Všem výrobcům počítačů propadly prodeje, výjimka je jediná: Apple
Máme leden, a tak se analytické firmy předhánějí ve zprávách hodnotící předešlý kvartál, tedy Q4 2015, (před)vánoční sezónu minulého roku. Právě ta je z hlediska prodejů (a tudíž i ekonomické situace firem) nejdůležitější, protože během ní dochází k nejvyšším obratům z celého roku. Vánoce současné zimy si ale většina značek za rámeček nedá - ti kdo dokázali propad udržet pod 5 %, si ještě mohou gratulovat.
značka | 4Q15 | 4Q15 | 4Q14 | 4Q14 | 4Q15-4Q14 |
Lenovo | 15 384 | 20,3 % | 16 061 | 19,4 % | -4,2 % |
HP | 14 206 | 18,8 % | 15 452 | 18,7 % | -8,1 % |
Dell | 10 236 | 13,5 % | 10 783 | 13,1 % | -5,1 % |
Asus | 6 002 | 7,9 % | 6 201 | 7,5 % | -3,2 % |
Apple | 5 675 | 7,5 % | 5 519 | 6,7 % | 2,8 % |
Acer Group | 5 277 | 7,0 % | 5 939 | 7,2 % | -11,2 % |
ostatní | 18 940 | 25,0 % | 22 635 | 27,4 % | -16,3 % |
celkem | 75 720 | 100,0 % | 82 590 | 100,0 % | -8,3 % |
množství počítačů je uvedeno v tisících kusů
Z velkých výrobců si podle statistiky společnosti Gartner (výše) nejvíce pohoršili Acer a HP, kteří ztratili kolem 10 %. Kolem 5 % klesly prodeje Lenovu a Dellu. Nejnižší propad zaznamenal Asus. Růstem 2,8 % se může chlubit Apple. Číslům Gartneru se blíží i výsledky, které vypracovala IDC. Jsou tu ale drobné rozdíly, a tak nebude na škodu souhrnné výsledky obou analytických agentur porovnat v tabulce:
značka | 4Q15-4Q14 | |
dle Gartner | dle IDC | |
Lenovo | -4,2 % | -4,5 % |
HP | -8,1 % | -10,1 % |
Dell | -5,1 % | -5,7 % |
Asus | -3,2 % | 0,8 % |
Apple | 2,8 % | 2,8 % |
Acer Group | -11,2 % | nespec. |
ostatní | -16,3 % | -21,9 % |
celkem | -8,3 % | -10,6 % |
Na první pohled je zřejmé, že IDC vidí celou situaci ještě černěji než Gartner a propady jí vycházejí jako vyšší s jedinou výjimkou, kterou je Asus. IDC se dopracovala k tomu, že této společnosti prodeje počítačů nepatrně (o necelé procento) vzrostly. Výsledky menších firem shrnutých jako „ostatní“ jsou ale horší a rovněž celkový meziroční propad podle IDC přesahuje 10 %.
S důvody, které za poklesem prodejů stojí, se již budeme opakovat: Čím dál vyšší počet lidí používá pro běžnou konzumaci internetového obsahu mobilní telefony, jejichž výkon, rozlišení a úhlopříčka roste. Jako domácí počítač na internet a přehrávání běžného (tím míníme ne-4k) obsahu stačí s přehledem i pět let stará sestava, která ani v době nákupu netrhala asfalt ani jiné bitumeny. Uživatele žádající vysoký procesorový výkon nabídka hardwaru posledních let neuspokojuje, výkonnostní nárůsty jsou minimální a procesory, které by výkonnostní posun nabízely, jsou naceněné takovým způsobem, že je kupuje pouze velmi omezené množství zákazníků, které nemůže statistiky významně ovlivnit. Výkon grafických karet sice stále roste, ale jejich koupě nepodmiňuje upgrade celého PC - rozhraní PCIe 2.0/3.0 je přítomno prakticky ve všech sestavách, takže nic nebrání upgradu grafické karty při zachování stávající sestavy.