Ve hrách, kde má zapnutí SAM smysl, zvyšuje FPS v průměru o 9% v 1440p
Smart Access Memory (SAM) umožňuje 64bit procesoru přistupovat k celému rozsahu grafické paměti najednou. Namísto 256MB úseků, což byl pozůstatek z doby limitace 32bit operačních systémů. Jedním z důsledků je příznivý vliv na FPS, který se v různém nastavení a různých hrách projevuje různou měrou. V některých kombinacích titulů, nastavení a rozlišení ale mohou FPS i klesnout.
Velmi zajímavý celkový obrázek o situaci si můžeme udělat díky nezvykle rozsáhlému testu redakce TechSpot, která otestovala 35 her, každou ve 3 rozlišení a každou situaci se zapnutým i vypnutým SAM. Začněme od konce: Závěrem testu je konstatování, že SAM v průměru přináší 3 % FPS navrch. To je sice příjemný, nicméně nijak podstatný rozdíl. Že je celá situace zajímavější, naznačují souhrnné grafy, podívejme se na 1440p:
U většiny her dochází k nárůstu výkonu, u některých velmi vysokého, avšak existuje i menšina, kde výkon klesá. V jejím důsledku jsou oním průměrem „jen“ 3 % výkonu navrch. Pokud ovšem budeme na situaci nahlížet tak, že SAM zapneme jen tam, kde to má smysl, řekněme ve hrách první poloviny grafu, pak rázem máme průměrný nárůst výkonu 9 % výkonu v těchto hrách (a ve zbývajících žádný výkon neztrácíme).
Ještě zajímavější obrázek o situaci získáme prostudování grafů všech 35 her ve všech testovaných rozlišeních. Pro ilustraci, takto vypadají hry, kde výkon s použitím SAM roste:
A takto hry, kde není situace jednoznačná a dochází k nějakému poklesu:
Pokud projdete skutečně všechny výsledky, zjistíte, že k nárůstům často dochází v takových kombinacích hry, nastavení a rozlišení, kdy se FPS (bez SAM) pohybují v hratelných, často však ne vysokých hodnotách. Řekněme 45-80 FPS. Naopak k poklesům dochází bez výjimky pouze v situacích, kdy hra (i bez SAM) běží na hodnotě kolem 100 FPS či více než 100 FPS.
Z uživatelského hlediska to znamená, že pokud necháme SAM zapnutý, pak si zlepšíme hratelnost v situacích, které jsou z hlediska FPS na hraně nebo akorát hratelné (4k: 48->56 FPS v Assassin's Creed: Valhalla nebo 54->60 FPS v Borderlands 3), zatímco k poklesu dojde jen v nastaveních, při nichž jsou FPS tak vysoké, že pokles nemá sebemenší dopad na hratelnost (1080p: 258->231 FPS v Apex Legends nebo 128->117 v Serious Sam IV).
S určitou nadsázkou tak lze říct, že pokud SAM FPS přidává, děje se to často (byť nejen) v situacích, kdy se to hodí (<100 FPS) a pokud ubírá, tak vždy v situacích, kdy to nevadí (≥100 FPS). Alespoň tedy podle doposud nejrozsáhlejšího testu, který na téma SAM vznikl.
V grafech je i GeForce RTX 3070. Přestože už utekly více než dva měsíce od uvedené technologie Smart Access Memory a Nvidie rovněž ohlásila její podporu, ani po dvou měsících nezveřejnila ovladače, které by ji nabídly. To není výtka, to je jen upozornění na fakt, že Smart Access Memory - jak před dvěma měsíci konstatovala AMD - nelze prostě jen v nové verzi ovladače zapnout a bude fungovat. Implementace, která funguje, potřebuje svůj čas.