone či Galaxy, na to zkrátka nemá dost peněz ani Mark Shuttleworth. Mnoho běžných lidí nejenže ani nikdy neslyšelo slovo „Linux“, ale logicky pak ani neví o nějakém Ubuntu. Pokud vůbec přišli nějakým záhadným řízením osudu do styku s informací o projektu Ubuntu Edge, pak navíc viděli něco, co nemá „ladné křivky iPhonu“, nedrží to v ruce Steve Jobs (případně Tim Cook) a nemá to GUI vypadající jako iOS či Android.
Na Timu Cookovi to lze dobře demonstrovat. Všimněte si, jak rychle se stal Tim Cook hvězdou. V podstatě již během posledních Jobsových let ve firmě stoupal co do viditelnosti a po převzetí jeho pozice zná tohle jméno kdejaký smrtelník. Přitom jeho osobní zásluhy o rozvoj IT nejsou o nic větší než u Marka Shuttlewortha. Spíš bych dokonce řekl, že menší. Ale zkrátka šéfuje věhlasné a všeobecně známé firmě.
Neschopný (nebo pragmatický?) marketing
S výše uvedeným souvisí marketing Canonicalu. Firma se snaží. Hodně a je to vidět. Ale zkrátka to není vidět dostatečně. Nemá nic, čím by mohla svět uchvátit. Onu pověstnou “killer app“, či zajímavou osobnost (všechna čest druhému vesmírnému turistovi Marku Shuttleworthovi). Apple má Steva Jobse (a tak trochu ještě Steva Wozniaka), Google má Sergeje Brina a Larryho Page), facebook má Marka Zuckerberga, Microsoft měl Billa Gatese a nyní má Steva Ballmera a tak bych mohl pokračovat. Linux svoji hvězdu také má. Jmenuje se Linus Torvalds a s Canonicalem/Ubuntu nemá naprosto nic společného. Možná kdyby Ubuntu Edge podpořil sám Linus, vybralo by se daleko více.
Zkuste se sami zamyslet: to, co se Caonicalu nepovedlo za 10+ let, se Googlu s Androidem povedlo prakticky během 1 roku: dostat se o povědomí mas a otevřít jejich peněženky. Co udělal Google jinak, když uváděl Android? Teď nemám na mysli přímo konkrétní produkt Ubuntu Edge, ale (ne)schopnost Canonicalu dostat povědomí o Ubuntu mezi „běžný lid“.
Příliš elitářský produkt pro úzký okruh zájemců
Samotný důvod vzniku Ubuntu Edge je tím, co mu uškodilo. Cílení kampaně na tak úzkou skupinku, jakou hardwarové-linuxoví enthusiasti jsou, nebyl úplně dobrý nápad. Kdyby byl projekt prezentován jako revoluční změna i pro běžné smrtelníky, možná by se běžných smrtelníků připojilo více. Takto ale Ubuntu Edge neuspělo i přes několikeré snížení ceny.
Ubuntu Edge s vysokou cenou (všechna čest parametrům), podivně-retro designem (který se každému nemusí líbit), tím zvláštním OS, by v případě úspěchu bylo malým zázrakem. Těžko čekat, že uspěje v době, kdy i dosud drazí výrobci jdou cestou zlevňování za cenu horších parametrů. Během pár týdnů nás čeká nový levný plastový iPhone. Ten si svých 32 miliónů dolarů na příjmech vydělá jistě tak během 1 týdne. Vždyť je to přece iPhone, což je v konzumním světě to jediné důležité…
indiegogo kampaň Ubuntu Edge