Aaltonen: 8 GB Vegy může být plně adekvátních ≥16 GB klasických karet
Sebastian Aaltonen, finský vývojář a někdejší šéf renderingu společnosti Ubisoft, vyjádřil svůj názor k technologii, kterou plánuje AMD představit s architekturou Vega. Zatímco u stávajících grafických karet je paměť do značné míry řízena autorem aplikace, Vega umožní grafickou paměť využívat jako plnohodnotnou cache, jejíž využití si GPU řídí samo. Hlavní výhodou, která z toho vyplývá koncovému uživateli, je efektivnější nakládání s kapacitou paměti.
S aktuálním konceptem musí být alokována (rezervována) kapacita paměti o takovém objemu, aby za žádných okolností nedošlo k překročení alokované kapacity. Výsledkem je, že reálně dojde k využití poloviny (někdy i méně, například čtvrtiny) rezervované paměti. Většina paměti grafické karty není skutečně využita a je pouze zablokována pro případ, že by nastala situace, kdy by nějakou její část bylo třeba využít. Hra, která reálně obsadí 1-2 GB paměti, proto vyžaduje grafickou kartu s např. 4 GB paměti. Vega naproti tomu umožňuje paměť řídit jako cache, do které si GPU natahuje pouze data, která budou využita. Pro modelovou hru, která obsazuje 1-2 GB paměti tak skutečně stačí 2GB grafická paměť.
Podle Aaltonena není důvod, proč by tato technologie nemohla v praxi (ve hrách) fungovat:
„Mnoho moderních her si alokuje více než 4 GB grafické paměti, ale to neznamená, že hra k celé [takto alokované] paměti přistupuje v každém snímku (nemůže, nebyla by na to ani dostatečná přenosová kapacita). I během mezní situace (peak) je při jednom snímku přistupováno k méně než 50 % dat. Vega zřejmě nabídne řešení pro hardwarové stránkování, které bude na vyžádání natahovat stránky ze systémové do grafické paměti. Zatím nevíme, jak dobře to funguje. Je ale zcela možné, že 8GB Vega bude [po stránce efektivní kapacity paměti] srovnatelná s tradičně koncipovanou 16GB+ kartou. […] Nvidia P100 má podobnou funkci pro výpočetní rozhraní CUDA a zdá se to být verlmi slibné (hlavně v kombinaci s NVLINK). Herní datové sady se ve srovnání s profesionální výpočetní zátěží mění na úrovni snímku výrazně méně, což znamená, že podobná technologie by měla ve hrách fungovat ještě lépe.“
Prozatím můžeme s jistotou říct, že se tento způsobe řízení grafické paměti bude využívat u GPU Vega 10, které AMD uvede pod označením Radeon RX Vega. Architekturu Vega ale najdeme i v produktech, které nebudou vybavené HBM, ale klasickou DDR pamětí. Například v případě APU Raven Ridge bude jádro využívat systémovou paměť DDR4. Není proto jasné, zde se nová technologie bude týkat všech produktů s touto architekturou, nebo bude z technologických důvodů omezena pouze na jádra vybavená pro paměti typu HBM.